Annons

Mattsons Foto suger

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Hur sjutton läser du in det i vad jag skrev? Jag skrev ju snarare att det var tråkigt att hans viktiga bilder blev förstörda.

Aha, det var alltså helt utan ironi och nedsättande ton när du skrev om 36 förlorade pulitzer priser i följd?

Du inser att det är högst orimligt att någon skulle lyckas få on 36 vinnande bilder på en rulle.
 
Konstig tråd, hur kan man hamna i skyttegravarna för en sån sak? Klart man skulle bli arg om ett labb klantade till det. Det var längesen jag fotade analogt, men varje gång jag sände iväg en rulle tänkte jag på att den enda garantin om något skulle gå fel var att man fick en ny rulle. Nu hände detta bara någon enstaka gång, då en maskin på Kodak klippt fel så att skarven hamnade en bit in i bilden. Jag tog isär alla bilderna ur pappramarna och satte dem i oglasade Gepe-ramar och vände ena ramhalvan ett kvarts varv så blev det 24x24 och felklippet doldes. Inte helt bra, men vad gör man. Och ARG blev jag. Det var före internet så det var bara min allra närmaste omgivning som märkte min ilska. Men inte tyckte jag det var mödan värt att begära en ny film.

När jag körde Ektachrome lämnade jag filmerna till Prisma fotolabb, som kunde pressa ett par steg om man ville det för en extra kostnad. Fick alltid tillbaka dem helt oklippta. De gjorde aldrig något misstag. Hade de gjort det hade jag nog inte gått dit igen. Och om Fotosidan funnits då är det inte otroligt att jag skrivit ett argt inlägg. Tror inte de finns kvar idag i digital-eran. Firman låg vid S:t Eriksbron i Stockholm.

Även om Mattsons är välrenommerade som få, så måste man ju ha rätt att bli arg om de klantar sig, och det har de ju uppenbarligen. Det är lustigt att så många är kritiska mot den som drabbats av klantigheten. Hans reaktiion är väldigt förståelig, även om Lunds hela övriga fotografkår aldrig drabbats av något missöde.

Jag brukade köpa framkallare och papper hos Mattssons när jag var student i Lund på 60-talet, minns jag, och medlem i den akademiska fotoklubben, som praktiskt nog hade labb i källaren under mitt studentrum på Magistratsvägen.
 
Klart man blir arg, men ... skulle tro att alla existerande leverantörer har gjort ett eller flera misstag - betyder det då att dom alla "suger", har en "djävla skitaffär", är "helt inkompetenta" och att dom är värda att få det omdömet i sökresultatet från Google när en ny kund letar på deras namn? Jag tycker faktiskt det är en väldigt oschysst användning av Internet - det man skriver finns kvar för all framtid - i synnerhet om man inte låtit leverantören få en chans att ta hand om skadan. Det ges inga hundraprocentiga garantier för att en framkallning ska gå bra, att tro det är rätt naivt, och att bli så upprörd så man skriver det TS gjorde är för mig bortom rimliga proportioner.
 
Senast redigerad av en moderator:
Men nu är det ju istället du som förringar trådskaparens storhet. Men givetvis är det svårt att få 36 priser från en rulle, i de flesta fall handlar det om ett flertal bilder betraktade i sin helhet, så där är det fullt möjligt att jag formulerade mig olyckligt.

Men, men, nu har jag tröttnat på det hela. Ädle Herr Riddar Mesch får försvara trådskaparen från alla faktiska och inbillade oförrätter utan att jag ska lägga mig i mer.

LOL, ett annat sätt att se på saken är att man tar ansvar för vad man faktiskt skriver. En del har Jädrans svårt att ta ansvar för vad som de skrivit vara några inlägg tidigare.
 
Under samma tidsperiod som internet skapats så har också olika typer av kvalitetstyrning införts. Att inte veta om en maskin mår dåligt eller om det som levererats till kund är totalt kass är Mattsons ansvar till 100 %. Det ska inte upptäckas först när kunden öppnar förpackningen. Kraven på kontroll av den egna verksamheten mildras inte av att man hållit på länge i branchen, tvärtom, då kan man ställa extra höga krav. Skulle kunder som t.ex. köper bilservice acceptera att var hundrade bil har skrotats utan att kunden får veta det men ändå fått betala fullt pris för servicen?

Det är inte missnöjda kunders sak att hålla klantiga företag skadeslösa.
Det är företagens egna ansvar att hålla koll på kvalitet på maskiner och levererade produkter.

Slutsats: Trådskaparen har helt rätt - Mattsons har inte full koll på verksamheten!
 
System för kvalitetskontroller brukar baseras på stickprov och periodiska kalibreringar. Det skulle ta för lång tid eller bli för dyrt om maskiner ska justeras inför varje körning och varenda leverans ska kontrolleras i detalj, då klagar kunden på det istället och går till en leverantör som är snabbare och billigare. Man kan inte både ha kakan och äta den. 100% rätt finns inte.
 
Senast redigerad av en moderator:
System för kvalitetskontroller brukar sällan eller aldrig vara 100%-iga utan baseras på strickprov och periodiska kalibreringar. Det skulle ta för lång tid eller bli för dyrt om varenda leverans ska kontrolleras i detalj varje gång, och då klagar kunden på det istället och går till en leverantör som är snabbare och billigare. Man kan inte både ha kakan och äta den.

Fast att titta på två, tre rutor film är ju inte för mycket att begära eller?

Mattsons kan ju inte verifierat slutresultatet över huvud taget när man missar så grovt.

Just i detta fall har väl ingen kontroll gjorts verkar det som.
 
Jag vet inte hur många ordrar dom hanterar per dag, så lite svårt att bedöma om dom kan titta på varje.

Jag skulle bli förvånad om t.ex. Crimson kollar om varje kopia eller film är OK - (rättare sagt jag vet att dom inte gör det eftersom jag fått felaktiga leveranser) - volymen är för stor för det, men kanske det är möjligt för Mattsons.
 
100% rätt finns inte.

Något så busenkelt som att klippa en filmremsa är enkelt att göra helt rätt varje gång.
(eller att åtminstone låta bli att klippa sönder om inte allt stämmer)
Inbyggda självtester och vision-system används med stor framgång i många
automatiserade produktionslinor världen över.

Har man omodern utrustning och kvalitetskontrollen består av att operatören
(om han alls är på plats) håller tummarna bakom ryggen blir det mer fel.
Utrustningens skick och hantering är som sagt Mattsons ansvar.

Om dom hade koll på läget så kunde kunden i butiken fått reda på att något
gått snett och fått rejält med plåster på såren långt innan magsyran börjar rinna till.
En bra hanterad reklamation är inget negativt i längden, jag berättar gärna själv
om butiker och företag som fixar allt till rätta när det gått åt pipsvängen.
 
Ja, har du exempel på butiker och företag som aldrig gjort en miss och en felaktig leverans så berätta gärna vilka dom är, det är säkert många här som skulle vilja anlita dom. :)
 
Ja, har du exempel på butiker och företag som aldrig gjort en miss och en felaktig leverans så berätta gärna vilka dom är, det är säkert många här som skulle vilja anlita dom. :)

Det var inte alls det jag skrev! Läs lite noggrannare innan du försöker vara lustig!

Företag jag ibland berättar om är de som gjort något fel och sedan rättat till det.
Helt felfria företag har jag aldrig sagt något om i den här diskussionen.
 
OK, då kan vi smalna av det lite mer då, för du skrev faktiskt att man kan göra det som tråden handlar om "helt rätt varje gång".

Jag skrev:
100% rätt finns inte.

Du skrev:
Något så busenkelt som att klippa en filmremsa är enkelt att göra helt rätt varje gång.


Så berätta då vilket fotolabb som aldrig klippt en film fel. Jag tror inte du kan hitta det företaget. Jag tror heller inte du kan hitta det företaget som trots kontroller har upptäckt 100% av sina fel innan kunden upptäckt det. Men jag har väldigt gärna fel i dom antagandena, för jag skulle gärna anlita det företaget.
 
Senast redigerad av en moderator:
TS=trådskaparen som för övrigt drog sig ur efter sina 8 inlägg förevisades framkallningsmaskinen och den maskin som klipper dia och ramar bilderna i går . Att klippa en diafilm är en konst då kameror kan dra fram filmen ojämt, dvs mellanrummet mellan bilderna kan vara olika stora och inte exakt jämnstora.
Två bilder hade klippts så att snittet låg på bildrutans kant och tagit några mm
Undertiden som filmen matas fram klipps och ramas så sker en visuell övervakning att klippet blir rätt lagt eller justeras så att det blir rätt, tyvärr så blev det fel på två bilder.

Ett laserbyte av Fuji scannern gjorde att några inskannade bilder från film kom ut med ett svagt färgstick, detta åtgärdades inom någon arbetsdag , själv så körde jag 107 st stora bilder hos mattssons utan problem innan jul.
 
Så "de har sabbat den [filmen] helt" var lite av en överdrift ... ?
 
Av första inlägget fick jag intrycket att en hel film blev förstörd. Då var det lätt att förstå ilskan.

Det jag skrev tidigare om skyttegravar gällde i och för sig båda sidor, men om det handlade om två bilder kan jag tycka att TS ilska var något överdriven och att de som hade motsatt uppfattning hade viss grund för sin ståndpunkt.
 
De som hade "motsatt uppfattning" hade grund för sin ståndpunkt oavsett hur mycket av filmen som blev förstörd. Det är rätt dålig stil att klaga högljutt offentligt innan man har diskuterat saken med den man klagar på. Om Mattsons hade ignorerat ett klagomål hade trådskaparen däremot haft fog för sitt utbrott.
 
De som hade "motsatt uppfattning" hade grund för sin ståndpunkt oavsett hur mycket av filmen som blev förstörd. Det är rätt dålig stil att klaga högljutt offentligt innan man har diskuterat saken med den man klagar på. Om Mattsons hade ignorerat ett klagomål hade trådskaparen däremot haft fog för sitt utbrott.

Håller med i detta. Och även något av föregående inlägg där det påtalades Internets kraft i form av Google-sök-resultat. Man kan ju inte bara kräkas galla över vare sig person eller företag i raljerande form utan att ha torrt på fötterna. Lite lugnare ordval skulle kanske ha valts.....
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.