ANNONS
Annons

Mellanringar makro, ljusstarkt?

Produkter
(logga in för att koppla)

anflyg

Aktiv medlem
Hejsan,
Är det någon som har erfarenhet av mellanringar? Jag tänkte använda mitt Tamron 28-75 1:2.8 tillsammans med Kenkos mellanringar. Blir det tillräckligt ljusstarkt måntro?

Vad jag har förstått så blir det svårt att använda ett objektiv med för kort brännvidd för macro, annars har jag ju ett Nikkor 35 1:1.8. Funkar det kanske ändå? Jag tänker på att många gamla Nikkor Micro är väl 50 eller 55 mm och de användes ju på analog kameror (utan crop-factor).

Tacksam för synpunkter!

/Anders

50-lappen

Hejsan,
Köpte ett sådant 50-laps kit och satte på ett gammalt 70-210. Nu verkar det sitta där permanent. Får inte loss det, men har inte kollat exakt vad det är som låser fast det. ;)

Låter som att jag ska testa att använda mitt 35mm då! Tack för svaret!

(Kenkos mellanringar går att köpa på Ebay för ca 1000:-, så det känns ganska prisvärt. Ungefär vad man får betala begagnat.)

Hejsan,
Är det någon som har erfarenhet av mellanringar? Jag tänkte använda mitt Tamron 28-75 1:2.8 tillsammans med Kenkos mellanringar. Blir det tillräckligt ljusstarkt måntro?

Vad jag har förstått så blir det svårt att använda ett objektiv med för kort brännvidd för macro, annars har jag ju ett Nikkor 35 1:1.8. Funkar det kanske ändå? Jag tänker på att många gamla Nikkor Micro är väl 50 eller 55 mm och de användes ju på analog kameror (utan crop-factor).

Tacksam för synpunkter!

/Anders

Jag har kört billiga ringar (känns lite luriga) på en sådan tamron. Det går fint att köra med mellanringar på en ljuskänslig zoom men kräver en del ljus. ibland använder jag dem t.o.m. på min 180 /f2.8. tänk bara på att du inte får någon mätning så det blir att köra helt manuellt. Ett annat problemet med mellanringar är att skärpdjupet blir riktigt kort.

lycka till!

Ställa bländare

Hejsan,
Problemet med billiga ringar är väl egentligen att de inte funkar när man inte kan ställa bländaren på objektivet? Det krävs ju ett objektiv med möjlighet att ställa bländaren direkt. Har man mellanringar med koppling så går det nog bra att använda nyare objektiv (utan inställningsmöjlighet).

/Anders

Hejsan,
Problemet med billiga ringar är väl egentligen att de inte funkar när man inte kan ställa bländaren på objektivet? Det krävs ju ett objektiv med möjlighet att ställa bländaren direkt. Har man mellanringar med koppling så går det nog bra att använda nyare objektiv (utan inställningsmöjlighet).

/Anders

Ja det stämmer. viktig poäng som jag glömt. Det kan nog inte göras på din tamron...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar