Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Mellanringar i kit - vilket är bra?

Produkter
(logga in för att koppla)

nifo

Avslutat medlemskap
Hej. Fick plötsligt budget-makrosug! =P

Hittade denna länk: http://www.photax.se/kmrt/nrbld/nrbld.htm

Finns det några andra? Såg inget pris och jag har inte några direkta stålar till detta, så "billigt men bra" är vad som gäller. =) Till Nikon kanske ska sägas. En D50.

Kollade Kenkos sats, men den kostade *hua* över 2000 kr!

Är det olika funktion på olika typer? AF? Ljusmätning osv?

Tack för mig.
Fredrik

Okej, tack.

Är det någon vits att köra dessa på en ljussvagt 18-55 glugg? (3.5-5.6). Läste vidare att man tappar ljus. Fick för mig att det var det man *inte* gjorde med mellanringar. Kanske jag som är virrig. Rent logiskt borde man ju göra det. Ehm..hur är det med AF, ljusmätning osv. Funkar det som vanligt?

fredrik

Du tappar ljus. Om mellanringarna har elektriska kontakter som överför signalerna mellan objektiv och hus så fungerar ljusmätning, annars blir allt manuellt. AF fungerar också om den är elektriskt styrd, men det är i praktiken inte så noga eftersom du oftast vill kontrollera fokuseringen manuellt för makro.

f/5.6 (du kommer sannolikt att vilja köra med den längsta brännvidden) blir f/11 vid 1:1. Det blir mörker i sökaren och omöjligt att fokusera vettigt annat än för att leka och experimentera. Vissa moderna zoomar är dessutom konstruerade så att det inte funkar att minska närgränsen nämnvärt med utdrag utan att fokus hamnar inne i objektivet.

Låter tråkigt, men jag skulle inte lägga pengar på det utan att åtminstone komplettera med ett 50/1,8 att använda ihop med ringarna.

Till ett sånt objektiv är försättslinser lämpligare. Det finns billiga kinesiska på t ex kaffebrus, de kommer nog att ge mer fotonöje.

Ok, tack för era svar. Vad skiljer försätts,- jämfört med mellanringar? Alltså..är det nåt man sätter *framför* gluggen? Hm..eller? *klurar*

Fredrik

Det är som det låter, mellanringar sätts mellan kameran och objektivet, försättslinsen är ett "förstoringsglas" som skruvas på framför objektivet.

Man kan till och med ta bort citattecknen, enda skillnaden mellan de billiga försättslinserna och ett sånt förstoringsglas man kollar insekter och frimärken med är filtergängan.

De billiga kinesiska linserna kan dock funka förvånansvärt bra ihop med vissa objektiv, och de är så pass billiga att det är värt att chansa. Ett par hundringar kostar de.

Försättslinser tar inte bort ljus heller (kan vara tvärtom till och med).

Man kan köra både en och en och kombinera allihop om man vill. Men du får sämre kvalitet ju fler du staplar. Smartast är att försöka ha en i taget på om det är möjligt.

Kombinerar du allihop kommer du få mer förstoring än du vill ha :)

Skärpan framförallt. Extremexemplet är om du försöker skruva på en kinesisk lins på ett trehundra, då tror du att det är dags för optikern.

Makro utan skärpa är ju som wienersnitzel utan citron. Men..ja...tappar man mycket tror ni - om jag vill ha rätt rejält makro. Kommer ju rätt nära (dock ej SÅ nära) med orginalgluggens närgräns. Men ok..jag vill plåta..hm...låt säga.. Flugor! gärna så jag får med mycket i bild. Kommer skärpan försvinna rejält då eller? Surt i så fall.

/Fredrik

Förutsatt att ett 18-55 är objektivet så kommer du nog att bli nöjdare med försättslinser än mellanringar i alla fall. Sen kan det alltid bli bättre.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar