Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Mellanlagring vid längre utlandsresa

Produkter
(logga in för att koppla)
Hur säkert är det att lagra alla sina bilder på en enda enhet, som dessutom snurrar och är ömtålig mot stötar? Minneskortet kan du bära med dig överallt.

Men det var bara ett förslag. Min gamla mellanlagringsenhet ligger mest och samlar damm nuförtiden :)


Ja du har en poäng med säkerheten när det gäller en enhet dessutom med snurrande mekanik!!
 
Ja du har en poäng med säkerheten när det gäller en enhet dessutom med snurrande mekanik!!

fast har du tänkt att ta 2-4GB per dag i 5 månader = 300-600GB, ja då måste du ha en mellanlagringsenhet med stoooor kapacitet. Men jag skulle inte välja att lagra mina bilder under fem månader på bara ett ställe. Beroende på vart du ska åka, så kanske ett webbhotell varit att rekommendera istället. Då kan du slanga upp bilderna du vill spara online, ingen risk att bli av med dem där. Hos one.com får man 25GB för 45 kr per månad (finns säkert andra liknande tjänster). Sen får man kanske ordna så att någon här hemma tankar ner och frigör yta allt eftersom.
 
Om du är iväg 5mån varför inte gardera med flera olika?

PC med DVD brännare på "base camp" + portabel lagring + DVD skivor? Då är du ju både portabel och har visnngs/redigerings/sållningsmöjligheter...
 
Om du kommer att ha tillgång till dator:
Köp två st 160 - 250GB usb diskar. ( usb )
då ryker du på 1200 - 2500.-
Spara samma data på båda diskarna.
Stå emot de som skrattar åt att lagra dubbelt.
en förlorad långsemester är värd mer än 2000.-

Inte tillgång till dator:
(fick söka lite)
80GB för 1495.-
http://www.scandinavianphoto.se/product/item.aspx?iid=4187123
2st ? :)

Ps.
Zipformatet är bra och påverkar inte bilderna ett dugg.
Allt tar mindre plats med zip, typ.
MEN: Jag har öppnat för många trasiga/korupta zipfiler för att helt lita på attt min långsemester finss kvar när jag kommer hem.

De flesta webhotel kan du litea på till 100%
Ta ett som inte tänker gå i konkurs bara :)
 
Testade ett par komprimeringsformat nu, bl zip. Jag tjänade inte så vansinnigt mycket - dryga 15%.

Har aldrig tidigare plåtat med råformat (pef i mitt fall), så det var ju lite kul att få prova på det :)

Att ngn fått många korrupta zip-filer måste bero på slumpen. Det borde vara tvärt om, ju mindre fil desto färre fel (om man nu inte gör en zip-fil med massor bilder, då blir oddsen blir annorlunda)
Iofs kan det bli programfel, men nog checkas filen av innan den sparas, eller? Kanske det kan bero på olika versioner av komprimeringsprogrammet?
 
Jag är inte van med Zip, är inte riktigt bekväm med att komprimera värdefulla bilder! kanske är bra men jag är inte övertygad.
 
Med så mycket data blir du mer eller mindre tvungen att ta med hårddiskar. Skaffa den billigaste och minsta Netbooken eller vad de kallas, pris ca 3000kr vikt ~1kg. Köp två smidiga externa 2.5" 500Gb-HDs för redundans. Ca 2*1500kr och 2*200g.

Totalt landar det på ca 6000kr och 2kg för 500Gb redundant lagring.

/David
 
när jag varit utomlands på längre turer har jag alltid släpat laptop med dvd brännare och extra usb diskar. Har lurat mycket på FTP lösningar etc för att skicka upp bilderna men man har ju sällan tid för sånt på fältet. Det finns alltid en risk att skivorna blir skadade eller att diskarna blir corrupta- eller än värre att datorn stjäls. Men den risken finns ju även här, eller hur. Bodde i bilen i en vecka i usa och det gick hur fint som helst.

En laptop gör så mycket nytta ändå när man är ute så jag åker inte utan den.

BAW
 
Skall kolla lite på Mini PC alternativet, önskar en för max 4000 kr då jag måste köpa hårddiskar oxå. Några tips?
 
Vet inte hur ni har tänkt webbhotell ska fungera för det snabbaste internet cafet jag hittade när jag var i Thailand tankade hem en bild på 4 min som var runt 10mb stor.
Vissa ställen jag provade tog 20 min för en bild på 10mb.För att säkra mina bilder använder jag en powerbook o sedan så backar jag bilderna även på en extern hårdisk (lacie rugged) som jag även använder när jag kommer hem för att föra över bilderna till stora burken hemma. Vid vissa jobb när jag inte behöver sortera bilderna lika hårt så spar jag bilderna på minneskort. Använder inte större kort än 4g så man inte skulle sumpa för många bilder om ett kort skulle rasa. Ännu har inget kort rasat trots jag tar minst 50000 bilder per år.
 
Vet inte hur ni har tänkt webbhotell ska fungera för det snabbaste internet cafet jag hittade när jag var i Thailand tankade hem en bild på 4 min som var runt 10mb stor.
Vissa ställen jag provade tog 20 min för en bild på 10mb.För att säkra mina bilder använder jag en powerbook o sedan så backar jag bilderna även på en extern hårdisk (lacie rugged) som jag även använder när jag kommer hem för att föra över bilderna till stora burken hemma. Vid vissa jobb när jag inte behöver sortera bilderna lika hårt så spar jag bilderna på minneskort. Använder inte större kort än 4g så man inte skulle sumpa för många bilder om ett kort skulle rasa. Ännu har inget kort rasat trots jag tar minst 50000 bilder per år.


ja detta med att föra bilder till webbhotel tror jag inte funkar ditt jag reser. Får nog bli en PC o hårddisk?!
 
Jag kan rekomendera Asus eee 1000h bra batteritid lite större skärm än de flesta netbooksen 10,4" eller något sånt. Funkar att köra photoshop på och att öppna rawbilder osv. dock skall det sägas att man måste använda sig större upplösning än vad skärmen klarar vilket betyder att man inte ser hela arbetsytan samtidigt och måste "scrolla" sig omkring på skärmen om du förstår vad jag menar.160gb hårdisk så där får man ju plats med en hel del sen är det bara att komplettera med en extern:)

Sjukt liten och användbar sak för att sammanfatta det hela.
 
Jag kan rekomendera Asus eee 1000h bra batteritid lite större skärm än de flesta netbooksen 10,4" eller något sånt. Funkar att köra photoshop på och att öppna rawbilder osv. dock skall det sägas att man måste använda sig större upplösning än vad skärmen klarar vilket betyder att man inte ser hela arbetsytan samtidigt och måste "scrolla" sig omkring på skärmen om du förstår vad jag menar.160gb hårdisk så där får man ju plats med en hel del sen är det bara att komplettera med en extern:)

Sjukt liten och användbar sak för att sammanfatta det hela.

Fattar inte riktigt vad du menar med att scrolla sig runt på sidan, är det på själva fotografiska bilden du menar i PS eller är det själva skrivbordet som inte får plats??
 
Ja det gäller allt på skärmen, du ser inte hela skärmen samtidigt så när musenpekaren kommer till kanten på skärmen så flyttas hela vyn åt sidan, väldigt svårt att förklara, det är mycket lättare om man ser det själv. Och dett gäller också enbart när man håller på med med redigering och behöver den större ytan (Camera raw kräver högre upplösning för att fungera över huvudtaget, man ser inte knapparna för att spara osv längst ner annars) till allt annat duger den lilla skärmen med den normala upplösningen som täcker hela skärmytan:)

Usch vad luddigt det blev, hoppas du förstår vad jag menar.
 
Som ett litet extra förslag på om du vill känna dig säker på att få med alla biler hem är väl att dels ha dator/backupenhet med dig samt att med viss regelbundenhet posta hem bilderna på dvd. På så sätt är du skyddad mot både korrumpering och stöld
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.