Annons

Mellanring och konverter?

Produkter
(logga in för att koppla)

T-H

Aktiv medlem
Jag har faktiskt sökt i forumet men inte blivit klokare för det, så kanske kan någon utbilda mig vad det gäller...
Mellanring - vad gör en sådan och vad innebär de olika storlekarna för en 20D?
Konverter - vad gör en sådan och vad innebär de olika styrkorna för en 20D?
(Ge gärna exempel för ett objektiv såsom 50/1.8)

ungefär så här

Jag försöker mig på ett svar eftersom andra verkar upptagna:

Innebär samma för alla kameror

Konverter: 2x konverter ger 2 gånger längre brännvid= dubbla förstoringen vid samma avstånd till priset av 2 stegsämmre ljusstyrka = effektiv bländartal 2 gånger större= 4 gånger så lång exponeringstid (som kan ge skakningsoskärpa)
1,4 converter ger 1,4 gånger så lång brännvid etc till priset av 1,4 gånger sämre ljusstyrka ( 1 steg) vilket ger dubbla slutartiden)

Mellanringar: beror på objektivet. Man kan säga att ett lika långt utdrag som objektivets brännvid förbättrar objektivets närgräns så att ett x långt föremål avbildas x långt på filmen/sensorn. DVS har du ett 50mm objektiv och en 50 mm mellanring så kan du räkna med att en fluga på 10 mm blir 10 mm stor på filmen/sensorn (ganska bra förstoring på din bild) En 25 mm mellanring bör ge halva skalan med samma objektiv.
Med sk. makroobjektiv har man redan ett utdrag som man får addera till.( vid inställd närgräns)

OBS

Med mellanringar förbättrar du närgränsen så att du kan avbilda små föremål större men till priset att du inte kan fokusera på längre håll med mellanringarna på. Med convertern får du både och (dock inte bättre närgräns, bara större förstoring) men till priset av något sämre skärpa pga av att dessa innehåller brytande linser. (Ju dyrare converter desto mindre skärpeförlust = alltid sant)

Riktigt intressant kan det bli med följande kombination (räknat från kamerahuset)

Konverter (2x)
Mellanringar (hela kitet)
Normal (50mm)

Oj vad nära man kan komma
Men Oj vad ljussvagt det blir

ANNONS