Annons

Med längre slutartid-tar längre för bilden att komma på displayen?

Produkter
(logga in för att koppla)

brafoto

Medlem
Om jag tar bild med t.ex. 5 sek. slutartid så tar det 5 sek. innan bilden dyker upp i displayen, tar jag med 6 sek tar det 6 sek. osv.
Frågade där jag köpte kameran och fick svaret att alla Nikon kameror har sådan inställning.
Det kan väl inte vara så tokigt??
En annan Nikonägare säger att det alltid tar max 0,5 sekunder innan bilden dyker upp!
Hur ska det vara? Tacksam om ni svarar!
 
Antagligen har du Noise Reduction på, då tar kameran en andra exponering som blir helt svart med undantag för brus/heta pixlar och den tar då bort dem från originalbilden.
 
det är förmodligen brusreduceringsfunkionen i kameran som är påslagen. den funkar så att den gör en exponering lika lång som den som precis gjorts och subraherar denna från den första för att bli av med brus. (på exponeringar över 1sek iaf)

redigerat

ah nån hann före :)
 
Säkerligen är kameran inställd på att brusreducera. Detta görs genom sk. en dark frame. Kameran tar en bild omedelbart efter den första, men utan att öppna slutaren. Kameran går sedan igenom resultaten och jämför de båda bilderna. Eftersom den andra bilden skall vara helt svart, så kan kameran räkna ut vad som inte skall vara med på den första bilden och ta bort detta.

Edit:Attans vad man ska förklara invecklat ;)
 
På min Canon 20D finns en funktion(som går att stänga av) som reducerar brus vid långa exponeringstider. Det kameran gör är att ta en bild till(med samma exponeringtid) och sedan göra lite digital magi för att ta bort bruset ur den riktiga bilden. Kan kanske vara samma på en Nikon?

/Roger
 
Tusen tack ni härliga hjälpsamma kunniga gossar.
Kollade min kamera och precis så var det - brusreduceringen var på!
Det hade jag aldrig kommit på själv!
Nu är jag dock ännu mera förbryllad över att han som sålde kameran (fotoaffär)och själv har en likadan, inte visste vad som var felet och så ringde han, vet inte riktigt vart och de hade svarat att de hade prövat olika Nikon kameror och alla hade samma "fel" men ingen hade uppmärksammat det tidigare???
Vet inte mera vad jag ska tro om min kameraförsäljare!?
Förstår ni att jag nu är ett stort ? och !
 
ja det kan jag förstå, han var nog en försäljare ej kameraintresserad, ringde troligen till en likasinnad, eller ingen alls
tomas
 
brafoto skrev:
Tusen tack ni härliga hjälpsamma kunniga gossar.
Kollade min kamera och precis så var det - brusreduceringen var på!
Det hade jag aldrig kommit på själv!
Nu är jag dock ännu mera förbryllad över att han som sålde kameran (fotoaffär)och själv har en likadan, inte visste vad som var felet och så ringde han, vet inte riktigt vart och de hade svarat att de hade prövat olika Nikon kameror och alla hade samma "fel" men ingen hade uppmärksammat det tidigare???
Vet inte mera vad jag ska tro om min kameraförsäljare!?
Förstår ni att jag nu är ett stort ? och !

Jag tror brusreduseringen är på som standard, det är bättre att ha den avslagen och använda brusreduserings program efteråt istället då du behöver det.

Själv använder jag Noise Ninja som fungerar väldigt bra, det har jag som add-on till CS2.

Får man fråga om butiken var Expert ?
Dom verkar ha noll koll på fotoprylar :)
 
Zoso skrev:
Jag tror brusreduseringen är på som standard, det är bättre att ha den avslagen och använda brusreduserings program efteråt istället då du behöver det.

Själv använder jag Noise Ninja som fungerar väldigt bra, det har jag som add-on till CS2.

Får man fråga om butiken var Expert ?
Dom verkar ha noll koll på fotoprylar :)

Det varierar! En del har nog noll koll, men det finns (minst en) riktigt bra också! Jag säger inte vilken för jag vill inte få skit för smygreklam ;)
 
Det hela är nog märkligt. Han och hans fru har 2 fotoaffärer och fotograferar själva så man kunde ju tro att de vet något.
Får bara säga att tur att FS finns!
Här får man snabba kunniga svar!
Tack igen
 
hornavan skrev:
Finns det något förbud mot smygrekam på Fotosidan?
Ja, läs här om kommersiella inlägg.

Men att skriva att en butik är bra är inte något som betraktas som reklam. Förutsatt att man inte har någon koppling till butiken förstås, och att man inte håller på och propagerar i tid och otid.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.