Just hemkommen efter 4mån i Afrika
Jag har precis kommit hem med 250GB bilder, ca 14000 bilder i två uppsättningar Raw och jpg. Har fotat med Nik D300 samt D200. Utrustning i övrigt för lagring var;
CF minneskort: 4st 2GB, 2st 4GB, 2st 8GB.
Laptop IBM X30 (äldre modell med 30GB hd samt USB1 utan brännare)
Extern lagring: 1st PDX70 100GB (combo kortläsare samt HD)
1st Wolverine 120GB (combo kortläsare samt HD)
1st HD USB 60GB
1st HD USB 320GB
Mina erfarenheter är följande:
Eftersom det var svårt att hitta platser där det gick att bränna DVD skivor (IT cafe etc) kan jag rekommendera att laptopen kan bränna om man vill ha den extra möjligheten. Att bränna under pågående resa kan dock vara tidsödande och min prio skulle vara att se till att ha en modernare laptop än den jag har. Gärna externa HD med firewire eller åtminstone USB2. Fick lämna mitt kit flera nätter på otrygga platser då det administrativa jobbet med kopiering av bildfiler ofta tog mycket lång tid.
Jag skulle helst bytt mina 2GB minneskort till fler 8GB eller rent av några 16GB kort för att slippa kortbyte mitt i "top of the action" tillfällen som det nu visade sig bli flera gånger.
Min PDX70 100GB combo kortläsare och extern HD är jag supernöjd med då den är så snabb. Trist att den inte tillverkas längre! Gällande externa diskar skulle jag rekommendera minst 3st med lagring omkring 300-750GB styck samt helst firewire anslutning.
Jag klarade mig på vad jag tog med men hade inte backup på de sista 40GB bilderna jag tog men det höll ända hem som tur var. Till all föreslagen utrustning ovan kommer natuligvis laddare, extra batt, eladapters mm.
Läs gärna denna länken innan du reser, det gjorde inte jag.
http://www.luminous-landscape.com/essays/Safari-Tips.shtml
Lycka till, Mvh Jocke