Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Meddelande när dropboxmapp uppdateras

Produkter
(logga in för att koppla)

Drogen

Aktiv medlem
Finns det något sätt att automatiskt skicka meddelande till flera mottagare när en dropboxmapp har uppdaterats? Eller finns det någon annan tjänst som klarar det?

Anledningen är att jag levererar lite bilder regelbundet via dropbox. Jag skulle vilja att det går ett mail automatiskt när mappen har uppdaterats med nya bilder.

Logga in på dropbox och gå in under events. Där finns det väl lite RSS inställningar som borde kunna göra det du vill. Lite meck kanske.

Ifttt var ju en tjänst jag inte kände till tidigare. Mycket smutt där, dock inte riktigt det jag sökte. Den tjänsten du länkade till skickar ett mail till den som är registrerad. Om jag uppdaterar min dropboxmapp så går mailet till mig själv. Jag skulle vilja ange flera andra adresser som mailet ska gå till. Har dock inte hunnit leta så mycket mer. Ska kolla vidare på det.

Hmmm, jag hamnar ofta på att använda rss-flödet ihop med någon "rss till mail"-tjänst. Får kolla på det. Tack för tipsen!

Ursäkta att jag stör i din fråga.....

men jag tänkte om du var duktig på Dropbox....
Jag vill dela med mig av en länk till en kund, men jag vill inte att kunden ska kunna ladda ner några bilder utan bara kunna titta på dem.
Vet du hur man gör för att få till det?
Hoppas det är ok att jag frågar i din fråga....

Mvh Emma

Om man kan titta på bilderna så kan man ladda ner dem. Faktum är att när man tittar på dem så är de redan nedladdade. Det är just det som gör att man kan titta på dem.

Precis som erro säger, kan man se det kan man ladda ner den. Det finns metoder att förhindra högerklick och annat, men det gör det bara lite omständigare. Vill du förhindra användning av bilderna så är det nog bättre att visa bilderna med låg upplösning och kanske vattenstämpel el.dyl. Det finns dock ingen möjlighet att visa en vacker högupplöst bild utan att den som ser den även kan spara den. Då får du skriva ut bilderna och visa dem vid ett möte öga mot öga istället.

RSS till mail verkar vara grejen. Problemet är att jag kan inte prenumerera på en rss-feed från en enskild mapp. Jag lyckas bara hitta rss-flödet till hela dropboxkontot. Jag vill ju visa händelserna i en enda mapp. Se bilden, där finns ingen möjlighet att välja en underliggande mapp...

Bilagor

• dp.png
    dp.png
    2.4 KB · Visningar: 252
Om du gör en shared folder av den tror jag det ska funka med RSS feed från enskilda mappar.

Kör fortfarande fast. Metoden funkar fint, men jag hittar ingen "rss till mail"-tjänst som levererar till flera mailadresser. Alla jag har hittat bygger på att kontoägaren mailas. D.v.s. jag får ett mail när jag har uppdaterat mappen. Ganska meningslöst i mitt fall. Jag kan i.o.f.s. skapa en mailadress enbart för detta och registrera ett "rss till mail" på den adressen. Sedan får jag skapa "mail forward" till de adresser som ska ha meddelandet. Lite meckigt men jag hittar ingen annan lösning just nu...

Om du skickar ett mail till dig eller en egen adress så kan du ju i ditt egna epost-program skapa regler och skicka vidare till dina kunder, du har väl redan adresserna.
Det skulle jag tycka vara en bra lösning, då har du koll i din utkorg vad som går ut om det skulle bli några frågor från kunderna.

Det är sant, men då måste jag ha min mailklient igång, eller? Om jag gör en regel direkt på servern så behöver jag inte ha någon klientdator igång antar jag. Det här är områden jag inte är så haj på så jag kan vara ute på hal is...

Det är sant, men då måste jag ha min mailklient igång, eller? Om jag gör en regel direkt på servern så behöver jag inte ha någon klientdator igång antar jag. Det här är områden jag inte är så haj på så jag kan vara ute på hal is...

Det är sant, när du hämtar hem dina mail från servern så kollar din mailklient om reglerna uppfylls.
Lägger du en vidarebefordran på servern så märker du inget.
Min tanke var att om du har många olika kataloger/kunder så hanterar du det i datorn annars så får du skapa en epost till varje dropboxmapp, men det kanske är hanterbart.

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto