Annons

Mellanringar

Produkter
(logga in för att koppla)

miniman

Aktiv medlem
Hej...
Jag funderar på macroalternativ till min Nikon D50 och undrar om någon kan förklara lite om mellanringar? Jag köpte kameran med dubbelkit.
Vilka prisklasser och märken är bra att köpa mellanringar i?
Är mellanringarna bättre än försättslinserna?

miniman skrev:
Hej...
Jag funderar på macroalternativ till min Nikon D50 och undrar om någon kan förklara lite om mellanringar? Jag köpte kameran med dubbelkit.
Vilka prisklasser och märken är bra att köpa mellanringar i?
Är mellanringarna bättre än försättslinserna?

Mellanringarna innehåller inga linser, så de påverkar inte bildkvaliteten. Men det är ju bra om mellanringarna medger ljusmätning och bländarautomatik. Jag har Soligors sats om 12/20/36 mm som tillåter autofokus också, men det använder man knappast vid makrofoto ändå, så det var bara en liten bonus.

Jag har oftast mellanringarna till ett 50 mm-objektiv, och kan då få från 0.2 till drygt 1 ggr förstoring beroende på hur man kombinerar ringarna. Men man förlorar möjligheten att fokusera på längre avstånd än någon decimeter, så när mellanringen sitter på kameran kan man *bara* fota små grejer :) På så vis är ett dedikerat makroobjektiv mycket bekvämare. Man får ju en kontinuerlig förstoringsgrad liksom, och hur som helst bättre närgräns.

Jag har några dåliga försättslinser också, och mellanringarna är helt klart bättre. Men det finns ju bättre försättslinser. Men då kostar de väl lika mycket som mellanringarna.

Mitt mellanringsset kostade cirka 1000 kr och jag tycker det var värt det för att kunna fota makro, men om man har pengarna och vet att man gillar makro så är ett makroobjektiv ett bättre köp. Sigmas 50/2.8 makro kostar 2500 kr ungefär, och Sigma har ett 105/2.8 makro också för 3500 ungefär.

Funkar det?

Hej igen...

Finns det mellanringar som passar på mitt 55-200 objektiv till D50:n?
Är det någon som har testat?

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto