Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Mellanringar till 135mm 2,0L

Produkter
(logga in för att koppla)

Gäddfiskarn

Aktiv medlem
Har funderat ett tag på att fota lite macro. Ett alternativ skulle vara att köpa ett macroobjektiv, men eftersom jag har ett Canon 135mm 2,0L så tänkte jag att jag skulle väl kunna skaffa mig mellanringar.

Hur mycket mellanring räknat i millimeter kan/behöver jag ha?

Vad är skillnaderna mellan Canon och piratkopiorna?
 
knappt ngn skillnad. Eftersom de inte innehåller ngt glas så är det huvudsaken att fattningen samt de elektroniska kontakterna passar som de bör och skall.
Kanske är det så att originalen ger snabbare af men det tvivlar jag på.
Inte många som köper originalmellanringar har jag en känsla av. Jag hade iaf köpt pirat:)
Finns fler som vet mer än jag om detta!!
MVH Niclas,
 
Har precis svarat om mellanringar i en annan tråd och har därför ett par "snapshots" som exempel.
I övrigt delar jag Niclas uppfattningar.
Båda bilderna är tagna med ett 85mm/1.8 vid f/1.8 och vid närgränsen. Mellanringarna är Soligor, köpte en sats med 12, 20 och 36 mm, funkar bra och kan kombineras hur som helst.
Detta är bara ett exempel för att se skillnaden i utsnitt, du får ju ett helt annat utsnitt med 135mm och dessutom 1,6x "förlängning" mot mina 1,3.
Först med 12mm mellanring
 

Bilagor

  • ask2.jpg
    ask2.jpg
    66.8 KB · Visningar: 620
Senast ändrad:
Tack ska ni ha. Nu har ju inte så många svarat än , men som jag förstår det så är det inga problem. AF slutar inte funka eller passformen är för dålig på pirat.

Då är frågan bara om jag behöver ett helt kit. Närgränsen är mitt 135mm är 90cm hur många millimeter mellaring behöver jag för att komma ner till 20-30 cm?
 
Gäddfiskarn skrev:
Tack ska ni ha. Nu har ju inte så många svarat än , men som jag förstår det så är det inga problem. AF slutar inte funka eller passformen är för dålig på pirat.

Då är frågan bara om jag behöver ett helt kit. Närgränsen är mitt 135mm är 90cm hur många millimeter mellaring behöver jag för att komma ner till 20-30 cm?
Måste handla om ex en 12 + 20 mm. Utsnittet blir ju enormt med den närgränsen. 30cm brukar 100 mm macrogluggar inneha och de tenderar att bli kortare i brännvidd vid skala 1:1. En fast glugg med mellanringar fuskar aldrig med brännvidden.
 
Gäddfiskarn skrev:
Då är frågan bara om jag behöver ett helt kit. Närgränsen är mitt 135mm är 90cm hur många millimeter mellaring behöver jag för att komma ner till 20-30 cm?

Närgränsen räknas från sensorn. Vi kan approximera 135/2,0 med en tunn lins (trots att den har flera element, så beräkningen blir inte helt exakt).
Linsformeln ger:
1/f=1/a+1/b där
f=brännvidden
a=avståndet från linsen till motivet
b=avståndet från linsen till sensorn.

Vill vi ha förstoringen 1 (lika stor bild på sensorn som motivet) kan vi sätta a=b (linsen hamnar på mitten). Vi ser då att a=b=2f.

Närgränsen blir då 135*2 (a) + 135*2 (b) = 540 mm (eller 27 cm räknat från linsen).

Genom att med linsformeln beräkna utdraget (b - 135 mm) vid 90 cm kan man få fram hur stort utdrag objektivet klarar, dvs hur lång skruven är. Vid fokus på oändligheten är utdraget 0, dvs b = 135 mm, sedan begränsas närgränsen av skruvens längd. Resten får man lägga till med mellanringar.

Mycket matte blir det, och inget man kanske löser innan deklarationen, men med de enkla beräkningarna ovan kan man se att det går åt ganska breda mellanringar för att komma nära med långa brännvidder medan de har större genomslag vid kortare brännvidder. Du kommer förmodligen inte nå 54 cm närgräns (dvs skala 1:1) med 12+20 mm, men jag har inte räknat på objektivets eget maximala utdrag, det bygger bara på en snabb uppskattning.

Du kan också beräkna förstoringen som b/a. Dvs när avstånden från linsen till motivet är större än avståndet från linsen till sensorn blir bilden på sensorn mindre än i verkligheten, annars större. Känner du sensorstorleken kan du alltså räkna ut förstoringen.

Det finns ofta tabeller i objektivens manual som visar hur förstoringen påverkas av Canons mellanringar och extendrar. Om det finns i manualen för 135/2 vet jag inte, men kanske kan du hitta det för något objektiv med i brännvidd som ligger i närheten. Det finns också någon artikel på fotosidan om mellanringar, kanske ger den en vägledning, jag minns inte innehållet.
 
Knepigt att räkna ut när man inte känner till alla delar. Kollade i manualen. Står bara om extender x2 i den. Hittade inget på canons webb om mellanringar heller, det verkar vara en mini produkt i deras sortiment. Så jag hoppas att nån som sitter med mellanringar och ett 135mm kan ge mig lite praktiskt erfarenheter.
 
Beräkningarna ger ju vissa svar direkt, t ex att 20-30 cm närgräns är orimligt, men exakt hur nära det är rimligt att komma ges ju enklast av erfarenhet.
 
Här är en länk till en sida där du kan beräkna det mesta som har med mellaringar att göra. Observera att beräkningen även tar hänsyn till objetivets ursprungliga närgräns.

http://eosdoc.com/jlcalc/

Fyll i:
Format
brännvid
objektivets närgräns
prova sedan med olika förlängningar ( mellanringar) och se villket fokusområde, närgräns, skärpedjup, förstoringsgrad, etc du får

Lycka till
 
Bra sida! Observera dock att "Closest focus" som ska anges mäts från yttersta linsen medan närgränsen i manualen (90 mm i detta fall) mäts från sensorn. Även angivet avstånd vid en viss förstoring verkar anges som avstånd från frontelementet.
 
Observant av dig, det hade jag missat.
Ingen större skillnad för min korta 85a dock. Förstoringen blev aningen större.
 
Strålande sida. Om jag knappade in rätt så skulle man med en 36 ring komma ner i 44 cm och om man kör både en 20 och en 36 så är man nere i 22 cm, undra hur många bländarsteg man tappar på vägen.

Hursom verkar det ganska klart att jag får köpa mig ett kit med mellanringar.
 
Vid förstoringen 1 tappar du två bländarsteg och med de kombinationer du nämner hamnar runt förstoringen 0,5 vilket gör att du alltså tappar mindre än så utan att räkna på det närmare. Med en 135/2,0 kan man nog leva med det :)
 
Gäddfiskarn skrev:
Strålande sida. Om jag knappade in rätt så skulle man med en 36 ring komma ner i 44 cm och om man kör både en 20 och en 36 så är man nere i 22 cm, undra hur många bländarsteg man tappar på vägen.

Hursom verkar det ganska klart att jag får köpa mig ett kit med mellanringar.

Något verkar vara galet. Om du får 44cm närgräns med 36mm ring borde det bli ca 36cm med 36+20

antar att du räknar på 135mm brännvidd
 
Ja, jag tyckte det var lite drastiskt, men det var de siffrorna jag fick fram. Nåja. Det verkar som att det ska räcka till i alla fall. Nu är bara frågan vilket märke jag ska beställa och var.
 
Mitt tips är att leta på ebay. Köpte en obegagnad Kenko mellanringsats (12+20+36) för 770kr i vintras. Hyfsat bra pris tycker i alla fall jag.

/Ove
 
Jag har kört dom flesta av mina makrobilder med en liknande kombo, 100/2 och Soligors mellanrings sats. Funkar hyfsat och ger bra resultat, men jag ångrar nog att jag inte skaffade ett riktigt makro. Det är rätt bökigt och olustigt (pollen är jävligt svårt att få bort från sensorn) att byta ringar när man liggar nere i gräsmattan.

Vad du måste tänka på är att mera brännvidd krävar mera ringar. Alltså kan du få ut mer förstorning med samma ringar på en kortare brännvidd än 135. Fast bakgrunden blir fasligt snygg om du använder mycket brännvidd, så det är inte så enkelt. Beror helt enkelt på vad du vill uppnå ;o)

Thorsten
 
Är det någon här som testat hur bra det funkar med 135an och mellanringar som macro?
Är fasligt sugen på 135an som porträtt glugg och kan jag använda den som macro med så slår jag till.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.