Annons

Mellanringar och hur funkar de?

Produkter
(logga in för att koppla)

kanalje

Avslutat medlemskap
Jag funderar på att köpa mellanringar till min kamera (Canon EOS 300), men eftersom jag aldrig använt sådana vet jag inte hur de funkar eller vilken modell man ska köpa. Någon som har några råd och tips?

Mellanringar förbättrar objektivets närgräns och på så sätt så ökar förstoringsgraden. Det finns antingen enstaka orginalringar EF12 (12mm) och EF25 (25mm) eller set som innehåller 12-20-36. Dessa kan användas i vilka kombinationer som helst för att uppnå det som önskas.

Det är ju inga glas eller annat som kan försämra kvalitén så soligors eller nåt annat piratmärke funkar alldeles utmärkt.

Tillägg till ovanstående är att med ett vanligt 50mm som har en förstoringsgrad på 0,15x (1:6.66)

Med ett set med 12,20 och 36mm får du en förstoring mellan 0,24x (1:4.2) och 1,36x (1.36:1)

Det kan vara svårt att använda mellanringar med korta brännvidder. Vet inte varför, men min praktiska erfarenhet visar att en 25mm ring gör det svårt att fotografera med en 50mm objektiv medan det fungerar OK med 85mm.

Problemet med 50mm var att skärpeinställningen inte förändrar fokus så mycket, vilket den gör på 85 mm.

metoden för fokusering vid macrofoto är oftast att "gunga"in skärpan ds föra kameran fram o tebax för att hitta skärpeläget.
att vrida fokuseringsringen är somd u upptäckt utan större effekt.
Glöm inte att kolla skärpedjupet oxå!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar