Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Mellanringar eller närbildsbilter?

Produkter
(logga in för att koppla)
Mellanringar ger bättre kvalitet ( = inte beroende av glaskvaliten på närbildlinserna ) och Du kan komma "närmare". Bilden Du länkar till är inte särskilt extrem - kanske 1:2. Med mellanringar och ett kort objektiv ( 50 mm ) når Du lätt 1,3:1.

Läs denna artikel.
 
Ett set med mellanringar kostar mycket mer än försättslinser. Försättslinser är enkla att använda och innebär inget objektivbyte med risker som det innebär utomhus. Man tappar inget ljus med försättslinser. Snabbare slutartid. Kanske inte har så stor betydelse då ett stabilt staiv är viktigare för att få en bra macrobild. Men ju snabbare slutartid, dess bättre. Mellanringar bör ha elektrisk koppling till Autofokusen. Jag ser att du använder en Nikon D40 och då med AF S objektiv utan yttre bländarring, då är det ett måste med kopplad AF på mellanringarna. www.photax.se har kopplade mellanringar till bra priser. Det finns inga Nikon original med kopplad AF.
Mitt förslag är att du börjar med försättslinser. Tycker du att det är skoj med makro så köp ett äldre manuellt 50mm/1,8 objektiv och ett sett mellanringar av billigare typ utan kopplning till Autofokus. Denna t.ex.
 
Visst är försättslinser billigare än mellanringar, särskilt om man enbart väljer att selektera med avseende på priset, men man får vad man betalar för. Tro inte att ett set från kaffebrus ger knivskarpa bilder, för det gör de inte. På sin höjd acceptabla bilder. Jag har ett sådant set och använder det bara för att softa bilder med.

Är priset det enda avgörande, finns lösningen med omvändningskoppling, dvs. en ring som sätts i bajonetten och sedan gängas ett objektiv ( med bländarring ) på omvändningsringen bak-och-fram. Med korta brännvidder blir det riktigt roligt, men inte handhållet inte, inte ens på söndagar.

Skarpa, och hyfsat billiga, manuella objektiv från de flesta stora tillverkare finns att tillgå på eBay och Tradera - ex.vis Canon FD 50/1.8, Nikkor 50/1.8, Pentax SMC-A 50/2 & Yashica ML 50/1.8.

Contax Planar T* 50/1,4 och Planar T* 50/1,7 är ännu bättre val, men spelar i en liga för sig och kostar därefter.
 
Bra, men du får titta efter vad Sara har för förutsättningar! Nikon D40 och bara ett ojektiv.
 
Jag införskaffade för ett tag sedan en kenko mellaríngsats som innehöll en 12, 20 o en 36 mm mellanring. Kostade totalt 1495 kr för Canon tror att priset för Nikon va 1995 kr får anses som mkt prisvärt. Autofokusen blir dock väldigt svår att ha å göra med o jag använder därför uteslutande manuell fokusering vilket jag tycker fungerar bra.

Så min rekomendation är att gå på mellanringarna, dock så vet jag inte om 18-55 som har bländare 5.6 i ändläget kan ju fungera ändå för jag använder bländare 4

Annars kan du ju investera i ett Canon system å köpa en 70-200 F/4 som jag tycker passar mkt bra ihop med mellanringar.
 
Tack så mycket för alla svar. Det hjälpte mig, men jag tycker fortfarande att det är väldigt svårt att bestämma vilket jag ska skaffa.

Jag får nog ta mig ner till fotobutiken och kolla om det går att fixa så att jag får testa mellanringar eller filter till min kamera, så jag ser resultaten, det är svårt att bestämma när man inte har någon aning om hur det blir.
 
Maxieboy skrev:
Bra, men du får titta efter vad Sara har för förutsättningar! Nikon D40 och bara ett ojektiv.
Precis vad jag gjort. Det går som bekant inte att göra en silkesbörs av ett grisöra. Jag anser inte att det är en framkomlig väg till kvalitativa maktobilder att sätta försättslinser på den optiken. Jag tycker att jag är tydlig i mitt råd, och upprepar det för säkerhets skull - mellanringar och en 50/1,8, alt. en 35:a.
 
Cosina har ett 100/3,5-makro som finns för 1695 kr på Photax. Det ger inte autofokus eftersom det saknar inbyggd motor. Däremot funkar ljusmätning och dylikt, vilket det inte gör om man börjar mecka med manuella objektiv på mellanringar.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.