Advertisement
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Mellanringar för objektiv av annat märke?

Produkter
(logga in för att koppla)

mdiaz

Medlem
Fick frågan av min pojkvän där han undrade om det finns någon typ av mellanringar där jag kan använda mina gamla objektiv från den analoga Minoltan till min nya Canon 5d mark II... Jag har ingen aning, såå någon som vet?

Så länge du har adaptern du behöver kan du ju börja med mellanringar (enl canon std, såna finns det billiga versioner av) och avsluta med adaptern. Ljusmätningen är nog inget att lita på dock.

Ja oj, jag menade självklart adapter! Var får man tag på sådana och det skulle funka för en gammal analog minolta?

Jag kan inte Minolta alls, men talar du om Minolta MD fattning så finns det tyvärr inga enkla adaptrar (utan lins). Det har att göra med fysiska avstånd mellan lins och spegel/fokusplan att göra.

ANNONS
Januarirea hos Götaplatsens Foto