Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

mellanformat: Mamiya c220, c330, eller annat?

Produkter
(logga in för att koppla)

timeUnit

Aktiv medlem
Hej!

Jag har blivit sugen på att testa mellanformat igen (det var ca 8 år sedan), men vill inte skaffa grejer för 10000 eller så. Så jag har kollat lite på Rollei 6006, Rolleiflex, Yashicamat och inte minst Mamiya c220 och c330.

Vad jag vill ha ut av min mellanformatare är:

Måste funka utan stativ
Bra ljusstyrka (2.8)
Hyfsad närgräns (1 meter i längsta fallet)
Ganska tyst

Jag kommer att använda den för porträtt, lite natur/miljö, gatufoto.

Jag tycker Mamiya c220 och c330 verkar bra, de har dessutom utbytbara objektiv som inte kostar skjortan. Däremot är de ganska tunga, ca 1.6 kg med optik, är det mycket med än t ex en Rolleiflex?

Rolleiflex verkar också fina, men 2.8-varianterna hamnar ganska högt i pris. Och jag är också lite tveksam till närgränsen. Men jag har hört att optiken är fin.

Sist såg jag att Rollei 6006 ligger ganska bra till i pris, är det ett bottennapp? Man kan hitta en sån med 80/2.8 för ca 200 GBP, ca 3000 kr, det tycker jag är ganska OK.

Jag har sökt igenom detta forum och andra och skaffat mig en del info, men skulle vara trevligt med kommentarer från användare av dessa kameror.

Förresten, Hasselblad verkar för högljudd och något klumpig. Dessutom är priset lite väl högt.

Tack för era kommentarer och tips!

Hej

Jag har en c220 och du har rätt, den är tung, har en 65mm och en 180mm, köpt den 1982 för 2500 har jag för mig. tar mycket bra bilder, tror du kan få en ganska billigt idag inte mer än 2000 med några objektiv. De verkar vara ganska vanliga på Ebay. Har också en Ricoh Diacord som jag använder mer och en Zeiss ikon super ikonta IV som är lättare. Mamiyas fördel är utbytbara objektiv och bra priser

En poäng med C220-C330 är att fokus sker med bälg. Den har rätt stort utdrag vilket gör att man kommer nära. Nackdelen vid de tillfällen är (som för alla andra TLR) att man måste höja kameran litet då man tar bilden om motivet är nära.

Har själv en C220 me 80 2.8 (skarpt och bra!) 65 mm (för litet vidare vyer, också skarp) och en 180mm (min är alldeles för "mjuk" så den gillar jag inte så mycket. Tror att mitt ex har ngt fel dock).

Kör nu mest med min Kiev 88cm SLR, Nyhetens behag kanske,

Typ 56 x 56 mm om jag inte minns del. Något större än Hasselblad, som är 54 x 54 mm. Och båda tar 120 eller 220 film.

Min kära har en "C220 Pro" och den tycker både hon och jag är underbar. Vilken känsla att fota med, en njutning!

Här pratar vi verkligen klassiskt mellanformatsfotografering, tycker jag;)

http://www.fotosidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=1672

Mvh Niclas,

Ps, den på bilden Är Den som tjejen äger, med 80mm och 135mm..

Bilagor

• pw_406ab6701f23f.jpg
    pw_406ab6701f23f.jpg
    3.8 KB · Visningar: 525
Fördelen med Rolleiflex mot Mamiya är att den är lite nättare att bära med sig. . Dessutom har den automatisk parallaxkompensation vilket Mamiya saknar.
Mamiya har istället markeringar i sökaren som markerar parallaxfelet, vill jag minnas. Det finns också ett tillbehör till Mamiya, en sk paramender som monteras på stativet. Det höjer kameran innan tagning för att kompensera för parallaxen..
Jag har just skaffat mig en gammal Rolleiflex från 50-talet. Vilken underbar kamera!
Närgränsen på mitt exemplar, med Tessar 3,5 är 0,8 meter och det tycker jag är helt ok för en tvåögd. 1m är nog det vanliga på 2,8 varianterna.
Jag misstänker att Mamiyan är så pass mycket tyngre att det blir mest en studiokamera.

Mamiya,orna fungerar mkt bra på stativ, snarare en fördel att den väger lite extra. Stadig som bara den i händerna också.

Men visst är en Rolleiflex att föredra om det handlar mest om flanerandefotografi.

MVH Niclas,

Vill tillägga att jag inte alls har problem att bära och använda C330 (eller C220) vid t ex gatufoto. Den är inte mycket tyngre än en Hasselblad, en proffs-SLR, eller liknande. Tyngden och TLR-kontruktionen gör den mycket stabil att fota med lite längre slutartider. Avtryckaren på höger långsida är perfekt placerad. Jag vill påstå att den har mycket god ergonomi.

Men visst är Rolleiflex lättare och nättare!

Har du kollat på Mamiya 645 eller Mamiya 6? Mamiya 645 är som en liten Hasselblad, ganska lätt och smidig. Finns mycket beg. optik mm till 645:eek:rna.

Mamiya 6 är en mätsökarkamera som en förvuxen kompaktkamera med stort negativformat.

Nja
Rolliflex finns både för 6x6 och mindre format. de i mindre format är inte avsedda för 120 film ha jag för mig.

Traditionellet är Rolliflex 6x6 precis som Hasselblad 500

Vad tycker folk om de diverse kopior/andra modeller som finns? En jag hittade nu t ex hette Beautycord, väldigt lik rolleiflex och liknande. Finns ganska många vad som ser ut att vara plagiat på marknaden.

Har ni nån erfarenhet av sådana kameror?

Senast ändrad:
Om Du inte har behov av att kunna byta bakstycke (eller rättare sagt kunna byta ett sådant/ en film "mitt i rullen") så är Rolleiflex SLX/ 6002/ 6003 (?) ett bra -och ännu billigare- alternativ till 6006. Jag har sedan många år en SLX som jag köpte begagnad på 80-talet, och som jag bara behövt köpa ny "ack" till sedan dess. Den tar underbara bilder (har ändå bara ett normalobjektiv), även om automatbländaren strular på objektivet. Men jag ställer oftast in den manuellt ändå, så jag har inte gjort nåt åt det.

Ett annat billigt alternativ till den tvåögda Rolleiflexen är ju Yashica Mat 124G. En sådan (tillika begagnad) ägde jag innan SLX:en. Och jag var faktiskt rätt nöjd med den. Också.

Rolleiflex baby var väl för 127 film? (4,5x4,5)

Jag tycker själv att Rollei Tessar 3.5 inte är den bästa studiokameran, närgränsen är lite kort, sökaren är mörk. Den är charmig, men bökig jämfört med en ESR. Sedan måste man lossa från stativet för att byta film.

Hur funkar framdragning på Mamiya c220/330? Är det ett vev för både filmframdragning och slutaren?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar