Annons

Matt utskrift?

Produkter
(logga in för att koppla)
Kan Giclée va detsamma som Digigraphie? Det senare verkar bra annars, de uppger livstid på 400 år...

Giclée är egentligen ingen speciell teknik utan snarare ett slags "konstkultur" där flera olika tekniker kan komma till användning. Det rör sig dock alltid (såvitt jag vet) om utskrift med bläckstråleskrivare, eftersom ingen annan teknik finns som ger jämförligt resultat. Digigraphie känner jag tyvärr inte till.
 
Digigraphie är enl en utställningsbroschyr jag tog baserat på professionell Epsonskrivare med "UltraChrome K3" bläck på syrafritt fine-art papper. Säger mig inte så mycket men det låter ju bra. :)
Å ja fotona såg väldigt fina ut. Gick inte att skilja från fotokopior.
 
Om du vill ha högklassigt tryck ska du förstås köra giclée. Jag kan inte se på Crimsons sajt att de erbjuder det. Men det finns andra som gör det. T ex Fotokonst.se

Jag har ingen praktiskt erfarenhet själv av vare sig Crimson eller Fotokonst, men jag har sett giclée-tryck som varit högklassigt.

Termen giclée myntades för att beskriva utskrifter gjorda med beständiga färger på en Iris-skrivare. De enda svenska labb som har gjort giclée är Avanti och Crimson. Avanti försvann för flera år sedan och Crimson har ingen Iris-skrivare kvar. Jag vet nog ingen som idag gör giclée-printar.

Det som idag kallas giclée är en bläckstråleutskrift med pigmentbläck, ofta gjorda på matta lumppapper. Men då blandar man samman två olika tekniker. Det som kallas Digigraphie är ett varumärke som Epson tagit fram. Det krävs att man använder Epsons skrivare och något av de papper som Epson godkänt. Då kan man ansöka om att bli Digigraphie-lab.

Stefan
 
Det beror ju vad som menas med "matta" och hurdana matta man vill ha. Crimsons matta är med crystal. Är de färgbilder du ska skriva ut skulle jag köra på crystal papper och inte helmatt som jag tycker passar bäst med sv/v. Men det är min personliga åsikt.

Crimson har helmatt under prefix om jag inte har helt fel.
 
Termen giclée myntades för att beskriva utskrifter gjorda med beständiga färger på en Iris-skrivare. De enda svenska labb som har gjort giclée är Avanti och Crimson. Avanti försvann för flera år sedan och Crimson har ingen Iris-skrivare kvar. Jag vet nog ingen som idag gör giclée-printar.

Det som idag kallas giclée är en bläckstråleutskrift med pigmentbläck, ofta gjorda på matta lumppapper. Men då blandar man samman två olika tekniker. Det som kallas Digigraphie är ett varumärke som Epson tagit fram. Det krävs att man använder Epsons skrivare och något av de papper som Epson godkänt. Då kan man ansöka om att bli Digigraphie-lab.

Stefan
Det innebär väl egentligen att den som skriver ut med pigmentbläck på en bra skrivare och med ett tekniskt samt estetiskt resultat som motsvarar upphovsmannens förväntningar möter kraven i giglée.
Tycker nog att vi lämnade det stadiet för flera år sedan och att det idag handlar mer om att få skrivaren att producera ett förväntat resultat efter att vara sista steget i en lång kedja.
 
Det innebär väl egentligen att den som skriver ut med pigmentbläck på en bra skrivare och med ett tekniskt samt estetiskt resultat som motsvarar upphovsmannens förväntningar möter kraven i giglée.
Tycker nog att vi lämnade det stadiet för flera år sedan och att det idag handlar mer om att få skrivaren att producera ett förväntat resultat efter att vara sista steget i en lång kedja.
För mig känns det som att kalla en litografi för akvatint, eftersom de ibland kan se någorlunda lika ut. De som skapade ordet Giclée menade att det var en skrivare (Iris), speciella bläck och papper som skulle användas. Så varför ska man ändra på det?

Stefan
 
Så kan man ju också se det. I vilket fall är det ett passerat kapitel eftersom Iris skrivaren inte är med oss i dagens teknik?
 
Så kan man ju också se det. I vilket fall är det ett passerat kapitel eftersom Iris skrivaren inte är med oss i dagens teknik?

Exakt, så därför borde vi kalla bilderna som vi gör på dagens Epson-, Canon- och HP-skrivare med pigmenterade bläck och syrafria papper för något annat än giclée.

Stefan
 
Termen giclée myntades för att beskriva utskrifter gjorda med beständiga färger på en Iris-skrivare. De enda svenska labb som har gjort giclée är Avanti och Crimson. Avanti försvann för flera år sedan och Crimson har ingen Iris-skrivare kvar. Jag vet nog ingen som idag gör giclée-printar.

Det som idag kallas giclée är en bläckstråleutskrift med pigmentbläck, ofta gjorda på matta lumppapper. Men då blandar man samman två olika tekniker. Det som kallas Digigraphie är ett varumärke som Epson tagit fram. Det krävs att man använder Epsons skrivare och något av de papper som Epson godkänt. Då kan man ansöka om att bli Digigraphie-lab.

Stefan

Jag tycker din historieskrivning är ofullständig. Visst var det först med Iris-skrivare som giclée gjordes, men själva termen tycker jag inte kan bindas till Iris. För egen del tror jag på Engelska Wikipedias historieskrivning.

Går vi på den, så är det förfaringssättet och kvaliteten som avgör vad som är giclée i dag, inte tekniken.
 
Jag tycker din historieskrivning är ofullständig. Visst var det först med Iris-skrivare som giclée gjordes, men själva termen tycker jag inte kan bindas till Iris. För egen del tror jag på Engelska Wikipedias historieskrivning.

Går vi på den, så är det förfaringssättet och kvaliteten som avgör vad som är giclée i dag, inte tekniken.

Tveksam till detta sätt att betrakta kvalitet. Efter 25 år i pappersbranschen har jag mycket god kännedom om de flesta pappersorter och deras egenskaper samt hur man kan trycka på dessa.
Serigrafi innebär ett konstryck i silkscreen och äkta Litografi att man trycker i boktryck med en etsad sten per färg. Detta beskriver tekniken och inte kvalitén. Senare gjordes ofta falska Litografier i offset med metallplåtar vilket gav lika bra resultat men med en annan teknologi.
Hammars offset i Alingsås tryckte t.o.m bilder i offset där man behandlade plåten som en fotografisk film. En oerhört svår teknik och där man får ett tryckt resultat utan raster som ser ut som en kemiskt framkallad bild även när man tittar med stor förstoring. Detta gjorde man för Hasselblad men man kallade det inte för Litografier även om man nådde mycket högre kvalitet.
Tycker nog därför det är bra att hålla isär begrepp som beskriver en teknik med vilken kvalitet det står för. Detta förändras så oerhört fort idag.
 
Tveksam till detta sätt att betrakta kvalitet. <...>

Jag är lite osäker på vad det är du egentligen vill säga här. För egen del menar jag alltså att giclée avser en högvalitativ, digital reproduktionsmetod för konstverk, där konstnären förväntas numrera och signera upplagan. Detta oavsett vilken teknik som kommit till användning.

Ska vi tala om teknik, då ska det ju heta bläckstråleutskrift etc.

Är det detta synsätt du invänder emot, eller anser du att jag tolkar giclée-begreppet felaktigt?
 
Går vi på den, så är det förfaringssättet och kvaliteten som avgör vad som är giclée i dag, inte tekniken.

Men det är rätt intressant att de som en gång skapade Iris-skrivaren som ett konstnärligt verktyg, Graham Nash och Marc Holbert, inte kallar det de gör idag för giclée.

Stefan
 
Jag är lite osäker på vad det är du egentligen vill säga här. För egen del menar jag alltså att giclée avser en högvalitativ, digital reproduktionsmetod för konstverk, där konstnären förväntas numrera och signera upplagan. Detta oavsett vilken teknik som kommit till användning.


Den förening som stog bakom det godkännande som krävdes för att man skulle få kalla sig för giclée-producent definierade det inte så. Det var tvärtom mycket noga vilken utrustning som användes.

Stefan
 
Jag är lite osäker på vad det är du egentligen vill säga här. För egen del menar jag alltså att giclée avser en högvalitativ, digital reproduktionsmetod för konstverk, där konstnären förväntas numrera och signera upplagan. Detta oavsett vilken teknik som kommit till användning.

Ska vi tala om teknik, då ska det ju heta bläckstråleutskrift etc.

Är det detta synsätt du invänder emot, eller anser du att jag tolkar giclée-begreppet felaktigt?

Vad jag menar är att om utrustningen man använder är viktig så är det snarare att jämställa med begrepp som Serigrafi eller Litografi.
Dessa säger inget om kvalitén utan beskriver vilken tryckteknik man använt.

Jag bör inte kalla en reproduktion för en Serigrafi om jag producerat den i en modern digital offsetpress.
 
Rent allmänt så alla tekniker beskriver en teknik, inom tryck och konst, torrnål, koppargrafik, etsning, akvatint, akvarell, olja, beskriver ju tekniken hur det är gjort sällan kvalitén eller med vilken maskintillverkare man åstadkommit verken. Så bör man ju fortsätta det vore enklast för alla. Sen får det bli som med Vespa eller Jeep om det blir så.
 
Giclée

Bläckstråleutskrifter. Patetiskt att det fortfarande finns målarkluddar och några perifera fotografer som kallar sig konstnärer och som uppvisar ett sådant förakt för digitala reproduktionsmetoder att de inte kan berätta ärligt för sina presumtiva kunder vad det är de säljer. Det enda syftet är att försöka lura okunniga köpare att de använder någon sorts märkvärdig reproduktionsmetod som ingen annan utan konstnärsambitioner kan använda sig av och som naturligtvis är mycket finare än vanliga bläckstråleutskrifter - vilka som alla vet - var och en kan producera hemma vid köksbordet (!)

http://www.dpandi.com/giclee/
 
Bläckstråleutskrifter. Patetiskt att det fortfarande finns målarkluddar och några perifera fotografer som kallar sig konstnärer och som uppvisar ett sådant förakt för digitala reproduktionsmetoder att de inte kan berätta ärligt för sina presumtiva kunder vad det är de säljer. Det enda syftet är att försöka lura okunniga köpare att de använder någon sorts märkvärdig reproduktionsmetod som ingen annan utan konstnärsambitioner kan använda sig av och som naturligtvis är mycket finare än vanliga bläckstråleutskrifter - vilka som alla vet - var och en kan producera hemma vid köksbordet (!)

http://www.dpandi.com/giclee/

Mycket bra länk.
Som fotografer vill vi ha kvalitet på våra utskrifter. Skall vi själva köpa en printer blir maskinvaran viktig för att uppnå kvalitet. Skall vi köpa en utskrift är företagets rykte viktigare och att de har ett arbetsflöde som i slutändan ger oss ett bra resultat. Vilken maskinvara de sedan använder är sekundärt.
Att påstå att en utskrift måste vara Giglée för att ha hög kvalitet är ren bullshit och hör till historien.
 
... och äkta Litografi att man trycker i boktryck.
Inte i boktryck utan i litografiskt tryck (plantryck)!

Litografiskt tryck: Litografier trycks i plantryck som bygger på principen ”fett och vatten stöter bort varandra”. Färgen är fet och fastnar på papperet men inte de våta partierna. Inget raster används. Numrerad/signerad upplaga ( t ex 23/75 = nummer 23 av totalt 75). Konstnären övervakar på plats. Från början med fet krita på litografisk sten.

Offsettryck bygger på samma princip men med raster och större upplagor (rulloffset). Undrar man om man har en Matisse-litografi på väggen så är det förargligt om man ser rasterpunkter i ljusa partier. Då är det en reproduktion (tryck).

Boktryck: Upphöjda partier, (bokstavstyper, klichéer, träsnitt osv) färgas in och ger trycket. Omkring de upphöjda partierna som skulle ge färg byggdes en form av lågmaterial, där färgen inte kom åt. Typografer (sättare och tryckare) kallades utövarna. Ett gammalt fint yrke.

Djuptryck: Färgen anbringas i fördjupningar plåten och överflödig färg skrapas bort med en ”rakel”.
 
Jag hade nämligen tänkt beställa mina utskrifter från Crimsom iom att jag gjort det tidigare. Rekommenderar du någon annan butik att beställa ifrån som har "bättre" matta utskrifter?

Nej jag använder mig själv ibland av Crimson. Men då mestadels om det ska göras tackkort eller mindre bilder. Större utskrifter A4 upp till A2 skriver jag ut själv och då så gott som uteslutande på Fine art papper, dels från Epsson men mestadels från andra märken. Detta arbetsflöde kräver dock att man har rätt kallibrerad skärm och använder profilerna till varje papper.
Men detta har ju Stefan Olsson skrivet väldigt bra artiklar om här på fotosidan så till dem som inte läst dessa GÖR DET!
Mvh Lasse
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.