Annons

Mellanlagring vid längre utlandsresa

Produkter
(logga in för att koppla)
Ja det gäller allt på skärmen, du ser inte hela skärmen samtidigt så när musenpekaren kommer till kanten på skärmen så flyttas hela vyn åt sidan, väldigt svårt att förklara, det är mycket lättare om man ser det själv. Och dett gäller också enbart när man håller på med med redigering och behöver den större ytan (Camera raw kräver högre upplösning för att fungera över huvudtaget, man ser inte knapparna för att spara osv längst ner annars) till allt annat duger den lilla skärmen med den normala upplösningen som täcker hela skärmytan:)

Usch vad luddigt det blev, hoppas du förstår vad jag menar.


Förstår nu vad du menar, aha inte så kul kanske?!!! likadant i Lightroom?
 
Varför inte en Hyperdrive O med 500 gb hd? Kostar under 4000 kr. Verkar ha bra batteritid och överföringshastighet!

Mvh Ingvar
 
Om du ändå har datorn igång dygnet runt hemma så kan du installera en ftpserver.
Det gör att du kan koppla upp dig mot din egen dator och trycka in filerna där var du än är på klotet.
Finns externa hårddiskar med inbyggd ftpserver som är lättare att konfigurera.

1TB kostar typ 2500.- ± 500.-
 
Om du ändå har datorn igång dygnet runt hemma så kan du installera en ftpserver.
Det gör att du kan koppla upp dig mot din egen dator och trycka in filerna där var du än är på klotet.
Finns externa hårddiskar med inbyggd ftpserver som är lättare att konfigurera.

1TB kostar typ 2500.- ± 500.-

Återigen blir det troligen problem med bandbredden. Vet inte var resan går men det är inte många ställen som kan erbjuda tillräckligt snabba uppkopplingar för att det ska vara hållbart att ladda upp 4Gb bilder per dag...
 
Som ett litet extra förslag på om du vill känna dig säker på att få med alla biler hem är väl att dels ha dator/backupenhet med dig samt att med viss regelbundenhet posta hem bilderna på dvd. På så sätt är du skyddad mot både korrumpering och stöld

Eftersom han ska fota ca 2-4Gb om dagen så blir det till att bränna en DVD om dagen att skicka hem, kanske lite jobbigt men visst ökar det ju sannolikheten att han inte blir av med några bilder, bara semestertid ;-)
 
Jag såg en annons från Netonnet i tidningen när jag åt frukost.
Acer Aspire One för 3.990 kr

AOA150-Bbr Brown
LU.S360B.027
Chassi: Laptop Processor:Intel® Atom™-processor N270 (1,60 GHz, 533 MHz FSB, 512 KB L2-cache-minne)
Internminne: 1 GB
Moderkort: Information saknas
I/O Portar: 3x USB 2.0
1x VGA
1x SD card reader
1x Audio in
1x Audio out
1x Microphone
Grafik: Information saknas
Ljud: Stöd för högdefinitionsljud
Två inbyggda stereohögtalare
MS Sound-kompatibel
Inbyggd digital mikrofon
Hårddisk: 160GB Hårddisk
Floppy: Information saknas
Optisk enhet: Information saknas
Operativsystem: Windows XP Home
Modem/ Nätverk: Ethernet 10/100Mbps integrerat nätverksgränssnitt
Trådlöst nätverk 54Mbps
Högtalare: Två inbyggda stereohögtalare och inbyggd digital mikrofon
Bildskärm: 8.9 tums WSXGA (1024 X 600)
Integrerad webbkamera 0,3 Mpix
Storlek: 249 x 195 x 36 mm
Vikt: 0,995 kg
Batteri: Ca 3 tim drifttid
 
Har använt en Hyperdrive Colorspace (gamla modellen, köpt för ungefär ett år sedan) en hel del. Funkar utmärkt, även "i fält".

Stora fördelar: tömmer korten mycket snabbt (ungefär 1 gig/min -- och de nya lär vara ännu snabbare), bra batteritid, hyfsad skärm (fast liten -- nya modellen har större). På det hela taget tycker jag det fortfarande verkar vara den smidigaste och mest prisvärda lösningen.


Kan bara hålla med. Jag körde (förmodligen) deras första modell utan skärm med 80 gb disk under ca 4 månader i Asien. Grymt snabb överföring, smidig pryl att bära med sig och enkelheten i att kunna använda vanliga batterier i den gör att du inte blir beroende av att ladda den. Har du uppladdningsbara batterier så funkar enheten i sig som en laddare också.

Jag har bara positivit att säga om den och jag kommer själv uppgradera till någon nyare modell med skärm när min gjort sitt.
 
eee901

Jag har precis kommit hem från en lite längre resa, och gick i samma funderingar som dig innan. Jag löste det med en eee901 med solidstatediskar (totalt 20 Gb), vilket gör att den är mindre känslig för stötar och liknande. Jag köpte den med linux, men det går ju att trycka in XP om man vill. Jag löste sedan redundansen med att tanka över på en extern 2.5-tummare samtidigt som jag lät allt ligga kvar på korten (det blev totalt ca 50 Gb). Om man inte har kort så att det räcker så kör med två discar.

För mig funkade det kanon. Dessutom kan man numer få köra på wifi på många internetcafe, så om man vill kan man fixa mail och sådant när man vill, och bara gå in och skicka dem. En annan fördel med större skärm är att man kan visa sina bilder för andra under resan, vilket kan vara gött. Genom att göra en snabb sortering på datorn medan man reser så får man en bra överblick på vad man har tagit hitintills, och vad man missat. Jag tycker att det är svårt att få en överblick på de små övertankningsenheterna.

Jag pröjsade 4000:- för datorn och närmare tusenlappen för en bra extern disk. Normalt får jag ut ca fem timmar på en laddning, och att tanka ett 16 Gb-kort till extern disk tar ungefär lika många minuter.

Hoppas att du får en trevlig resa.
 
Just hemkommen efter 4mån i Afrika

Jag har precis kommit hem med 250GB bilder, ca 14000 bilder i två uppsättningar Raw och jpg. Har fotat med Nik D300 samt D200. Utrustning i övrigt för lagring var;

CF minneskort: 4st 2GB, 2st 4GB, 2st 8GB.
Laptop IBM X30 (äldre modell med 30GB hd samt USB1 utan brännare)
Extern lagring: 1st PDX70 100GB (combo kortläsare samt HD)
1st Wolverine 120GB (combo kortläsare samt HD)
1st HD USB 60GB
1st HD USB 320GB

Mina erfarenheter är följande:

Eftersom det var svårt att hitta platser där det gick att bränna DVD skivor (IT cafe etc) kan jag rekommendera att laptopen kan bränna om man vill ha den extra möjligheten. Att bränna under pågående resa kan dock vara tidsödande och min prio skulle vara att se till att ha en modernare laptop än den jag har. Gärna externa HD med firewire eller åtminstone USB2. Fick lämna mitt kit flera nätter på otrygga platser då det administrativa jobbet med kopiering av bildfiler ofta tog mycket lång tid.
Jag skulle helst bytt mina 2GB minneskort till fler 8GB eller rent av några 16GB kort för att slippa kortbyte mitt i "top of the action" tillfällen som det nu visade sig bli flera gånger.

Min PDX70 100GB combo kortläsare och extern HD är jag supernöjd med då den är så snabb. Trist att den inte tillverkas längre! Gällande externa diskar skulle jag rekommendera minst 3st med lagring omkring 300-750GB styck samt helst firewire anslutning.
Jag klarade mig på vad jag tog med men hade inte backup på de sista 40GB bilderna jag tog men det höll ända hem som tur var. Till all föreslagen utrustning ovan kommer natuligvis laddare, extra batt, eladapters mm.
Läs gärna denna länken innan du reser, det gjorde inte jag.
http://www.luminous-landscape.com/essays/Safari-Tips.shtml
Lycka till, Mvh Jocke
 
skälv har jag 2 st Giga one 40 GB portabel hårddisc . bara att sätta i kortet och läsa av, sedan i med den i datorn och tanka över , smidigt
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.