Annons

Mattsons Foto suger

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tack Lennart! Jag provar BA-Foto och Crimson.

Hej !

Nä ,,, stopp nu, vänta lite och låt krutröken skingras.

Har det gått fel hos M så är de säkert intresserade att få veta det,
dels hur, vad och varför, och, med all säkerhet är det i deras intresse
att ha bra kundrelationer.

Jag är intresserad av fortsättningen. återkomm med nästa avsnitt.

//MW
 
Kan bara inte förstå varför trådstartaren ens drar igång denna tråd UTAN att FÖRST fråga Mattsons Foto vad som rimligen skett. Jag har varit med om emulsionsfel på en viss badge av E6-film och det kan inte den som processar filmen skyllas för. Säger inte att det är så i detta fallet utan nämner det endast som exempel.

Men utan att kolla med den som processat anser jag det vara lågvattensmärke 50 meter under grundvattensnivån att gå ut med rubriken "Mattsons Foto suger...".

Lätt att vara karsk bakom tangentbordet, men utan att höra andra parten är det jäkligt osmakligt att gå ut med den rubriken.

//Lennart

Emulsionsfel? Kan du läsa? De har klippt sönder mina bilder! Vem är ansvarig för det? Jag? Kodak? Och jag vet inte vad "badge" har med filmframställning att göra, du menar kanske "batch"? Eller är du förkyld?

Jag kommer att ta mig till Mattsons på måndag. Du (och alla andra som är intresserade) är välkommen att titta på de sönderklippta bilderna.

Saken är denna:

Jag har lämnat in ett färgneg tidigare och fått en kopia som ingen människa med normal syn skulle acceptera som OK. När jag sa att jag tyckte bilden såg kass ut fick jag svar att de inte kunde veta hur den skulle vara och hur vill jag de ska göra. Jag sa att jag inte ville ha färgstick i bilden (det var lila-rosa över hela bilden) och "de fattade inte vad jag menade". Jag sa upprepade gånger att det är färgstick över hela bilden, tills jag kom på att jag hade maskinkopior (från Korthuset! för böveln) som var rena, som jag plockade upp och visade, och då accepterade de att bilden var kass. De gjorde en ny kopia till mig till dagen efter, inga våldsamma färgstick, men den var grynig och såg onaturlig ut. En bra kopia var det inte! Jag brydde mig inte om att klaga mer och tänkte att OK den kopisten behöver jag inte använda mig av mer.

Jag har kopierat svartvit sen jag var liten, jag har lämnat in dia och färgneg för kopiering till många ställen och jag har aldrig fått en kopia som den de först gav till mig. Och jag tyckte inte nummer två var bra.

Så jag HAR tidigare gjort det som man normalt gör, dvs pratar med folk. Jag gör alltid det när jag inte är nöjd, och jag har inga problem med att ta upp saker jag inte gillar. Tycker du att det verkar från mitt inlägg här att jag är rädd för att ta upp problem??

Nu är det så att det har hänt skit igen. Och att en göra bort sig en gång är inte farligt, att de tidigare vägrat acceptera mitt klagomål tycker jag är väldigt dåligt. Nu har de sabbat mina diabilder. Ska jag tycka att det är en bra butik?!

Vad tycker du ska krävas innan jag ska ha tillstånd att säga vad jag tycker om detta? Jag förstår faktiskt inte vad du tycker är jäkligt osmakligt. Jag har betalat pengar och lagt ner tid och fått mina dia-bilder förstörda. Nu ska jag lägga ännu mera tid på att ta mig dit för att ordna upp något som borde vara klart från början. I bästa fall får jag ersättning för en film och tillbaka vad jag betalade för framkallningen. Men yippie då och länge leve Mattsons.
 
Det är väl ganska uppenbart att många av de som kommenterat har goda erfarenheter av nämnda företag. Om TS är missnöjd ska han givetvis, som sagts flera gånger, prata med den som gjort jobbet.
Det ser jag som självklart.
Att vädra sitt missnöje på ett forum kan iofs vara befogat, inte minst för att få andras syn på saken. Men, eftersom man oftast bara får höra den ena partens version (i det här fallet INTE Mattssons) gäller det ju att vara ordentligt påklädd.
Personligen anser jag att detta är något som TS och M ska reda ut tillsammans.

Dessutom gillar jag inte tonen i vissa inlägg som gjorts. Forum bygger på saklighet och respekt för varandras tyckanden, även om man är ljusår från varandra i åsikter. När det kommer till personliga påhopp, raljeranden och andra lågvattenmärken känns diskussionen ganska meningslös. Vi lever i ett fritt land så det är ju valfritt vilka trådar man vill följa och kommentera :) ....eller inte.
 
"Dessutom gillar jag inte tonen i vissa inlägg som gjorts. Forum bygger på saklighet och respekt för varandras tyckanden, även om man är ljusår från varandra i åsikter"

Nja det var väl TS som initialt satte ribban.
 
Just vad jag menade....

Jadå jag började. Jag tycker Mattsons suger. Gillar ni stället gå dit. Jag har inte hoppat på någon på denna lista som inte gav sig på mig först. Jag tackar för tipset om Crimson, ser bra ut. För övrigt var detta en deprimerande upplevelse. Hoppas ni hade roligare.
 
Emulsionsfel? Kan du läsa?

Jag tror jag är läskunnig. VSB av att jag t o m citerade delar av ditt inlägg. Onödig fråga m a o som endast framställer dig som tämligen oartikulerad. Du har rätt i att det heter batch och förklaringen till att jag skrev fel var att jag praktiskt taget samtidigt satt och knåpade ihop ett brev på engelska där det snarlikt ljudande ordet förekom flera gånger i texten.

Jag är alltså inte heller förkyld, men tackar för din omtänksamhet rörande min hälsa. Jag vet inte varför, men jag jag fick känslan av att den "omtänksamheten" stod för något annat.

I övrigt står jag för mina åsikter ang ditt initiala inlägg likaväl som du står fast vid dina ang MF. Du har ju dessutom varit dubbelt tydlig genom att upprepa dina färdigheter i att uttrycka invektiv.

Jag reagerar mot din rubrik eftersom du inte haft någon dialog med MF ang varken själva processens resultat eller klippningen av filmen. Därmed vet vi inte om felet ligger hos MF vad gäller själva framkallningen. Innan dess spelar det ingen roll om det är MF:s fel alternativt felaktig film eller du själv som exponerat mindre bra. Det är ju orsaken som intressant att veta. I alla fall för min del.

//Lennart
 
En gång har jag fått tillbaka en felklippt diafilm och det var en kodachrome, dvs kodaks eget labb. Inte konstigt att de verkar gå mot konkurs. Kodak suger! ;)
 
Skönt och skriva av sig lite... ?

Jag antar att sådana här trådar dyker upp ibland därför att det är skönt och skriva av sig lite ilska.
Det ska ju till och med vara nyttigt om släppa ut sin ilska och ett internetforum kanske är ett bra ställe och gapa ur sig lite på. Bättre än att fysiskt eller psykiskt attackera någon familjemedlem t.ex.
Man kan ju förstå att det är frustrerande att få en film förstörd. När TS går tillbaka till butiken och klagar så kommer han ju inte att få sin sönderklippta film lagad. Eller går det? Utan kan kommer att erbjudas en ny filmrulle och framkallning eller dylikt.

Dessa trådar kan dock vara lite irriterande för oss andra, som inte känner TS ilska. Det är lätt att man också blir uppretad, men inte mot butiken. Utan mot TS. För butiken har ju inte gjort mig mig något, det är TS hårda ord i början av en sådan här tråd som gör att svaren ibland kan bli lite hårda. Och då blir TS ännu argare när han får mothugg och inte medhåll, och skriver ett ännu argare inlägg. En ond cirkel av hårda ord har skapats.

Kanske dags att Fotosidan startar en klagomur där man kan gapa och skrika lite, utan att det påverkar stämningen i forumen?

Ang. den sönderklippta filmen. Om man vill rädda bilderna, borde det inte gå att skanna in bilderna och sätta ihop dom i datorn. Då har man i alla fall fått bilden. Kanske en tjänst man kan prata med butiken om, som ersättning för dom förstörda bilderna.

/ Tompa
 
Jadå jag började. Jag tycker Mattsons suger. Gillar ni stället gå dit. Jag har inte hoppat på någon på denna lista som inte gav sig på mig först. Jag tackar för tipset om Crimson, ser bra ut. För övrigt var detta en deprimerande upplevelse. Hoppas ni hade roligare.

vad var syftet med din tråd om mattson? vad ville du få ut av den?
Om du vill hyvla av dom för ett dåligt jobb varför gör du inte det face mot face?
 
vad var syftet med din tråd om mattson? vad ville du få ut av den?
Om du vill hyvla av dom för ett dåligt jobb varför gör du inte det face mot face?

Jag vet inte. Vad är syftet med dina trådar och vad vill du få ut av dem?

Jag ska.

Jag har inte gett mig på någon. Kolla fotosidans regler om personangrepp och läs den här tråden, OK?
 
Jag har bara haft goda erfarenheter av MF.
Det ska bli intressant att höra fortsättningen.

En fråga Dragi,
Som jag förstod det av ditt inlägg #22 så hade du tidigare haft väldigt dålig erfarenhet av deras arbete. Hur kan det komma sig att du lämnade in igen?
Eller missuppfattade jag...?
 
Senast ändrad:
oavsett om det gäller Mattssons eller Rajala eller något annat företag, så kul med klacken som försvarar. Visst, alla företag har väl en massa nöjda kunder, men det innebär väl inte att den som inte är nöjd kommer i ett bättre läge? Det är väl bra att tala om när någon gör något dåligt. Eller skall man bara vara tyst menar ni? Självklart skall man tala med företaget ifråga, men är väl även bra att dryfta det här, jag förstår inte, är ni släkt med Mattsson?
 
Jag antar att sådana här trådar dyker upp ibland därför att det är skönt och skriva av sig lite ilska.
Det ska ju till och med vara nyttigt om släppa ut sin ilska och ett internetforum kanske är ett bra ställe och gapa ur sig lite på. Bättre än att fysiskt eller psykiskt attackera någon familjemedlem t.ex.
Man kan ju förstå att det är frustrerande att få en film förstörd. När TS går tillbaka till butiken och klagar så kommer han ju inte att få sin sönderklippta film lagad. Eller går det? Utan kan kommer att erbjudas en ny filmrulle och framkallning eller dylikt.

Dessa trådar kan dock vara lite irriterande för oss andra, som inte känner TS ilska. Det är lätt att man också blir uppretad, men inte mot butiken. Utan mot TS. För butiken har ju inte gjort mig mig något, det är TS hårda ord i början av en sådan här tråd som gör att svaren ibland kan bli lite hårda. Och då blir TS ännu argare när han får mothugg och inte medhåll, och skriver ett ännu argare inlägg. En ond cirkel av hårda ord har skapats.

Kanske dags att Fotosidan startar en klagomur där man kan gapa och skrika lite, utan att det påverkar stämningen i forumen?

Ang. den sönderklippta filmen. Om man vill rädda bilderna, borde det inte gå att skanna in bilderna och sätta ihop dom i datorn. Då har man i alla fall fått bilden. Kanske en tjänst man kan prata med butiken om, som ersättning för dom förstörda bilderna.

/ Tompa


mycket bra skrivet.

Av händelsen att döma så tycker jag klart att TS foruminlägg är befogat.
 
PMD skrev:
Vi är ju i Sverige. Här pratar vi inte med varandra om det har uppstått ett problem. Vi klagar högljutt någon annanstans istället. Det är helt normalt.

Haha, helt rätt...och just sådana här forum är utmärkta för det...:)

Fast det /enda/ rätta är ju att sätta upp en lapp i trapphuset... Kanske lite "old school" men det är ju det enda rätta, egentligen!

/Vän av ordning
 
Förstår att det kan vara skönt att skriva av sig, men ... det är väl rimligt, och även taktiskt smartare att ge den andra parten en chans att svara och reda ut ett misstag först, om inte annat för att få bästa möjlighet till en bra ersättning. Om jag vore leverantör och blev uthängd på nätet innan jag ens fått svara själv och fått en chans att reparera skadan eller erbjuda en ersättning så skulle jag helt mänskligt inte vara lika intresserad av att hjälpa just den kunden.

Misstag och olyckor sker alltid någon gång, ingen är felfri (inte Crimson heller för den delen, ingen levantör kan garantera 100% felfrihet), och om jag ska bli arg handlar det mer om hur det hanteras i efterhand än att olyckan skett. Blir jag däremot illa behandlad då jag kontaktar leverantören och ber om ersättning eller reparation, då kan det vara dags att skriva något på nätet, men inte innan leverantören fått minst en chans.

Om du sedan lämnat in jobb till någon tidigare och blev så missnöjd som du skriver, och ändå fortsätter att anlita dom, då vet jag egentligen inte om du ska ha något tyck-synd-om. ;-)
 
Senast redigerad av en moderator:
Med tanke på den relativt höga medelåldern på detta forum, så är läsförståelsen enormt underutvecklad hos många.

Håller f.ö med TS....
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.