Annons

Mellanformat

Produkter
(logga in för att koppla)
Vad gäller format så har alla olika fördelar:

645 - Ett idealformat som passar nästan obeskuret in på standardpapperstorlekar. 15 bilder per rulle. Kamrorna är lätthanterliga (för att vara MF)

6x6 - Man behöver inte vrida kameran för att gå från liggande till stående. Plus att man kan välja en kvadratisk form utan beskärning.

6x7 - också ett sk idealformat.
 
Inga problem att få tag i film och framkallning till 120 film. Jag har ett kamerahus Pentax 645 N AF till salu om det är av intresse, mycket smidig kamera, som att fota med småbildskamera men i ett betydligt större format 6 x 4½ cm !
 
Man kan också se kostnaden per bild som är värd att spara.

Jag tycker att jag ofta får fler bra bilder per 120 rulle än för en 135. Kan det ha att göra att man tänker mer än trycker ju större filmformatet är...
 
Re: svårt

academic skrev:
Absolut har du rätt men jag tänkte mera på det opraktiska att leta upp dess "yrkeshandlare". Själv bor jag i Stockholm och de flesta vanliga fotobutiker vet inte vad 120-film är för något. JAg köper på nätet vilket är ok men håll med om att det är lite svårare att framkalla filmerna jämfört med småfilm.

Anlitade tidigare Prolabbet men det slutade jag med eftersom man som "amatör" upplevde ett oanat krångel.

OBS ovanstånde gäller mig som amatör och inte yrkesfotograf...


Tycker inte at det är särskilt svårt att få en 120 rulle soppad. Crimson, Dox och Oden Labb är några exempel på labb som soppar 120/220 film i stockholm. Att köpa 120 film går på YFO, Expert (fridhemsplan) Kameradoktorn för att nämna några.
 
svartvitt soppar man ju enklast själv, och fotar man dia så kan ju vem som helst framkalla till samma pris som för småbild. Färgneg vet jag dock inte för det har jag aldrig fotat med.
 
Testa mellanformat, det har charm! Jag fotar en del med Mamiya 645. Mitt äldre hus är just nu till salu, ganska billigt =)

Det är lite dyrare att fota mellanformat men 6 x 4.5 cm är inte så farligt dyrt. Ungefär samma pris för film & framkallning, 1 rulle 120 film jfrt med 1 rulle 135 film. Mamiya 645 ger 15 bilder på en rulle 120-film.

Som sagts ovan, man tenderar att tänka mer innan man trycker av med mellanformat vilket kan göra att man får fler bra bilder per rulle och därför en kostnad jämförbar med småbild.

Jämfört med småbild får du mycket bättre kvalitet redan med 6 x 4.5 cm, försumbart korn i normala förstoringar typ 20x30, 30x45 cm. De nya digitalkamerorna typ Nikon d2x, Canon 1Ds mk2 m.fl ger också väldigt bra bildkvalitet. I praktiken ofta bättre än analogt mellanformat.

Men känslan med film blir en annan, ibland bättre. Dia och svart/vitt t ex, mycket trevligt särskilt i mellanformat!

Kolla beg.marknaden, analoga mellanformatsprylar säljs för rena vrakpriserna nu!

Mvh Francis
 
Jag har kört med 6x6 Hasselblad samt 645 o 6x7.
Hasselblads 6x6 kameror är charmiga men sega o långsamma att jobba med samt formatet 6x6 används inte speciellt mycket i resetidningar o kataloger.

6x7 formatet är oxå lite fyrkantigare än formaten på en helsida i tidningar o en halvsida blir inte optimalt heller utan kommer beskäras ner till ett format som påminner om 645.
Därför tycker jag att 645 formatet är bäst av ovannämnda för dels så blir det billigare eftersom du får ut 16 kort per 120 film med tex pentax 645.
Kör du 6x7 får du ut 10 kort rullen o med 6x6 12 kort.
Sedan vilket märke du väljer är en smaksak dom flesta mellanformater är bra.Pentaxen tycker jag är lättjobbad med bra bracketingfunktion fast om man jämför finnesser med en modern digitalkamera så är den rätt enkel.Ljusmätningen är riktigt bra med pentaxen 645N inga problem att köra med dia med den.
I dag så får man en mellanformatare hur billigt som helst.
 
Jag tackar för alla intressanta inlägg so far och är än mer inne på att börja med mellanformat, troligen 6x7 eller 645... Ser gärna fler synpunkter från er som har hållit på med detta.
 
Du svarade inte på vad du fotograferar.

Själv ägde jag en Mamiya 1000s med ljusmätare,
6*4,5. 80/1,9 optiken var underbar, 45 var fin, 210 använde jag bara 2 ggr.

Jag fotograferar mest handhållna familjeporträtt och då är detta inte ngn idealkamera. man håller den som en bladare och det kan nog funka om man har ljusshakt men ljusmätare var väl så där.

Mina barn är aldrig stilla...

Nu har jag en Pentax AF och den hänger med betydligt bättre, fler bilder med skärpan på rätta stället helt enkelt.

Det jag skulle vilja ha som komplement är ngt enklare/snabbare OCH större format.
Idealet en mamiya 7II med en lätt vidvinkeloptik på, men de är på tok för dyra.
Då återstår pentax 67 men klumpighet och ett ngt högt pris ... och blixtsynken... njae

Fuji 6*7 eller 6*9 borde vara perfekt för mig.
Men jag tycker att 4000 är på den ekonomiska smärtgränsen i och med att jag har Pentaxen.

Men vem vet i dagens digitala race... en vacker dag landar kanske ett ex med rätt pris i knät.

Skall du jobba med stativ och porträtt hade jag valt Mamiya RB/RZ.
Skall du jobba med stativ och arkitektur/landskap så hade jag valt en Fuji 6*8.

En sak som är fördel till formaten över 6*4,5 är möjligheterna till att ta med mer än man har tänkt sig och beskära sedan. Att neget är 6*4,5 eller 6*6 spelar ingen roll när det gäller att utnyttja pappret. Vill man ha en kvadratisk bild så får man kopiera den kvadratisk.

Det här sista låter kanske konstigt men jag tycker att 6*4,5 tvingar in hjärnan i småbildsformatets tänk. Beskär i sökaren.
 
Tack Erik, jag fotograferar helst på film och människor. Mellanformat om det blir av kommer nog i första hand att handla om just människor och från stativ. Mamiya rz? Inte jättebilligt av det jag sett men kanske ett bra alternativ...
 
RB är billigare men saknar centralslutare. RB objekjektiven är kompatibla med RZ.

Bronica GS1 brukar dyka upp ibland på Ebay för ca 700 dollar. Det är också en 6x7 kamera.
 
Hur gör ni? Framkallar ni själva eller lämnar in hos handlare? Är det avsevärd skillnad i pris jämfört med småbild? Att få framkallat och kopierat av labb alltså?
 
Re: svårt

academic skrev:
Absolut har du rätt men jag tänkte mera på det opraktiska att leta upp dess "yrkeshandlare". Själv bor jag i Stockholm och de flesta vanliga fotobutiker vet inte vad 120-film är för något. JAg köper på nätet vilket är ok men håll med om att det är lite svårare att framkalla filmerna jämfört med småfilm.

Anlitade tidigare Prolabbet men det slutade jag med eftersom man som "amatör" upplevde ett oanat krångel.

OBS ovanstånde gäller mig som amatör och inte yrkesfotograf...


enkelt.. köp 120-filmen på yfo.. plåta och gå runt hörnet och framkalla hos crimson ;)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.