Annons

Mellanringar och digitala systemkameror.

Produkter
(logga in för att koppla)

gorse

Aktiv medlem
Hej forum. Jag är nytillkommen fotointresserad som köpt en Samsung GX-1l på rea på expert. Synd bara att modellen blev utgången innan jag han betala kameran :-/ Men ännu så länge har jag inte spenderat så himla mycket pengar och tycker själv det blir både bra bilder och jag har mycket roligt.

På tradera hittade jag mellanringar som skulle passa bajonett K-fattning för pentax. Så jag köpte dem. De passade men bara nästan.
På objektivet sitter en mekanisk pinne som skall passa i kamerahuset. Denna pinne eller stift sköter bländaröppningen som jag ställer med knappar på kamerahuset. Men med ringarna mellan objektivet och kamerahuset når inte detta stift sin rätta plats och bländaren är bokstavligen helt stängd.

Skam den som ger sig. En liten bit plast från en brödpåseförslutning klipptes till som en kil med små hack. Jag monterade objektivet på kameran och tittade genom frontlinsen hur stor ungefär bländaröppningen ser ut. Tog av objektivet och kilade in min brödpåseförslutning i den mekaniska pinnen tills det blev ungefär lika ppning och säkrade med lite tejp. Det blir ju gott om plats inne i bland ringarna. Det gäller bara att man inte tappar något innuti kameran.

Monterade alltsammans och ta mig tusan så funkade det. Kameran märker att bländarautomatiken saknades och ställde in sig på tidsautomatik. Men det var inte så här det skulle fungera, eller hur?

Jag funderar på: På tradera ser jag att det finns objektiv till salu som ser lite omoderna ut på bilderna. De har bajonett K-fattning till pentax enligt texterna och jag ser på bilderna att de har en ratt för skärpa och en ratt för bländaren. Somliga objektiv är till och med zoom. Om man får tro siffrorna är dessa objektiv bra mycket ljusgenomsläppliga än det som följde med kameran. Priserna verkar väldigt bra, till och med så bra att om jag blir lurad så är det inget att gråta över. Skulle det kunna funka bättre till mina ringar?

Ett annat trick jag funderar över: Det verkar inte vara alltför komplicerat att modifiera mina ringar med en genomgående skruv som skulle kunna hålla bländarpinnen på plats. Då skulle man kunna justera bländaren utan att ta isär objektivet. Visseligen kommer jag inte kunna justera med givna siffror med det gör ju ingenting.
 
Hej forum. Jag är nytillkommen fotointresserad som köpt en Samsung GX-1l på rea på expert. Synd bara att modellen blev utgången innan jag han betala kameran :-/ Men ännu så länge har jag inte spenderat så himla mycket pengar och tycker själv det blir både bra bilder och jag har mycket roligt.

På tradera hittade jag mellanringar som skulle passa bajonett K-fattning för pentax. Så jag köpte dem. De passade men bara nästan.
På objektivet sitter en mekanisk pinne som skall passa i kamerahuset. Denna pinne eller stift sköter bländaröppningen som jag ställer med knappar på kamerahuset. Men med ringarna mellan objektivet och kamerahuset når inte detta stift sin rätta plats och bländaren är bokstavligen helt stängd.

Skam den som ger sig. En liten bit plast från en brödpåseförslutning klipptes till som en kil med små hack. Jag monterade objektivet på kameran och tittade genom frontlinsen hur stor ungefär bländaröppningen ser ut. Tog av objektivet och kilade in min brödpåseförslutning i den mekaniska pinnen tills det blev ungefär lika ppning och säkrade med lite tejp. Det blir ju gott om plats inne i bland ringarna. Det gäller bara att man inte tappar något innuti kameran.

Monterade alltsammans och ta mig tusan så funkade det. Kameran märker att bländarautomatiken saknades och ställde in sig på tidsautomatik. Men det var inte så här det skulle fungera, eller hur?

Jag funderar på: På tradera ser jag att det finns objektiv till salu som ser lite omoderna ut på bilderna. De har bajonett K-fattning till pentax enligt texterna och jag ser på bilderna att de har en ratt för skärpa och en ratt för bländaren. Somliga objektiv är till och med zoom. Om man får tro siffrorna är dessa objektiv bra mycket ljusgenomsläppliga än det som följde med kameran. Priserna verkar väldigt bra, till och med så bra att om jag blir lurad så är det inget att gråta över. Skulle det kunna funka bättre till mina ringar?

Ett annat trick jag funderar över: Det verkar inte vara alltför komplicerat att modifiera mina ringar med en genomgående skruv som skulle kunna hålla bländarpinnen på plats. Då skulle man kunna justera bländaren utan att ta isär objektivet. Visseligen kommer jag inte kunna justera med givna siffror med det gör ju ingenting.

Jag skulle rekommendera något begagnat 50-objektiv, t.ex. Pentax 50/1.4 eller något äldre 50/1.8. Jag körde med ett 50/1.4 och det gav bra resultat.
 
Ja så är det med dessa ringar, de funkar inget vidare med "nyare" objektiv utan bländarring. Så köp ett äldre ljusstarkt fast Pentax-M objektiv, kör kameran i manuellt läge och ställ bländaren på objektivet. Det funkar alldeles utmärkt.

Prova gärna ett 50mm 2.0 som man kan få runt hundringen, det riktigt roliga är att det kommer överglänsa din kitzoom med hästlängder i bildkvalitet.
 
Hm, just när jag skall shoppa på tradera så är det inte så många objektiv.

Den här passar inte? http://www.tradera.com/smc_pentax_m_1_2_50mm-auktion-78409346 Hur ser M-fattning ut? I mina öron låter M som M-gänga, hehe. Annars måste det väl vara en sån?

Gimbal, är det en sån här du menar? Är 250 kronor för mycket? Visseligen har jag råd med 250 kronor. http://www.tradera.com/SMC_Pentax_M_1_2_50_mm-auktion-78606731
Jag ser inte på bilden om den har bländarratt men det borde den ha, eller hur?

Är det här nått att ha? http://www.tradera.com/Tokina_SZ_X_35_70_1_35_4_8_Macro_till_Pentax_K-auktion-78685747

Lite offtopic men är det här bra köp eller är det jag har tillräckligt bra?

http://www.tradera.com/Till_Pentax_K_bajonett_Vivitar_1_2_8_135_mm_Analog_digital-auktion-78575349

Fler förslag? Eller finns det nån här på forumet som har nått begagnat tillsalu billigt som jag kan ha nytta av?
 
Pentax M-serien har den vanliga Pentax k-bajonettfattningen, de är dock manuella så du får ingen autofokus samt de funkar bäst i manuellt läge på kameran (vet ej hur just din kamera funkar i detta läge i kombination med äldre objektiv, en liten varning).

De två första objektiven är ju samma modell och var precis den modell jag tänkte på, brukar som sagt gå runt hundringen då de är så vanliga. Det är egentligen otroligt billigt för den kvaliteten.
50mm 1:1.7 anses som bättre (bäst av de vanliga 50mm?) och brukar gå på runt 3-hundringen.

Äldre zoomar och icke Pentax undviker jag personligen. Det påstås dock att det finns guldkorn att finna även där.
 
Tusen tack för all vänlighet. Jag tror nog det skall gå bra. När jag monterade mellanringarna försvann all elektrisk kontakt med objektivet och kameran verkade upptäcka det själv och ställde in sig med tidsautomatik om jag hade ratten på gröna läget. Jag har i alla fall fått ihop några testbilder med kit-objektivet på en död fluga. Med lite övning kanske det blir bra.
http://www.ida.liu.se/~gse/fotosidan/SG1L6135-600.jpg
http://www.ida.liu.se/~gse/fotosidan/SG1L6130-600.jpg

Jag har sen förut provat att tejpa fast ungsfolie som objektiv framför kameran och sticka ett hål i folien för att göra "digital skolådekamera". Funkade bra det med. Så jag antar att det inte borde vara några problem så länge inte objetivet hittar på egna elektriska påhitt. Skulle det inte funka har jag inte spenderat mer än några hundralappar och jag har gjort större tabbar än så. Tex parkeringsböter där jag bor kostar 400 kronor.

Som sagt, tusen tack för hjälpen. Nu öppnar sig antagligen helt ny miniaturevärld. Jag visste inte att flugor var håriga.

Föresten, vad betyder 1:1,7 resp 1:2 som jag kan läsa på objektiven?
 
Siffrorna anger objektivets största möjliga bländare. 1.7 är ett halvt steg större bländare än 2.0, dvs ju mindre siffra ju ljuskänsligare (och dyrare) objektiv och desto kortare skärpedjup kan du få.

Undrar lite hur du kan ta så fina bilder utan att känna till detta...:)
 
Okay, det låter rimligt.Tack för det.

Undrar lite hur du kan ta så fina bilder utan att känna till detta...:)
Tack för den kommentaren. Det värmer. Jag provar mig fram och rattar tills det blir skapligt. Jag märkte rätt tidigt att inställningen som heter f ger större område som är skarpt om jag väljer högre siffror, men då får jag lite problem med att hålla stilla utan stativ. Det har väl hänt att jag fått tider på flera sekunder.
När ungarna spelar bandy blev det bättre att välja lägre siffror på f för att de inte skall bli suddiga.

Sen använder jag gärna en inställning som heter P på min kamera. Då går allt automatiskt blixtsnabbt och blev inte bra är det lätt att justera inställningarna och göra om. Oftast ändrar jag en ratt som heter +- nånting med EV. Vad det är vet jag inte men det funkar oftast bra.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.