ANNONS
Annons

Mellanformat för Durst M600

Produkter
(logga in för att koppla)

onnerfors

Ny medlem
Jag har en Durst M600 förstoringsapparat, och fotograferar i mellanformatet. Just nu har jag dock bara ett 50mm Schneider-Kreuznach-objektiv på min förstoringsapparat, och jag har förstått att man behöver ett 80mm:s objektiv för att framkalla mellanformat för bästa resultat. Jag undrar om någon kan berätta för mig:

- exakt vad man behöver för att montera ett sådant objektiv på min Durst M600
- exakt vilket objektiv som skulle passa (Componon S Schneider-Kreuznach 5,6/80?)
- om man behöver en ny kondensor
- någon ny platta, eller nya skruvar
- en adapter, eller något annat, vadsomhelst...

Dessutom undrar jag om man någonstans kan köpa kvadratiska fotopapper.

Jag vore mycket tacksam för svar
 
Ska du plåta 6x6 räcker ett 75 mm optik, 80 mm till 6x7 och högre brännvidd till 6x8 och större.


Kvadratiska fotopapper tror jag inte finns men Ilford har ett 20x25 cm som jag själv brukar använda .
 
Ett 75 eller 80mm objektiv blir bra.

Jag har en Durst M805, och jag vet inte om M600 är uppbyggd på samma sätt, men på M805 ska man byta kondensor enligt manualen.

Bimacon 80 används till 6x7 och 6x9 tillsammans med 100mm eller 105mm-objektiv.
Bimacon 75 dubbelkondensor används till 6x6 med 75mm eller 80mm-objektiv
Bimacon 75 + Femocon 50 används till småbild eller mindre(monteras ovanpå varandra)

Jag vet inte hur noga det är med rätt kondensor egentligen - skaffa ett 75- eller 80mm objektiv och kör på, så ser du om det blir bra resultat:)
 
Wolfgang skrev:
Mats, vad händer egentligen om man kopiera ett 6x6 negativ med en 50mm-optik iställer för 75/80mm?
Ja, de flesta (alla?) förstoringobjektiv med brännvidden 50 mm täcker inte ut negativet tillräckligt mycket vilket innebär att du får inte med hela negativet/bilden. Blir som en cirkel om du ska ha hela negativet. Vill du enbart göra delförstoringar från ett mellanformatsobjektiv så går det ju dock bra.
 
Till min Durst M601 är det två olika objektivplattor. Dessutom har jag två för 6x6, en för 25 mm gänga en för 39 mm. Optiken för småbild sitter försänkt, närmare negativhållaren på sin platta. Kondensor byter jag inte, när jag växlar format. Står inget om det i bruksanvisningen heller. Men maskerna i neg hållaren är utbytbara. Glas till mellanformat, glaslöst till småbild.
 
matnyttige skrev:
Ja, de flesta (alla?) förstoringobjektiv med brännvidden 50 mm täcker inte ut negativet tillräckligt mycket vilket innebär att du får inte med hela negativet/bilden. Blir som en cirkel om du ska ha hela negativet. Vill du enbart göra delförstoringar från ett mellanformatsobjektiv så går det ju dock bra.

Tack så mycket, Mats!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.