Annons

mellanformat: Mamiya c220, c330, eller annat?

Produkter
(logga in för att koppla)
Fredrik Calabrese skrev:
måste man lossa från stativet för att byta film.

Hur funkar framdragning på Mamiya c220/330? Är det ett vev för både filmframdragning och slutaren?

På C330 är det vev för både slutare och filmframdragning. På C220 måste man spänna slutaren själv. Om jag inte minns fel.

Jag är helt grön på mellanformat men har nu två begagnade mellanformatare på ingång. Tänkte köpa film. Tri-X har jag haft på småbild så det tänkte jag köra på. Men kan en säg 50 år gammal kamera ta moderna rullar eller vevar man upp lös film på nåt vis och måste köpa "lösvikt"? Voreju hemskt smidigt om det funkade med vanliga rullar.

Är kamerorna gjorda för 120-film så passar den 120-film du kan köpa i affärerna.

Däremot finns det ju andra format som är mer eller mindre utdöda. Så se till att du köper kameror som är gjorda för 120 och inte 127 eller något annat.

Vad är det mer specifikt för kameror du har på ingång?

Tack för svaret, men frågan var om det funkar med 120-film pårulle eller om man kamerorna har nån slags egen rulle som man måste rulla upp lös film på. För mig verkar det bara osannolikt att det fanns en sån utbredd standard på den tiden.

Kamerorna är dessa....antar att det rör sig om fulmodeller eftersom de var l´ångt mycket billigare än finare märken.

http://cgi.ebay.co.uk/ws/eBayISAPI....1&sspagename=ADME:L:AAQ:UK:1#ebayphotohosting

http://cgi.ebay.co.uk/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=7600071324&sspagename=ADME:L:RTQ:UK:1

anw skrev:
Tack för svaret, men frågan var om det funkar med 120-film pårulle eller om man kamerorna har nån slags egen rulle som man måste rulla upp lös film på. För mig verkar det bara osannolikt att det fanns en sån utbredd standard på den tiden.

Osannolikt eller inte, men 120-film är en standard som fortfarande gäller. Så det ska inte vara något problem. Du kan köpa en ny film på expert och smacka i den direkt i kameran.

Följdfråga: Tror ni att dagens digital raw-format kommer att funka om 50 år? (ni behöver inte svara, ville bara reflektera lite)

En liten undran bara... Ska du fota med kamerorna eller är det museiföremål? Allt var inte bättre förr. Stort negativformat, bra optik och ett använbart kamerahus/sökare krävs ju för att få bra bilder. Om det inte är holga/toycamera stuket du vill åt.

anw skrev:

Kamerorna är dessa....antar att det rör sig om fulmodeller eftersom de var l´ångt mycket billigare än finare märken.

http://cgi.ebay.co.uk/ws/eBayISAPI....1&sspagename=ADME:L:AAQ:UK:1#ebayphotohosting

http://cgi.ebay.co.uk/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=7600071324&sspagename=ADME:L:RTQ:UK:1

Det bör inte vara något problem med filmen till kamerorna. Beauty är ett japansk märke. Ser ut som en hyfsad kopia av Rolleicord.
Ricoh är ett mera känt märke, men kameran ser enklare ut. Troligen ett trelinsigt objektiv. Men slutaren är trasig enligt texten. Förpassar den väl till bokhyllan. Kameran har inte heller något räkneverk, utan du måste dra fram filmen tills en siffra på filmens skyddspapper kommer fram. Det vanligaste på enklare kameror från den tiden.

Tack för även det svaret, men jag undrar frotfarande...använder man moderna filmrullar? Kanske en dum fråga, men under kalla kriget o.s.v. känns det inte som om man kunde utarbeta någon internationell standard på filmrullars dimensioner och dylikt, men så kanske det är?

"Kameran har inte heller något räkneverk, utan du måste dra fram filmen tills en siffra på filmens skyddspapper kommer fram"

Vilken kamera?

anw skrev:
Tack för även det svaret, men jag undrar frotfarande...använder man moderna filmrullar? Kanske en dum fråga, men under kalla kriget o.s.v. känns det inte som om man kunde utarbeta någon internationell standard på filmrullars dimensioner och dylikt, men så kanske det är?

Ja, det är precis så det är. Filmrullen ser lika dan ut idag som under kalla kriget. Kul va!

120 är de facto standand. 220 filmen slog aldrig helt igenom (220 är 120 där bara början och slut är skyddade med papper) trots att det gav fler exponeringar och planare film.

Står det 120 är det 120 och det passar till kameror som tar 120-film. Det enda som skiljer olika varianter är smaken på återförslutningsremsan.

Och det gäller även om kameran skulle vara tillverkat i ett av Warszawapaktens medlemsländer under brinnande kallt krig.

jimh skrev:
Det enda som skiljer olika varianter är smaken på återförslutningsremsan.

Där var väl Agfa världsledande -- synd att de konkat. Undrar om det är någon annan tillverkare som kommer fortsätta att driva utvecklingen framåt?

;-)

Det var Ricoh-kameran som hade det röda fönstret på baksidan, vilket indikerar att den inte har ngt räkneverk. Framgick av bilden på kamerans baksida.

Nu har jag fått den här kameran, funkar sådär men kan nog få till det. Två saker funderar jag på:

Spegeln som reflekterar bilden mot mattskivan är lös. Det konstiga tycker jag är att den verkar vara ditlimmad lite på en höft från början, inget precisionsarbete. Den måste väl sitta precis rätt, en millimeter fel och fokus i mattskivan hamnar inte där fokus hamnar på filmen , väl?

Jaja. Men nåt annat som jag som är mellanformatsnybörjare tycker är konstigt är att när man fokuserat på någonting i mitten på mattskivan och sen vrider kameran lite grann åt sidan så förlorar man fokus på det objektet. Har man sån kantoskärpa på mattskivan alltid eller är det nåt som är "bananas" med min kamera? (Förutom att den är lite halvrutten i övrigt)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar