Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Mellanformat

Produkter
(logga in för att koppla)

zeron

Ny medlem
Om man ska köpa en beg Pentax 6x7 vad ska man kolla för att se att den är ok? Vad är rimligt att betala för en beg. Pentax? Kan någon snäll förklara vilket objektiv man ska köpa?

jag köpte min 67 "2" a för 6500 har jag för mig.. det satt en 90a på som funkar bra.. men det beror väl på vad du ska fota.. =)
kolla så den inte är så sliten och att det smäller när du tyvker på slutaren vetja.. =)

riktigt bra kamera är det iaf.. så köp en du.. ;)

För att kolla funktionen behövs ett fräscht batteri. Avtrycket fungerar inte om du inte har en film i eller krånglar lite: med bakstycket öppet så får man vrida fram räkneverket förbi nollan (tryck ned den lilla ratten i mitten på frammatningsarmen och vrid) och sedan stänga bakstycket (medans man fortfarande håller ned ratten). Sedan skall det gå att spänna slutaren och trycka av. Man kan ju kolla att spegeluppfällningen fungerar samt nedbländningen av objektiven. Om du tittar på en med TTL-prisma är det ju enkelt att se om mätaren fungerar någorlunda.

Eventuella problem med ljustätheten är ju svårt att kolla utan att köra en film igenom den.

Som Per skrev så är det ju svårt att rekommendra någon glugg utan att veta vad du skall ha den till. Själv har jag 105/2.4 200/4 300/4 och funderar på att skaffa en vidvinkel (förmodligen 55/4). De flesta av Pentax 67 -gluggar har ett ganska bra rykte så det handlar ju bara om vilken brännvidd man vill ha och vad man är beredd att betala.

För att få en uppfatning om priser är de väl enklast att surfa igenom nyss avslutade auktioner på ebay. Jag har förmodligen gett ungefär 8000:- för det kit jag beskrivit ovan, inkl ett TTL-prisma och ett ljusschakt.

Lycka till om du köper en, det är en trevlig kamera att jobba med.

/Andreas

kolla så att frammatningen fungerar. jag vet flera exemplar där ett par av bildrutorna går in i varandra. där filmen inte dras fram ordentligt. men då måste du ju köra en film igenom kameran ooh framkalla den. härlig kamera för övrigt.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar