Kan bara inte förstå varför trådstartaren ens drar igång denna tråd UTAN att FÖRST fråga Mattsons Foto vad som rimligen skett. Jag har varit med om emulsionsfel på en viss badge av E6-film och det kan inte den som processar filmen skyllas för. Säger inte att det är så i detta fallet utan nämner det endast som exempel.
Men utan att kolla med den som processat anser jag det vara lågvattensmärke 50 meter under grundvattensnivån att gå ut med rubriken "Mattsons Foto suger...".
Lätt att vara karsk bakom tangentbordet, men utan att höra andra parten är det jäkligt osmakligt att gå ut med den rubriken.
//Lennart
Emulsionsfel? Kan du läsa? De har klippt sönder mina bilder! Vem är ansvarig för det? Jag? Kodak? Och jag vet inte vad "badge" har med filmframställning att göra, du menar kanske "batch"? Eller är du förkyld?
Jag kommer att ta mig till Mattsons på måndag. Du (och alla andra som är intresserade) är välkommen att titta på de sönderklippta bilderna.
Saken är denna:
Jag har lämnat in ett färgneg tidigare och fått en kopia som ingen människa med normal syn skulle acceptera som OK. När jag sa att jag tyckte bilden såg kass ut fick jag svar att de inte kunde veta hur den skulle vara och hur vill jag de ska göra. Jag sa att jag inte ville ha färgstick i bilden (det var lila-rosa över hela bilden) och "de fattade inte vad jag menade". Jag sa upprepade gånger att det är färgstick över hela bilden, tills jag kom på att jag hade maskinkopior (från Korthuset! för böveln) som var rena, som jag plockade upp och visade, och då accepterade de att bilden var kass. De gjorde en ny kopia till mig till dagen efter, inga våldsamma färgstick, men den var grynig och såg onaturlig ut. En bra kopia var det inte! Jag brydde mig inte om att klaga mer och tänkte att OK den kopisten behöver jag inte använda mig av mer.
Jag har kopierat svartvit sen jag var liten, jag har lämnat in dia och färgneg för kopiering till många ställen och jag har aldrig fått en kopia som den de först gav till mig. Och jag tyckte inte nummer två var bra.
Så jag HAR tidigare gjort det som man normalt gör, dvs pratar med folk. Jag gör alltid det när jag inte är nöjd, och jag har inga problem med att ta upp saker jag inte gillar. Tycker du att det verkar från mitt inlägg här att jag är rädd för att ta upp problem??
Nu är det så att det har hänt skit igen. Och att en göra bort sig en gång är inte farligt, att de tidigare vägrat acceptera mitt klagomål tycker jag är väldigt dåligt. Nu har de sabbat mina diabilder. Ska jag tycka att det är en bra butik?!
Vad tycker du ska krävas innan jag ska ha tillstånd att säga vad jag tycker om detta? Jag förstår faktiskt inte vad du tycker är jäkligt osmakligt. Jag har betalat pengar och lagt ner tid och fått mina dia-bilder förstörda. Nu ska jag lägga ännu mera tid på att ta mig dit för att ordna upp något som borde vara klart från början. I bästa fall får jag ersättning för en film och tillbaka vad jag betalade för framkallningen. Men yippie då och länge leve Mattsons.