ANNONS
Annons

mellanformat

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag använder en Rolleicord V från femtiotalet, som jag köpt för 1500 spänn. Nyservad och fin. Det är väldigt mycket kvalitet för pengarna. Bilderna blir fantastiskt skarpa. Den har självklart sina begränsningar med sin fasta optik och måttliga närgräns. Ansiktsporträtt kan man glömma, men jag har tagit en del porträtt i halvfigur med utmärkt resultat. här till exempel
 
Ähmen öhh! Nu måste jag fan tjacka mellanformatare...tycker det låter lite ballt...som en femtio-tals jänkare...rejäla grejer med mycket kännsla. Har ju sett vad som kan skapas med den typen av kamera...Bresson och Capi och dom andra snubbarna. Det är bara det att mitt konto för fotogrejer är för länge sedan övertrakasserat...rent av utsatt för en terroristattack..missilbombardemang...robot...blablabla. Ny e full som satan....men kul att folk fortfarande kör med "gjutjärnskameror"

Det blir ju skitbra bilder. skall kolla libran en gång till.

Häpp!
 
Jag började med en Kiev (rollie kopia)

Trevlig kamera, men gillade inte att fota med den..

Köpte en Bronica S2 med 3 optik av en mycket trevlig kille från uppsala.
Helt enormt skön kamera, som funkade i alla väder.
De bilder som blev dåliga var knappast kamerans fel.

Sålde den när jag skulle köpa min Nikon D1.

Ångrade mig så gruvligt så jag var tvungen att köpa en Hasselblad 500C/M.

Kan inte säga att den ena kameran är bättre än den andra, men när man slänger upp en HBL på ett stativ så skapar det viss arbetsro.

Kan inte se mig själv utan mellanformat, det funkar för mig och jag ser ingen anledning att sälja av den. Även om jag inte fotar så enormt mycket med den.

Något som är lite kul är när man fotar i motljus, eller med lampor i bilden, lamporna får inte vanliga stjärn mönster, utan lite rundare verkligare

Nu ska jag köpa in ett 250 tele och en 2X converter till den gamle hbl maskinen och tugga vidare

Ett tips om du ska köpa HBL är att köpa A12 magasinet, inte C12. Det är svårt att ladda och hakar upp sig ibland.

Lycka till med ditt mellanformats jagande

/Adam
(10 rullar 100vs från bladaren skickade till labb idag)
 
Jag har kört med en Mamiya 645000 S i 15 år som bara går och går. Visst finns det plast i den kameran, frammatningshjulet är i plast men den har hållit väl. Den har även 1000delen men jag har nog aldrig prövat den tiden.

Nu är det väl närmast så att om man ska välja den ena före den andra ska man nog titta till vilket behov man har. Hasselbladaren har centralslutare vilket gör objektiven dyrare. Men det är en stor fördel vid blixtfotografering då den ger full synk på även en 500 del.

Mamiya har ridåslutare men det finns även centralslutarobjektiv att köpa. Har man inte behov av centralslutare kan man gärna välja bort Hasselblad och använda de sparade pengarna till kanske ett eller två objektiv till.
 
Re: Håller med...

Mingusen skrev:
Jag håller med den andra Niklas:en, det finns som sagt en anledning till att professionella fotografer använder Hasselblad och Mamijya (dålig på att stava till namnet)...
Kan vara värt att veta att Helmut Newton körde mycket med Plaubel Makina, Avedon och Micke Jansson med Rolleiflex tvåögda spegelreflex.
En dels hjälte, BR, körde tills förra året med Rolleiflex enögd speg...
Många av de riktigt stora modefotograferna kör med Pentax.
 
Tack för alla svar!
Det verkar lösa sig med kameran. Visade sig att en vän har en mamiya c330 med en 105:a som jag får låna. Då är det bara dethär med film.. Blir nog trix som s/v men vad finns det för kul i färg (neg o dia)?
 
jon skrev:
Tack för alla svar!
Det verkar lösa sig med kameran. Visade sig att en vän har en mamiya c330 med en 105:a som jag får låna. Då är det bara dethär med film.. Blir nog trix som s/v men vad finns det för kul i färg (neg o dia)?
I allt väsentligt desamma som för 135-formatet.
Tri-x och Plus-X är fina B/W-filmer.
Men för att se hela urvalet gå in och titta på Scandinavian photo eller kanske bättre idag, Photax: http://www.photax.se/
Titta på filmer i 120-formatet (givetvis).
Us
 
Re: Ärligt talat

"Skåningen" skrev:
Skall du köpa en mellanformatare så skall du köpa en riktig, inte rollicord eller något annat liknande. De flesta rekomenderar dessa för de är "coola" och visst är de bra, men det finns en orsak till att proffsen använder Hasselblad och "mammi". Det är för att de är bra, kan byta optik och magasin + annat kul.

Skall du lägga 1000-2000 kr på en rolli så kan du lika bra lägga 4 på en billig bladare eller en "mammi".

Kvalitet kostar, men just nu är bladare och mammi billiga som satan så köp på.

"Skall du köpa en mellanformatare så skall du köpa en riktig, inte rollicord eller något annat liknande." Vad är det för skitsnack? Du som inte ens kan stava till Rolleicord har väl ingen erfarenhet av dessa. Mängder av proffs har använt Rolleicordkameror genom tiderna. När det gäller kvalitet så ligger Rollei vid sidan om Leica.

För min del använder jag så gott som alltid normaloptik, och har därför inget behov av "coola" vidvinkel- och teleobjektiv.

Den sexlinsiga Planaren i min Rolleiflex 3,5F klår Hasselblads Planar vad gäller skärpa.
 
Då är vi iaf två som ser det så;)

Capa bland andra, fotade flitigt med tvåögda hus.
Finns ju faktiskt flera tvåögda hus som tar utbytbara linser.

/Niclas,
 
Helgesson skrev:
men kul att folk fortfarande kör med "gjutjärnskameror"

Kamerakroppen på en Rolleiflex/Rolleicord är förstås gjuten (det är Hasselbladarnas också), men i aluminium och inte järn. ;-)

En Rolleiflex kan se enkel ut på utsidan, men inuti är det ett myller av mekanismer. När man laddar filmen så finns det speciella filmsensorer som automatiskt känner av när filmen börjar och startar räkneverket.

Veven drar inte bara fram filmen. Mekanismen "vet om" att upptagningsspolen blir tjockare ruta för ruta, och kompenserar för detta. Veven drar fram filmen och spänner både slutaren och självutlösaren samtidigt.

Rolleiflexer från sent 50-tal och framåt har dessutom ljusmätaren kopplad till tids- och bländarrattarna, vilket gör kameran snabbarbetad.

En ny tvåögd Rolleiflex kostar runt 40.000 kr, men man vinner inte mycket förutom aningen bättre antireflexbehandling, ttl-ljusmätning och möjlighet att använda SCA-adapter till blixten.

Rolleicordkamerorna är lite enklare. På dem får man spänna slutaren själv. Men Xenaroptiken är excellent. Mycket kvalitet för pengarna.
 

Bilagor

  • rolleiflex.jpg
    rolleiflex.jpg
    41.8 KB · Visningar: 669
SÅdaNT är lust för ögonen, helt klart!

Det är en viss kännsla med att hantera dessa Snickers till kameror, dem ger helt klart en härlig Daimsmak i munnen;)

Mvh Niclas,
 
Curryost

Kuriosa bara. Min Rolleiflex 4x4 från 1938. Visst ser den liten ut bredvid slanten?
 

Bilagor

  • rolleiflex4x4.jpg
    rolleiflex4x4.jpg
    46.3 KB · Visningar: 650
Re: Re: Håller med...

mipert skrev:
Kan vara värt att veta att Helmut Newton körde mycket med Plaubel Makina, Avedon och Micke Jansson med Rolleiflex tvåögda spegelreflex.
En dels hjälte, BR, körde tills förra året med Rolleiflex enögd speg...
Många av de riktigt stora modefotograferna kör med Pentax.

Har dock aldrig gillat Helmut Newton alls, då har jag betydligt mer respekt för Richard Avedon, han är grym, eller var kanske man ska säga! Fantastiska bilder både tekniskt och estetiskt. Många verkar gilla det där lite gråstuckna i Newton-stil som många kör med, men det har aldrig varit min grej!
 
En begagnad Seagull 4A-107 kan man säkert få för en tusenlapp. Tills i somras sålde Photax i Nybro dessa kinesiska "Rolleiflexkopior" och nya kostade de då ca 2500-3000 kr. Köpte min på kampanj för 1900:- med 2 års garanti. I utlandet säljs dom fortfarande av flera handlare. Finns en del om man söker på nätet. Se dock till att inte få den ngt billigare 4A-103 som har enklare optikkonstruktion. 4A-107 har en fyrlinsig Tessar-optik som dessutom är MC-behandlad. Den är av hög kvalitét. I motljus håller jag den för betydligt bättre än en äldre Rolleiflex med Tessar-optik som bara har enskiktsbehandling. Jag har nämligen haft en sådan tidigare och kontrasten försämrades tydligt då liksom att det bildades "överstrålning". Finishen är dock inte av Rolleiflexkvalitét på dessa kinesiska kopior men det viktigaste, optiken och slutaren, verkar var mycket bra. Sen får man se hur länge den håller men fotograferar man inte dagligen med kameran så tror jag man kan räkna med att den håller i många år. Har flera bilder tagna med denna kamera i mina album och utställningar om någon vill se bildexempel.
 
Skall du köpa en mellanformatare så skall du köpa en riktig, inte rollicord eller någ

Då vet du inte vad du talar om , Det är just dessa som du pratar om som är yrkeskameran nr 1.

Rolliflexen var den störsat presskamera som fans. Då!

Visst användes det en del Leica och en och annan Nikon F med men på 50 och sextiotalet så var det bara Rolliflexen som gällde. Med den tog man allt.
 
Min inställning är nog att man ofta får vad man betalar för. Om man köper en ny kamera för 2000 kr kan man nog inte räkna med att få samma kvalitet som ifall man köper en kamera för 25.000 kr. Jag menar inte för den sakens skull att alla kameror är värda sina pengar, men det finns åtminstone OFTA ett samband mellan pris och kvalitet...

Sen handlar det ju ändå i grund och botten om att hitta något som passar en själv som fotograf, och att köpa något som är lagom krävande. Man ska inte bita över något man inte kan klara av direkt, då är det bättre att lära sig efter hand och byta upp sig. Själv började jag min "karriär" med en Canon EOS 5 och har arbetat mig uppåt utifrån den med åren...
 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar