ANNONS
Annons

Mellanringar eller närbildslins?

Produkter
(logga in för att koppla)
Dom där mellanringarna ger ingen autofokus, men det visste du kanske redan.
Jag har ett set med dom där närbildslinserna och dom funkar riktigt bra.

Det verkar vara exakt samma mellanringar som det är från Dealextreme (kinesisk butik). http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.12456

Dealextreme är en helt okej butik men riktigt bra priser. Gratis frakt har de också. Kan du vänta ett par dagar extra är det väl värt att beställa därifrån. Det är väl inte helt omöjligt att kaffebrus köper de därifrån. Jag tycker de fungerar riktigt bra. Helt sanslöst vad nära man kan komma vissa objekt.

Jag har hört att autofokus ska fungera dåligt i såna extrema förhållande ändå så jag tycker du ska köpa mellanringarna. De kostar trots allt bara runt 60 spänn ifrån Dealextreme.

O ska du köpa en närbildslins så rekommenderar jag canon 500D. Det är alltså skruvfiltergänga med dubbla linselement. Ingen skärpeförlust om man jämför med t.ex soligors närbildslinsset med endast ett glas.

Mellanringar är verkligen ett roligt och användbart tillbehör, men tänk på att de billigaste saknar elektriska kopplingar! dvs.ingen autofokus som redan nämts, villket kanske inte gör så mycket. Värre är väl i såfall att man inte får ljusmätning utan måste uppskatta eponeringen. jag antar också att det är svårt att hitta fokus genom ett i förväg nerbländat objektiv.(mörkt i sökaren).Överväg om det är värt att läggatill en tusenlapp för mellanringar med kontakter.

Kan man hitta data någonstand om vilken avbildningsskala man kan få med de olika ringarna i olika kombinationer med olika bränvidder tex?

Här är en länk till en sida där du kan beräkna det mesta som har med mellaringar att göra. Observera att närgränsen mäts från objektivets frontlins, inte sensorn
http://eosdoc.com/jlcalc/

Fyll i:
Format
brännvid
objektivets närgräns (från frontlinsen)
prova sedan med olika förlängningar ( mellanringar) och se villket fokusområde, närgräns, skärpedjup, förstoringsgrad, etc du får

Lycka till

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar