ANNONS
Annons

Mellanformat??

Produkter
(logga in för att koppla)

martens

Medlem
Jag letade här om dagen efter lite info om mellanformatskameror på nätet, men hittade inget som kunde direkt hjälpa mig. Jag har bara fotat med Analogt 35mm kameror och vill nu övergå till mellanformatet. Så jag undrar hur dyrt är de med en medelmåttig mellanformatskamera? vad ska man tänka på när man köper? vad är bra att börja med? va ska man köpa, har sett massa annonser på magasin, luppar etc. vad är de?

//om någon kan besvara nån av dessa frågor skulle ja blir jag tacksam, hare gott alla fotografer!

Har varit lite i samma tankar. Mellanformatet ger ju en sadan fantastisk kvalite jamfort med smabild. Dock tycker jag att nytt ar svindyrt. Det billigaste jag hittade pa scandinavianphoto var en kamera for 10 000. Dock fins det en massa beg hasselbladare for ca 6 - 7 000 vilket jag tycker later vettigare.

martens skrev:
Så jag undrar hur dyrt är de med en medelmåttig mellanformatskamera? vad ska man tänka på när man köper? vad är bra att börja med? va ska man köpa, har sett massa annonser på magasin, luppar etc. vad är de?

Du kan köpa en begagnat Rolleicord eller en ny Seagull för att komma igång. Ca 1.500 för en Rolleicord och kanske någon tusenlapp mer för en ny Seagull.

De kan inte byta objektiv, de kan inte ta extra film magazin, men de levererar toppen kvalitet.

magazin : ett bakstycke som man kan ta loss. Har man flera, kan man byta film genom att byta magazin, mitt i en rulle.

luppar : en forstoringsglas så att du kan titta på ett negativ eller dia i detalj.

Man ska tänka på om man har mycket pengar. Har man det, kan man köpa något med utbytbara objektiv och magazin (vi pratar om kännbart mycket pengar).

Gamla kameror kan ha igengrodda slutare. Det händer när man inte använder dem. Lätt att reparera (rengöring) men kostar. Det märker du oftast på 1 sekund - 1/15 sekund ... kanske 1/30.

Du ska tänka på om du vill ha kvadrat (6x6) eller rektangel (4.5 x 6).

Sedan är det skannern, förstoringsapparat eller vad du vill använda för att ta fram bilder.

Framkallning är dyrare. Bättre att gör det själv (s/v), eller budgetera för labbkostnader.

Hoppas du hittar informationen du söker.

Daniel

MF=återvändsgränd!

Priserna på beg MF sjunker för var dag i nuläget.
Mycket tack vare att dig småbild typ Canon 1Ds II, ger bättre kvalitet än film i MF kamera.
Tycker du det är kul att plåta sv/v o göra egna kopior med max kvalitet..köp MF.
Om du vill lära dig göra snygga bilder, utveckla dit fotograferande, utveckla din kreativitet....mm.
Köp digitalt!!

Väljer du att köpa MF...Pruta, pruta, pruta!
Det finns hur mycket beg som helst.
Köpa nytt MF är i mitt tycke helt vansinnigt, om man inte verkligen gillar att göra av med pengar :-(

/Janne
Digital sedan -96

Eller kanske en holga 120N...runt 300kr på tradera.
Du får ju snyggare bilder än med en hasselbladare iallafall. (Nu kanske jag bara rörde till allt istället för att hjälpa)

Re: MF=återvändsgränd!

Janne H skrev:
Priserna på beg MF sjunker för var dag i nuläget.
Mycket tack vare att dig småbild typ Canon 1Ds II, ger bättre kvalitet än film i MF kamera.
Tycker du det är kul att plåta sv/v o göra egna kopior med max kvalitet..köp MF.
Om du vill lära dig göra snygga bilder, utveckla dit fotograferande, utveckla din kreativitet....mm.
Köp digitalt!!

Väljer du att köpa MF...Pruta, pruta, pruta!
Det finns hur mycket beg som helst.
Köpa nytt MF är i mitt tycke helt vansinnigt, om man inte verkligen gillar att göra av med pengar :-(

/Janne
Digital sedan -96

Bara en fråga, var det inte just Canon 1Ds II som var med i test i FOTO förra nummret tror jag...

Där var den överlägsen 35mm film, men fick se sig besegrad mot mellanformat dia?

Eller tar jag fel på modell?

MvH P

Digitalt är genialt!!

pwrdesign skrev:
Bara en fråga, var det inte just Canon 1Ds II som var med i test i FOTO förra nummret tror jag...

Där var den överlägsen 35mm film, men fick se sig besegrad mot mellanformat dia?

Eller tar jag fel på modell?

MvH P

Jag vet bara vad jag ser med mina egna ögon i mitt dagliga arbete, hur mina utskrifter ser ut och hur bilderna blir i tryck.

mvh.

/Janne

Forumet heter "Kringutrustning & Tillbehör (Analogt)" obs Analogt och frågorna gällde mellanformat.

Räcker inte inte alla digitaltrådar till, kan ni inte hålla era kladdiga digitalfingrar härifrån?

Senast ändrad:
martens skrev:
Så jag undrar hur dyrt är de med en medelmåttig mellanformatskamera? vad ska man tänka på när man köper? vad är bra att börja med? va ska man köpa, har sett massa annonser på magasin, luppar etc. vad är de?
Hmmm.... Många frågor på en gg....

Svartvitt = billigt
Dia = dyrare
Printa efter scanning = ?
Studio?
handhållet/Stativ?
Format?
ljusmätare/ utan ljusmätare?
Har du förstoringsapparat/mörkrum?

Du/ni måste börja med att svara på lite frågor själva sedan kan andra svara lättare på mer precisa frågor.

En äldre Mamiya med ljusmätare kan du få för ca 3000 kr med 2 eller 3 optiker. 6*4,5

AF 6*4,5 från 5-20 000 kr (1 optik)

Pentax 6*7, dyrare men en önskan(min önskan) pga hur man kan jobba med kameran. blixtsynk 1/30

RB & RZ arbetshästar.

Fuji GW III en dyr dröm.

Om man då räknar in Jannes förslag Canon 1Ds II.
Så motsvarade kvalitén 6*4,5 mellanformat.
Det ena minneskortet som Canon 1Ds II kräver kostar ungefär lika mycket som en hel Mamiya-utrustning och sedan har man ungefär 70 000 kr kvar att köpa fotografiskt material för, det är oerhört mycket pengar i min fotografiska budget.

Jag har byggt upp en ok samling Pentax 67 utrustning och tycker det är underbart att använda den kameran. Finns massor av begagnad optik (skarpa) och äldre hus + alla tänkbara små extra tillbehör. Jag har P67II som är en modern omstöpning av den äldre 67 (och innan dess 6x7).
Kameran gör 6x7cm filmorginal, tar 120- (ger 10bilder) och 220- (21 bilder) -film. Det är en enorm känsla i kameran, bra tyngd och kvalitet.
Kolla in Ebay om du känner dig trygg med att handla på det sättet. För kanske 5-6000 kr kan du få ett P67 hus+prisma+ett normalobjektiv.

mvh Johan

Edit: Glömde säga att en fördel med P67 är att den kan handhas som en vanlig SLR. 67II har en bra grepp dessutom.

Re: Re: Mellanformat??

Erik Schalin skrev:

Det ena minneskortet som Canon 1Ds II kräver kostar ungefär lika mycket som en hel Mamiya-utrustning och sedan har man ungefär 70 000 kr kvar att köpa fotografiskt material för, det är oerhört mycket pengar i min fotografiska budget.

Sandisk 2GBultra II 2GB kostar 1595:-, zebramedia, får du en hel Mamiya utrustning för det har du jobbat bra.
1Ds II kostar 67.400:-, Scandinavian,...

Jag gillar den friska debatten på fotosidan, den lär mig mycket. Dessvärre är det inte alla som använder fakta i debatten :-(

Re: Re: Re: Mellanformat??

Janne H skrev:
Sandisk 2GBultra II 2GB kostar 1595:-, zebramedia, får du en hel Mamiya utrustning för det har du jobbat bra.
1Ds II kostar 67.400:-, Scandinavian,...

Jag gillar den friska debatten på fotosidan, den lär mig mycket. Dessvärre är det inte alla som använder fakta i debatten :-(
OK, för 2 minneskort då, för det har den ju plats för.
Själv skulle jag inte ha nöjt mig med 2G om jag hade ägt en sådan kamera.

Om du väljer en Rollie, så klarar du det på ett minneskort.

Då har jag faktiskt MER kvar än 70 000 kr eftersom jag redan äger mörkrumsutr.
Men jag har ingen dator inga program osv...
Tur att du kan rätta mina faktafel.

Men givetvis är det så att om man som du säljer bilder och/eller lever på det så spelar priset på utrustningen ingen roll för den betalar kunden ändå.

Re: Re: Re: Mellanformat??

Janne H skrev:

Hej Janne,
Ja, debatten är bra ibland. Men tyvärr har du hamnat i fel forum. Denna fräga gäller mellanformat.

Du ville kanske vara här istället?

http://www.fotosidan.se/forum/forumdisplay.php?s=&forumid=4

Jag vet att jag brukar läsa där när jag vill ha hjälp med det digitala.

Hälsningar,
Daniel

Inte skälla på Janne för att han försöker ge alternativ. Även om det är ekonomiskt oförsvarbart i jämförelse till frågan.

Erik Schalin skrev:
Inte skälla på Janne för att han försöker ge alternativ. Även om det är ekonomiskt oförsvarbart i jämförelse till frågan.

Nej, nej ... jag ville inte skälla. Jag tycker bara att temat är gammalt och slitet. Hur många gånger har inte man hört det nu?

Det ligger mycket i det. Jag har egentligen inget att invända (annat än ekonomiskt, för min egen del). Men det var inte det frågan handlade om "finns det alternativ till mellanformat" om jag minns rätt.

Det finns goda skäl till att Hasselblad har försäljningsproblem och att yrkesfotograferna dumpar dem nu. Men, som sagt, det har man hört så många gånger nu.

Jag är inte emot det. Jag har digital också. Men jag är mest road av s/v och då finns det inget jämförbart ännu ... annat än en blandning med digitala utskrifter. Det passar mig utmärkt.

Det finns för och nackdelar med allting :)

Var och en måste se saker ur sitt eget perspektiv och utifrån detta göra sina egna val, vad han/hon finner passar bäst.

Att jag har sålt av mina MF utrustningar med stora ¨förluster¨ , och idag enbart jobbar digitalt. Ja det beror på att det passar mig både ekonomiskt som kreativt mm.

Bara för att resultatet från Dig-småbild blir bättre än MF-film, innebär ju INTE att MF-film är dåligt.
Så är det absolut inte!!

Jag vidhåller dock att man ska pruta pordentligt om man ska köpa MF idag.
Prova gärna att fråga vad några olika butiker bjuder i inbyte för dina ¨tänkta¨ MF-prylar.
Flertalet butiker vägrar dessvärre att övehuvudtaget ta i dom!!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar