Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

mellanformat

Produkter
(logga in för att koppla)
Herr Patrik

"Skall du köpa en mellanformatare så skall du köpa en riktig, inte rollicord eller något annat liknande." Vad är det för skitsnack? Du som inte ens kan stava till Rolleicord har väl ingen erfarenhet av dessa.

Jag kanske stavar som en kråka, men jag har åtminstonde vett att hålla en god samtalston.
Det är folk som eder som får mig att tillbringa mindre och mindre tid på fotosidan.
Att be om ursäkt räknar jag inte med att du gör, då det kräver karaktär. Något jag tar för givet att ni inte innehaver.

/ NIKLAS

Re: Herr Patrik

"Skåningen" skrev:

Att be om ursäkt räknar jag inte med att du gör, då det kräver karaktär. Något jag tar för givet att ni inte innehaver.

/ NIKLAS

Hade du uppfört dig i ditt svar till Patric enligt samma norm som du förväntar dig av honom, så hade Patric säkert bett om ursäkt. Han är bland de hövligaste och sakligaste jag har råkat ut för på nätet. Jag blev överraskad att du kunde provocera honom.

Vilket leder till att din ursprungliga kommentar var helt enkelt bullshit. Jag förstår din poäng om att Hasselblad och Mamiya är billiga just nu men det finns ändå skäl att välja en Rolleiflex eller Rolleicord.

För det första är optiken av samma kvalitet.

För det andra, så får man skapare bilder (frihand) ändå eftersom Rolleiflex inte låter som ett leksaksgevär och hoppar omkring när man tar en bild. (Ingen spegel som gör massa trix).

Hasselblad (gamla) har åtskilliga problem med gamla gummibitar som smular sönder eller har stelnat så att fokusen blir fel.

Hasselblad och Rolleiflex har samma slutare med samma svagheter (långsamma slutartider) men eftersom du kan byta objektiv i Hasselblad, får du samma problem gång på gång. Mycket mer underhåll att göra och mycket mer att se upp för i en gammal billig begagnad Hasselblad.

De billiga Mamiya är oftast inte 6x6. 6x4.5 är ok, men inte 6x6.

Ännu äldre Mamiya (C220 och C330) är helt ok. Samma klass som Rolleiflex, men med samma problem med en slutare i varje objektiv. Mycket tyngre, men jag skulle aldrig tacka nej till en.

Hade du uppfört dig i ditt svar till Patric enligt samma norm som du förväntar dig av honom, så hade Patric säkert bett om ursäkt.

Jag tror det är bättre att Patrik uttalar sig om Patrik och ni om er själv.Nu lämnar vi detta och går vidare.

Nåväl:

Som fotograf skulle jag inte välja en Rollei eller liknande. Orsaken är avsaknaden av magasinbyte , linsbyte och reparation.
Jag vill kunna ta porträtt,helbild,macro och liknande och då vill jag ha en kamera som klarar allt.I mina ögon så klarar inte en Rollei detta för MINA behov.

Rollei och Leica kanske ligger i samma optiska klass,men Hasselblad och "mammi" har synnerligen bra optik .

Jag kan inte rekommenderar någon som seriöst vill börja med mellanformat att köpa en Rollei, för 1-2000 kr när han får en mycket bättre kamera, med fler funktioner och större möjligheter för 3-4000 kr, som du kan få en mammi eller bladare för.

Min åsikt, lev med den eller lyssna på andra istället.

Niklas

Re: Ärligt talat

"Skåningen" skrev:
Skall du köpa en mellanformatare så skall du köpa en riktig, inte rollicord eller något annat liknande. De flesta rekomenderar dessa för de är "coola" och visst är de bra, men det finns en orsak till att proffsen använder Hasselblad och "mammi".
Som Christer Strömholm och Lennart Nilsson? ''Ärligt talat'' Niklas. Du borde veta bättre än att skriva så. Jag kör en del med tvåögda kameror men också med Hasselblad. De har sina respektive för- och nackdelar.

Re: Herr Patrik

"Skåningen" skrev:
Jag kanske stavar som en kråka, men jag har åtminstonde vett att hålla en god samtalston.

Jag blir mycket sällan förbannad, men säger någon att en Rolleiflex eller Rolleicord inte är riktiga kameror, så tänder jag till. ;-)

Jag räknar förstås även bälgkameror och Hasselbladare m.fl. som riktiga kameror, men alla typer har sina för- respektive nackdelar.

En tvåögd Rollei är extremt TYST och hänger väldigt bekvämt och skjutberedd på magen/bröstet, jämfört med den högljudda och framtunga bladaren. Optiken är så bra att man utan vidare kan beskära negativen en del, vilket gör att åtminstone inte jag behöver teleobjektiv för porträtt m.m.

"Rollei och Leica kanske ligger i samma optiska klass,men Hasselblad och "mammi" har synnerligen bra optik ."

De har de nog. Man bör tänka på att en tvåögd Rolleiflex 2,8 med Planar har den femlinsiga varianten, medan bladaren har den sjulinsiga. Skillnaden här är att bladarens Planar var TVUNGEN att omkonstrueras för att fysiskt kunna passa i kamerahuset, så att inte spegeln slog emot objektivets bakre delar. Planaren är därför "bakochfram" med två extra linser för att kompensera det längre avståndet från filmplanet.

Det är inte mycket idé att diskutera på fotosidan känns det som. Gjorde ett tappert försök i fyra olika forum men man får alltid samma svar. Var diskussionerna alltid slutar med är att man får "VEM FAN TROR DU ATT DU ÄR SOM INTE HÅLLER MED MIG" och det är inte intressant. Smaken är olika men det är rätt tröttsamt att folk inte kan ta en diskussion utan att börja gå till personangrepp så fort någon inte håller med! Jag håller mig till att fotografera istället från och med nu, det här ger inget!

Det är inte alla som sysslar med övertalningskampanjer men om de som inte sysslar med det försvinner så lär det bli ensidigt (tvåsidigt?).

Mingusen skrev:
Det är inte mycket idé att diskutera på fotosidan känns det som. Gjorde ett tappert försök i fyra olika forum men man får alltid samma svar. Var diskussionerna alltid slutar med är att man får "VEM FAN TROR DU ATT DU ÄR SOM INTE HÅLLER MED MIG" och det är inte intressant. Smaken är olika men det är rätt tröttsamt att folk inte kan ta en diskussion utan att börja gå till personangrepp så fort någon inte håller med! Jag håller mig till att fotografera istället från och med nu, det här ger inget!

Jag håller med dig.

/ NIKLAS
Ej medlem i klubben för inbördes beundran

För att försöka få in diskussionen på normal nivå.
Glöm inte bort Mamiya RB och RZ, dom ligger också i väldigt vettiga priser nu.
Fördelar, vridbart bakstycke för stående eller liggande bilder.
Bälgfokusering, Kort närgräns.
Massor av olika magasin upp till 6x8cm neg. format

Nackdelen (för många) storleken

mvh
Göran

Inte mycket prat om Pentax 6X7.

Den stimulerar till ett helt annat användande praktiskt sett jämfört med Hasselblad, Mamiya och Bronica mfl.

I omgångar har jag varit nära att investera en Pentax 6x7 + AE,prisma + 55 + 135 f4 Macro. Men det har blivit att jag aldrig haft plats över,,

En härlig kamera är det i alla fall omm man är aktiv utomhus och inte har behovet att jobba inne med snabba blixtsynk etc. Jag skulle dock inte tveka att använda den i studio. 1/60 håller långt i min värld och det får man i den gamla modellen;)

Mvh Niclas,

forry4U skrev:
Ja nu har du chansen, det finns en till salu på fotosidan för under 4k

/Göran

Joda, jag har kikat på den;)!

Slitet skick skrämmer mig inte men AE,prisman tycker jag är viktig då den främmar den fotande aktiviteten kameran skulle erbjuda mig. Tråkigt att filtergängan var pajjad, finfinfinfinfin optik detdära!

Mvh Niclas,

"Skåningen" skrev:
Jag kan inte rekommenderar någon som seriöst vill börja med mellanformat att köpa en Rollei, för 1-2000 kr när han får en mycket bättre kamera, med fler funktioner och större möjligheter för 3-4000 kr, som du kan få en mammi eller bladare för.

Min åsikt, lev med den eller lyssna på andra istället.

En Hasselblad med magazin, macrotuber, objektiv osv för 3-4000 kr?

Du drömmer väl. Köper man gammalt ska man nog lämna in den för reparation rutinmässigt och en sådan rutin kontroll på Hasselblad kostar 3000 kr, bara det.

Nåväl ... svårt att säga. Du har bara en bild uppe så jag har inte kunnat se hur alla dessa valmöjligheter kommer till användning för dig. Men det gör de nog.

Re: "Mamiya RZ67 pro 2"

f.billqvist skrev:
jag säger bara en sak

"Mamiya RZ67 pro 2"

the one and only
Oh så härligt! Jag blir alltid så imponerad när jag stöter på dem som funnit Den Enda Klara Sanningen. Som då t.ex. scientologer, miljöpartister och ..tja livets ordanhängare och dörrknackande mormoner samt vissa kameraägare.
Fast allra mest blir jag full i skratt förstås......
Us

Hej Ulf,
Jag måste få fråga..inte råkar du vara Doktor eller nåt liknande.
Du låter så härligt lik en av mina gamla vänner som är Läkare nere i Blekinge, den där förmågan att slå in en sjutumsspik med ett enda slag gör att jag vrider mej i skratt.

mvh
Göran

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar