Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Matta färger vid utskrift

Produkter
(logga in för att koppla)

dcarlbom

Aktiv medlem
Hoppas på lite hjälp från nån som kan detta :)

Vanligtvis framkallar jag alla bilder via crimson, men nu finns ett behov av att kunna skriva ut bilder hemma fort, utan toppkvalité.

Vi köpte in en Canon pixma ip4500, med tillhörande canon glossy paper 10x15.

Jag fotar i RAW, inporterar bilderna i LR och gör nörvändiga justeringar.

När jag tittar på bilderna på skärmen ser dom ut som de ska, men så fort jag skriver ut dem så tappar dom färg tycker jag. Dom blir helt matta i färgerna.

Jag har googlat, jag har vänt ut och in på instruktionsboken (den lilla som fanns) utan att bli klokare.

Det måste ha något med nån inställning eller färgprofil i skrivaren/LR att göra, men jag lyckas inte lista ut vad det är.

När man installerade skrivaren så följde det med massa skrivarprofiler, jag har testat allihopa. 8-10st utan framgång. Skärmen är inte kalibrerad, men det torde inte ha något med saken att göra då bilderna från crimson blir bra.

Någon som har några idéer?
Tacksam för all hjälp.
 
Printmodulen i LR, längst ner under 'Print job' ser du 'Color Management' och möjlighet att välja mellan antingen 'Managed by Printer' eller att du väljer rätt profil för det papper du skriver ut på. Om du inte hittar rätt profil direkt i listan, klickar du på Others... och kryssar för den/de profiler du vill använda.

Med all säkerhet är printern inställd på att själv sköta färghanteringen om du inte stängt av den och då ska du välja 'Managed by Printer' i LR.

Under 'Print Settings...' knappen längst ner ställer du sedan in din Canonskrivares drivrutin så att du väljer det papper du skriver ut på.

Om du istället själv vill välja profil, måste du stänga av färghanteringen i skrivarens programvara. Jag vet inte hur man gör det på en Canon, men på en Epsonprinter heter det 'No color adjustment'.

Sätt Resolution på 300 ppi och Sharpening på High i LR och kolla dina inställningar i skrivaren igen. Du måste välja rätt papper och väljer du profil själv, måste du veta vilken profil som hör till vilket papper.
 
Tack för snabbt svar Lars,

jag har testat att både låta skrivaren sköta färghanteringen, och att ställa in detta manuellt.
När jag installerade skrivaren fick jag med ett tiotal olika prfiler, jag har testat alla dessa manuellt, då jag stängt av skrivarens färghantering. Detta utan att lyckas.

Jag har läst på olika ställer om att man måste ange exakt rätt profil för det papperet man använder, men jag har vänt ut och inte på hela internet snart utan att lyckas hitta något.

Jag tycker väl att även om man låter skrivaren sköta allt så borde färgerna inte bli så avmattade så man knappt kan urskilja färger?

Hittar inte speciellt mycket information om det på canons hemsida heller, men googlar jag hittar man massa information om Epson. Kanske köpte fel märke :)

tack för hjälpen Lars, men ovan är testat. Fler förslag? :)
 
Prova fölajnde.

I LR välj "Managed by Printer".

I skrivarens drivrutin, välj rätt papper, högsta utskriftskvalite och under "Färg/intensitet" välja Manuell och klicka på "Ställ in", välj ICM.

Det bör ge ett någorlunda godkänt resultat.

Jag har även provat att i LR använda de medföljande profilerna men faktiskt inte kunna se någon avgörande förbättring så ovanstående har för mig varit de enklaste sättet att få godkänt resultat (mins skrivare är en Canon Pro9000 men jag tror inställningarna är de samma för din.)

mvh
Anders
 
Avalon08 skrev:
Jag tycker väl att även om man låter skrivaren sköta allt så borde färgerna inte bli så avmattade så man knappt kan urskilja färger?
Om det inte är fel på skrivaren, stopp i kanalerna så den behöver rengöras och såvida du inte skriver ut på fel sida av papperet(!), så ligger problemet i pappers-/profilkombinationen.

Vad heter papperet du printar på och vilken inställning ställer du in i skrivardrivrutinen om du låter printern hantera färgerna?
 
Kul, eller egentligen inte, för jag har exakt samma problem med min Pixma 9500. Satt hela eftermiddagen igår och testade alla upptänkliga varianter. Ska prova sista förslaget också (även om jag tror att det är gjort)


Som läget är just nu, så fungerar skrivaren sisådär om man gör bilderna till jpeg och använder canons egen photoprint. Men vi vill ju kunna kontrollera utskrifterna direkt från CS3, eller hur...
 
alfin skrev:
Om det inte är fel på skrivaren, stopp i kanalerna så den behöver rengöras och såvida du inte skriver ut på fel sida av papperet(!), så ligger problemet i pappers-/profilkombinationen.

Vad heter papperet du printar på och vilken inställning ställer du in i skrivardrivrutinen om du låter printern hantera färgerna?

Skrivare: Canon Pixma ip4500
Papper: Canon Glossy Paper (10x15)
Jag skriver ut på rätt sida papperet :)
Nu är jag på jobbet så har inte namnen på färgprofilerna som följde med tilgängliga. Kan komplettera med dessa ikväll. Jag har dock testat allihopa.
 
Jag har nästan själv förstått att felet ligger i färgprofilen, men jag vet inte hur jag ska lösa det.

Printar jag ut valfri sida i IE/FF från Internet så är färgerna korrekt. så det är inte färgen (nya i original) eller papperet (även det canon) som strular till det.

Det är SBS helt enkelt, och därför uppskattar jag verkligen all hjälp jag kan få av er :)
 
Color Management Profiles i LR

Dessa profiler har jag som val i LR.
Skillnaderna mellan dessa är för mig en gåta, finns säkert någon som har en bra förklaring.

Canon IJ Color Printer Profile 2005
Canon iP4500 series GL2
Canon iP4500 series GL3
Canon iP4500 series MP2
Canon iP4500 series PR1
Canon iP4500 series PR2
Canon iP4500 series PR3
Canon iP4500 series SP2
Canon iP4500 series SP3
 
vifra skrev:
Kul, eller egentligen inte, för jag har exakt samma problem med min Pixma 9500. Satt hela eftermiddagen igår och testade alla upptänkliga varianter. Ska prova sista förslaget också (även om jag tror att det är gjort)

När jag testade kvaliteten på de profiler som levererades med till Pixma 9500 var de som var avsedda för Canons egna papper inte alls bra. Däremot var de profiler som Canon gjort för de Hahnemühle-papper som såldes under Canons namn helt OK.

Det är ju rätt enkelt att mäta upp om en skrivarprofil är korrekt om man har tillgång till en spektrofotometer.

Sedan är det ju fascinerande att Canon har så märkliga namn på sina profiler så att det är mer eller mindre omöjligt att förstå vilken profil som är avsedd för vilket papper.

Stefan
 
Vi har ju diskuterat detta med Canons löjliga profilnam i flera trådar tidigare.

Vi kom då fram till (om jag minns rätt)

MP = Matte Photo Paper

PR = Photo Paper Pro

SP = Photo Paper Plus Glossy

SG = Photo Paper Plus Semi-Gloss

GL har jag inget minne av men en inte alltför djärv gissning är väl Glossy?

Siffran står för kvalitén. Vi kom nog fram till att 1 var högsta kvalite men helt säkra var vi nog inte.

Daniel, har du verifierat att du har ICM ikryssat i skrivarens drivrutin. För mig var detta den enskilt viktigaste inställning för att få acceptabla resultat.

Mvh
Anders
 
Tack för alla svar.

Det börjar arta sig, är inte helt nöjd än. Men är en bit närmre på väg.
ICM är aktiverat, jag kör på GL2 (vilket ger relativt bra färgåtergivning).
Får finjustera i helgen, håll tummarna.

Tack för allt.
 
Hej jag har oxå en IP4500, det enda som fungerar för mig är att i LR välja: "Canon IJ Color Printer Profile 2005"

Och sedan i skrivaren välja "färg/intensitet" - manuel

och sedan när man går in i "ställ in" välja färgkorrigering - ingen.
 
Mr Walker skrev:

och sedan när man går in i "ställ in" välja färgkorrigering - ingen.

Om du låter Lightroom ta hand om konverteringen till din profil ska göra precis som du gjort, dvs avaktivera färghanteringen i skrivardrivrutinen. Det är den metod jag rekommenderar på alla de kurser jag har i utskriftsteknik.

Stefan
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.