ANNONS
Annons

Media Markt

Produkter
(logga in för att koppla)

dsa1979

Aktiv medlem
Var i går till nya Media Markt i Nacka Forum, en grej som jag reagerade på är att dom säljer Canon EF-S 60mm f/2.8 Macro USM för det hutlösa priset 7680 kr! Jag var tvungen att fråga en anställd för att få det bekräftat. Snacka om överpris! Nästan 4000 kr dyrare än Fotokungen mfl.

//Daniel
 
Tala med personalen, finns varan i annan butik till bättre pris sänker MM tills de är billigast.

Så sa och gjorde MM Göteborg i alla fall då jag köpte en Nikon SB-800 (på nyårsaftons eftermiddag, något oväntat att en sån dag att finna en öppen butik med sånt i sortimentet).
 
jajamen, de står inte på sig när det gäller priserna. Det är som en turkisk basar, pruta för helv!!
 
jajamen, de står inte på sig när det gäller priserna. Det är som en turkisk basar, pruta för helv!!


Hahahaha *asgarvar* Du och dina kommentarer KG, men du har helt rätt!
Jag har aldrig betalat vad det står på deras prislappar,. Dom går in på prisjakt, pricerunner osv.osv. och kollar upp butiker i sverige sedan sätter dom samma pris som lägsta svenska. Jag fick mitt 70-200 F2,8 ca 5000:- billigare!
MVH // Christer
 
Svindyra

Media Markt är svindyra, ligger ofta 19-20% över marknads pris, så det gäller att se upp./Tjobbe
 
Där har du fel, en som köpte Nikon D90 för 7990 på media markt, tusen spänn billigare än på cyberphoto. Om det nu stämmer. det var det jag ville få bekräftat. En del grejor verkar vara dyrare.....
 
Jag såg en snubbe som köpte en D90 i en butik idag för 13000... vad ska man göra!? man kan ju inte stoppa affären. Det e väl såna kunder som ser till att det finns butiker kvar kan man tänka.

På nyöppnade Mediamarkt i Barkarby hittade jag den här roliga skylten (innan jag såg den hade jag inte en tanke på att fota nåt därinne):
 

Bilagor

  • ejfoto006.jpg
    ejfoto006.jpg
    18.4 KB · Visningar: 2,027
MediaMarkt kör ju samma koncept på kameror som på resten av utbudet. De har några utvalda lockprodukter till väldigt bra pris, medan resten är rätt dyrt. Man bör alltså hålla utkik efter lockpriserna, annars kan man handla på annat håll. Men å andra sidan är det ett utmärkt ställe att få fingra på prylarna själv, utan att en försäljare står och hänger över en. I Barkarby har de ju t o m fina gluggar som 17-55IS och 70-200/2,8IS och hus som EOS 1Ds Mk III framme så att vem som helst kan känna på dem.
 
Men å andra sidan är det ett utmärkt ställe att få fingra på prylarna själv, utan att en försäljare står och hänger över en. I Barkarby har de ju t o m fina gluggar som 17-55IS och 70-200/2,8IS och hus som EOS 1Ds Mk III framme så att vem som helst kan känna på dem.
Instämmer med Håkan här,,i skåneland har jag varit och tittat på olika kameragrejjer hos MM och det har aldrig varit nåt tjafs utan försäljaren har bara tagit fram en låda och sprättat upp och sagt "här prova känn o klämm och monterat på nån kamera om det nu varit ett objektiv tex"
Så tummenupp för MM
 
Media Markt är svindyra, ligger ofta 19-20% över marknads pris, så det gäller att se upp./Tjobbe

Kollade igår på MM i Göteborg efter en Bluerayspelare som jag skulle köpa. Had sett på nätet vad den skall kosta (som tur är) för på MM kostade den 3990, hos Dustinhome 2990, hos Hembiobutiken 2890 och i SIBAs butik 2790. När jag undrade om den inte var felmärkt eftersom det skiljde så mycket mot Dustin så svarade tjejen att de bara matchar mot butiker....
Så jag åkte till SIBA och handlade.

Så åk aldrig till MM utan att veta exakt vad grejerna skall kosta. Du blir lätt blåst annars.
 
Kollade på ett hemmabiosystem till min tv på onoff och dom tog 2990:- hittade samma på MM och dom tog bara 1995:-,,så som nån annan sade "det gäller o kolla runt innan"
En sak tycker jag är lite dåligt med MM bara och det är att dom inte har någon hemsida med sina produkter så man kunne kollat där.
 
Tänkte bara tala om hur det ligger till..

MM kör med prisgaranti, dvs. de ska ha lägsta pris jämfört med alla andra fysiska butiker i närområdet och i de flesta fall även längre bort. Men inte om varan inte finns i lager. Meningen är att om du kan få grejen billigare "idag" hos någon annan, då går MM ned i pris. Inte annars.

Dessutom SKA alla produkter vara lika billiga eller billigare än hos konkurrenterna. Annars har inte säljarna/cheferna gjort sina jobb ordentligt. Men tänk på detta (tar ett exempel):

SIBA i barkarby har ca 15 olika kameror (både system och kompakt tillsammans) och 5 objektiv. Media Markt har väl runt 150 kameror skulle jag tro och runt 100 olika objektiv, blixtar och liknande tillbehör. Hur lätt tror ni att det är att hålla koll på ALLT? :p särskilt när man inte bara har en, utan ett tiotal konkurrenter att kolla priser hos..

Det där med 15-20% över marknadspris ser jag bara som ett dåligt skämt.. kan ge hundratals exempel på att så inte är fallet. Men som sagt, att prismatcha internetbutiker är en helt annan sak. Eftersom mediamarkt enbart köper in 100 % rena varor från sverige kan de inte tävla med exempelvis pixmania och liknande webshoppar.
 
...MM kör med prisgaranti, dvs. de ska ha lägsta pris jämfört med alla andra fysiska butiker i närområdet och i de flesta fall även längre bort. Men inte om varan inte finns i lager. Meningen är att om du kan få grejen billigare "idag" hos någon annan, då går MM ned i pris. Inte annars. ...

Jag har faktiskt aldrig läst att de har "lägsta-pris-garanti" men de verkar som sagt ha väldigt lätt att anpassa sig. Det gör även PC-city och Elgiganten, så antagligen kan man kräla in på Elgiganten och säga vad MM tar och få samma pris där... o vice versa.

MM-butikerna sätter sina priser själva så det kan skilja en hel del på samma vara i olika städer. Jag är glad att jag har Västerås som närmaste butik :)

Edit: förresten, säger inte Elgiganten mfl nåt om prisgaranti inom 30 dagar?
 
SIBA i barkarby har ca 15 olika kameror (både system och kompakt tillsammans) och 5 objektiv. Media Markt har väl runt 150 kameror skulle jag tro och runt 100 olika objektiv, blixtar och liknande tillbehör. Hur lätt tror ni att det är att hålla koll på ALLT? :p särskilt när man inte bara har en, utan ett tiotal konkurrenter att kolla priser hos..

Det där med 15-20% över marknadspris ser jag bara som ett dåligt skämt.. kan ge hundratals exempel på att så inte är fallet. Men som sagt, att prismatcha internetbutiker är en helt annan sak. Eftersom mediamarkt enbart köper in 100 % rena varor från sverige kan de inte tävla med exempelvis pixmania och liknande webshoppar.


= Förbaskat sant. Jag kunde inte sagt det bättre själv!

Det går inte att jämföra en fysisk butik mot en webshop. En webshop har inte så värst hemma på lager utan beställer hem efterhand som beställningarna kommer in. Dvs ingen lagerkostnad. Var själv inne på MM i Lund och handla. Där kan man verkligen känna och klämma på alla kameror och objektiv. Där packar de till och med upp grejerna för att jag som kund vill se vad som följer med. Det är dessutom en av få butiker som har en Canon EOS 1 Ds mk3 på hyllan... så man kan känna och klämma på. Sen e de ju så att om man vill ha nånn grej billigare så får man ju själv pruta.
 
Jag har själv utnyttjat prisgaranti på MM. Dessutom var det två veckor efter köp.

Köpte en bryggare och två veckor senare fanns bryggarn billigare hos konkurrent. Gick dit och sa det och hon ringde och kolla med butiken i fråga och jag fick tillbaka 400:-
 
Jag har själv utnyttjat prisgaranti på MM. Dessutom var det två veckor efter köp.

Köpte en bryggare och två veckor senare fanns bryggarn billigare hos konkurrent. Gick dit och sa det och hon ringde och kolla med butiken i fråga och jag fick tillbaka 400:-

Käckt! jag har vid några tillfällen använt prisgarantin mot dem själva så att säga, dvs när de har sänkt sitt pris strax efter att jag handlat, men jag har inte spelat ut dem mot någon konkurrent.

Hittade ett par rader nu på deras hemsida där de faktiskt skriver att de har prisgaranti mot "fysiska butiker i närområdet". Hur länge framgår inte.
 
Kollade igår på MM i Göteborg efter en Bluerayspelare som jag skulle köpa. Had sett på nätet vad den skall kosta (som tur är) för på MM kostade den 3990, hos Dustinhome 2990, hos Hembiobutiken 2890 och i SIBAs butik 2790. När jag undrade om den inte var felmärkt eftersom det skiljde så mycket mot Dustin så svarade tjejen att de bara matchar mot butiker....

Det där är nog olika verkar det som. När jag köpte min D90 med Tamron 17-50/2.8 så var deras ord. pris på Tamron 4290, men de matchade Cyberphotos pris på 3990 utan att jag ens behövde säga något! Så Jag fick D90-huset och Tamron:et för 13k jämnt, det tycker jag var ett bra pris. Speciellt eftersom han dessutom slängde med ett minneskort, en väska och en gratis framkallning av en "fotobok" också.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.