Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Mellanformat
- Trådstartare zeron
- Start datum
hazard
Aktiv medlem
För att kolla funktionen behövs ett fräscht batteri. Avtrycket fungerar inte om du inte har en film i eller krånglar lite: med bakstycket öppet så får man vrida fram räkneverket förbi nollan (tryck ned den lilla ratten i mitten på frammatningsarmen och vrid) och sedan stänga bakstycket (medans man fortfarande håller ned ratten). Sedan skall det gå att spänna slutaren och trycka av. Man kan ju kolla att spegeluppfällningen fungerar samt nedbländningen av objektiven. Om du tittar på en med TTL-prisma är det ju enkelt att se om mätaren fungerar någorlunda.
Eventuella problem med ljustätheten är ju svårt att kolla utan att köra en film igenom den.
Som Per skrev så är det ju svårt att rekommendra någon glugg utan att veta vad du skall ha den till. Själv har jag 105/2.4 200/4 300/4 och funderar på att skaffa en vidvinkel (förmodligen 55/4). De flesta av Pentax 67 -gluggar har ett ganska bra rykte så det handlar ju bara om vilken brännvidd man vill ha och vad man är beredd att betala.
För att få en uppfatning om priser är de väl enklast att surfa igenom nyss avslutade auktioner på ebay. Jag har förmodligen gett ungefär 8000:- för det kit jag beskrivit ovan, inkl ett TTL-prisma och ett ljusschakt.
Lycka till om du köper en, det är en trevlig kamera att jobba med.
/Andreas
Eventuella problem med ljustätheten är ju svårt att kolla utan att köra en film igenom den.
Som Per skrev så är det ju svårt att rekommendra någon glugg utan att veta vad du skall ha den till. Själv har jag 105/2.4 200/4 300/4 och funderar på att skaffa en vidvinkel (förmodligen 55/4). De flesta av Pentax 67 -gluggar har ett ganska bra rykte så det handlar ju bara om vilken brännvidd man vill ha och vad man är beredd att betala.
För att få en uppfatning om priser är de väl enklast att surfa igenom nyss avslutade auktioner på ebay. Jag har förmodligen gett ungefär 8000:- för det kit jag beskrivit ovan, inkl ett TTL-prisma och ett ljusschakt.
Lycka till om du köper en, det är en trevlig kamera att jobba med.
/Andreas
halvarjansson
Aktiv medlem
kolla så att frammatningen fungerar. jag vet flera exemplar där ett par av bildrutorna går in i varandra. där filmen inte dras fram ordentligt. men då måste du ju köra en film igenom kameran ooh framkalla den. härlig kamera för övrigt.