Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Börja framkalla svartvit film igen :)

Produkter
(logga in för att koppla)
Om ska återgå till tråden och om nån har lust.. Hur mycket vätska ska det vara då, räcker 400ml sammanlagt eller ska det vara mer? Agiterade jag för lite? 10sek varje minut?
 
Om ska återgå till tråden och om nån har lust.. Hur mycket vätska ska det vara då, räcker 400ml sammanlagt eller ska det vara mer? Agiterade jag för lite? 10sek varje minut?
Det beror på vad du har för dosa. Det är bara att kolla genom att släppa ner en tom spiral i dosan och mäta hur mycket vatten som behövs för att täcka den, med lite lagom marginal. 300 ml räcker i min Patersondosa.

Agiteringen räcker säkert, men agiterade du kontinuerligt under första halvminuten? Jag vet inte om det har nån jättebetydelse i och för sig.
 
Och så börjar denna tråd som så många andra om att handla mer om prestige, om vem som får sista ordet , om vem som ger sej först Än om "Börja framkalla Svartvit film igen"

De är väl för fan ingen tävling heller, låt oss återgå till ursprunget.... eller!!!

Mvh
Göran

somliga har väldigt svårt hålla sig till ämnet, utan börjar precis som du skriver bara hävda sig och sin egen inställning och vägrar ge med sig, av ren princip
 
Någon som har/ testat AP Compact dosan som Photax säljer? den har rejält breda styrklackar som visst skall göra 120 film mer lättladdad.
http://www.photax.se/mrkr/dsr/dsr.htm


På min Patersondosa står det:
290 ml för 135 film
500 ml för 120/220 film
men som skrivits ett bra sätt är ju att sänka ner spiralen, fylla på med vatten och sedan mäta vätskemängden.

GF
 
Någon som har/ testat AP Compact dosan som Photax säljer? den har rejält breda styrklackar som visst skall göra 120 film mer lättladdad.
http://www.photax.se/mrkr/dsr/dsr.htm


På min Patersondosa står det:
290 ml för 135 film
500 ml för 120/220 film
men som skrivits ett bra sätt är ju att sänka ner spiralen, fylla på med vatten och sedan mäta vätskemängden.

GF

Oj, ser nu att på undersidan på min står det "1 x 135 = 375 c.c.
Jag antar att det betyder 375 cl? Då är ju denna dosa ett enormt resursslöseri! Jag kan väl inte bara fylla ut de sista 75 cl med vatten? Eller går det?
 
Oj, ser nu att på undersidan på min står det "1 x 135 = 375 c.c.
Jag antar att det betyder 375 cl? Då är ju denna dosa ett enormt resursslöseri! Jag kan väl inte bara fylla ut de sista 75 cl med vatten? Eller går det?
Du skall nog inte fylla på med vatten, då måste du i så fall anpassa tiderna till den nya spädningen.
Kan vara idé att skaffa paterson i stället kanske? Dom behöver som sagt bara 290 ml per 135 film.

Å andra sidan fick ditt problem troligtvis sin lösning ;)
 
Får helt enkelt kolla upp hur man ska förlänga framkallningen av Tri-x o kentmere pressade till 800 i 1+2 spädning.

Tänker inte göra detta till nån dyr hobby.
 
Får helt enkelt kolla upp hur man ska förlänga framkallningen av Tri-x o kentmere pressade till 800 i 1+2 spädning.

Tänker inte göra detta till nån dyr hobby.
Varför inte bara köra 1+1, lite mer framkallare går det ju åt, men knappast så mycket så att det borde innebära någon ekonomisk ruin?

Steve Anchell (en av de främsta guruerna på området) rekommenderar minst 250 ml förrådslöning per 135 film för att vara säker på att framkallaren räcker till att framkalla ordentligt. Jag har testat själv och kan inte se någon skillnad om jag använt 150 ml eller 250 ml dock.

Tycker dock inte att du skall laborera med högre spädning när du pressar. Det finns inga tider för detta med D76 på devchart, och det finns förmodligen en anledning till detta.
 
Photax har en hel del bra guider på sin hemsida under rubriken Faktasidor, finns mycket matnyttigt där i synnerhet om man är lite ringrostig eller nybörjare.
 
Det beror väl på, Neofin är inte direkt billig per dos. Men om man ska framkalla då och då och vill spara pengar är det Rodinal som gäller. Spädbar intill oändlighet, lätt att dosera och håller i årtionden.
 
Om man inte framkallar ofantliga mängder film, spelar det ingen större roll om det krävs 260, 290 eller 375ml. Kemin är ju, som Martin redan påpekat, oerhört billig (det finns givetvis undantag).

Lite snabbt räknat skiljer det ungefär 0,9:- i kemikostnad per framkallning mellan 290ml och 375ml (vid D76, 3,8 liter, 1:1).

/Johan
http://www.mudride.com/blogg
 
Ja, som Martin skriver så är ju frmkallningskostnaden liten i det här fallet, det blir lätt att sila mygg,.lätt att göra tankevurpor:)
Filmen är ju den "stora" kostnaden men å andra sidan så är man ju mer återhållsam med exponeringar då man fotar med film, eller så blir man det då man dragit av en rulle på samma blomma som många gör med digitalt :))
 
Förresten, något som vet något program där man redigera full Exif-info på 16-bitars tiff-filer? Hade ett program en gång i tiden men minns inte vad det hette tyvärr...
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.