ANNONS
Annons

Mellanring till makro

Produkter
(logga in för att koppla)

jojje35

Aktiv medlem
HEJ !!
Jag undrar om man behöver en mellanring till ett Macro objektiv (Sigma Objektiv AF 150/2,8 EX Macro DG HSM ) för att få skarpare bilder, eller är det bara lyx, eller så klarar man sig utan, om man ska ha en mellanring, så undrar jag vad man ska ha....
Har en Nikon D90 hus....

Du får inte skarpare bilder med mellanring. Möjligen blir de lite mindre skarpa. Vitsen med en mellanring är att du kan fokusera ännu närmare än vad du kan göra utan mellanring. Hur mycket närmare beror på mellanringens längd, objektivets brännvidd mm. Utan mellanring är avbildningsskalan 1:1 (motivet blir lika stort på sensorn som i verkligheten) vid närgränsen.

Med mellanring kan du alltså gå närmare och få ännu större avbildningsskala, ifall du behöver det. Jag har inte så noga koll på vilka mellanringar som är bäst, men jag skulle rekommendera dig att köpa ringar med full automatik. Även om de är dyrare. De som helt saknar infoöverföring mellan kamera och objektiv blir mycket opraktisk att använda. Framför allt för rörliga motiv och/eller kameran på fri hand.

Olle

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar