Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Matt utskrift?

Produkter
(logga in för att koppla)

Leonard91

Aktiv medlem
Jag har alltid tidigare tagit det för givet att man skriver ut blanka utskrifter av sina bilder, att matt var "sämre".
Bilderna som jag skriver ut ramar jag in och har bakom glas, så hur blir egentligen skillnaden mellan blank och matt på bilden om den ändå är bakom glas?
Jag upptäckte för ett tag sedan att de blanka bilderna klibbar mot glaset, så att det blir mörka fläckar den utskriften fastnar mot glaset. Det känns som att en matt utskrift skulle lösa detta problemet, eller?
 
Jag har alltid tidigare tagit det för givet att man skriver ut blanka utskrifter av sina bilder, att matt var "sämre".
Bilderna som jag skriver ut ramar jag in och har bakom glas, så hur blir egentligen skillnaden mellan blank och matt på bilden om den ändå är bakom glas?
Jag upptäckte för ett tag sedan att de blanka bilderna klibbar mot glaset, så att det blir mörka fläckar den utskriften fastnar mot glaset. Det känns som att en matt utskrift skulle lösa detta problemet, eller?

Intressant fråga. Jag har alltid uppfattat matta utskrifter som lite mjukare vad gäller skärpa och kontrast - men om man sätter glas framför, vad händer då? Bara att prova förmodar jag. Sen, om bilden tar i glaset är den felmonterad. ALLTID luft mellan glas och bild, oavsett matt eller blankt, så har jag lärt mig. / mvh FiCa1
 
Jag tycker matt papper är snyggare, och det snyggaste jag skrivit ut på är akvarellpapper! Det blir en riktigt häftig effekt!
 
Själv väljer jag alltid matt då jag tycker blankt ger för mycket reflexer, speciellt om man belyser tavlan med spottar. När det gäller glas kan man välja "reflexfritt" som gör att de värsta reflexerna försvinner (lite blir det dock). För att det inte ska klibba är det luft som gäller mellan bild och glas som det tidigare nämndes här.

/Gunnar
 
Även jag beställer nästan uteslutande på matt papper. Jag tycker det är snyggare, vare sig det sitter bakom glas eller "öppet" :)

Däremot har jag varit lite sugen på att testa Crimsons Metallic-papper, dock vet jag inte vilka bilder som passar på metallic-papper.
 
Jag köpte på mig ett helt gäng stilrena ramar från Ullared för bra pris och där finns inte mycket utrymme för luft.
Nästa ram får bli Ikea RIBBA-ramar, hoppas det är mer luft i dom :)
 
Jag gör så gott som bara utskrifter på matt papper och till stor del då fine art papper. Kostar betydligt mer men men. Crimsons matta papper tycker i alla fall inte jag är ett riktigt matt papper.
Lasse
 
Varför ha glas framför? Det ställer bara till elände med alla reflexer.
Ikeas Ribba-ramar gillar jag, men jag tar bort glaset.
 
Det har du faktiskt jävligt rätt i! Glaset ska bort på mina ramar! :) Tack! Ibland kommer man inte ens på den enklaste lilla saken själv :D
Brukar vara med på Vårgårdas Naturfotofestival och tittar på fotoutställningarna (och ställer ut själv).
Har alltid störts av reflexer i glasen. Visst, så är inte belysningen bra i lokalen, men i vilken lokal är belysningen bra.
Inte ens i mitt vardagsrum fungerar glas.
 
Jag har experimenterat lite med matt papper (Epson Heavyweight) på min Epsonskrivare. Det är bara att inse att det är mycket svårare att skriva ut på matt papper än på blankt, i alla fall på skrivaren hemma. Skrivarens drivrutin har något slags standard färgprofil som inte passar för matt. Vad som inträffar är bl a att mörka partier i bilden får alldeles för mycket färg och blir "kladdiga". Rent allmänt är färgåtergivningen sämre än på blankt papper.

Jag har försökt kalibrera skrivaren för det matta papperet med en ColorVision-kalibrerare, och med den profilen blir resultatet bättre.

Min slutsats blir att det behövs bättre utrustning för att skriva ut på matt papper, men då blir också resultatet väldigt njutbart. Så man får i första hand gå till ett företag med bra utrustning för att få det gjort. Jag tror inte det blir dyrare än att skriva ut hemma (vilket tycks vara det dyraste alternativet).
 
Glaset skyddar bilden får den att hålla längre! Damm samlas på bilden utan glas och på ett strukturerat fine art papper är det kanske inte så lyckat att torka av. För att få riktigt bra utskrifter som stämmer efter skärmen behövs naturligtvis en riktig skärmkallibrering och proffiler till de papper man använder.
Har väl under mitt liv varit på ett otal fotoutställningar men kan inte så där på rak hand påminna mig om någon där bilderna saknade glas?
Så upprepar jag de utskrifter Crimson kallar matt papper är inte vad jag kallar matt pappper
Hälsar Lasse
 
Glaset skyddar bilden får den att hålla längre! Damm samlas på bilden utan glas och på ett strukturerat fine art papper är det kanske inte så lyckat att torka av. För att få riktigt bra utskrifter som stämmer efter skärmen behövs naturligtvis en riktig skärmkallibrering och proffiler till de papper man använder.
Har väl under mitt liv varit på ett otal fotoutställningar men kan inte så där på rak hand påminna mig om någon där bilderna saknade glas?
Så upprepar jag de utskrifter Crimson kallar matt papper är inte vad jag kallar matt pappper
Hälsar Lasse
Enligt tester http://www.wilhelm-research.com/epson/3800.html så håller bläcket från min Epson 3800 i 34 - 75 år monterat utan glas. Det räcker för mig.
Damm kan naturligtvis vara ett problem, men då printar jag hellre bilden igen, än att montera bakom glas.
 
Så upprepar jag de utskrifter Crimson kallar matt papper är inte vad jag kallar matt pappper
Hälsar Lasse

Om du vill ha högklassigt tryck ska du förstås köra giclée. Jag kan inte se på Crimsons sajt att de erbjuder det. Men det finns andra som gör det. T ex Fotokonst.se

Jag har ingen praktiskt erfarenhet själv av vare sig Crimson eller Fotokonst, men jag har sett giclée-tryck som varit högklassigt.
 
Om du vill ha högklassigt tryck ska du förstås köra giclée. Jag kan inte se på Crimsons sajt att de erbjuder det. Men det finns andra som gör det. T ex Fotokonst.se

Jag har ingen praktiskt erfarenhet själv av vare sig Crimson eller Fotokonst, men jag har sett giclée-tryck som varit högklassigt.

Kan du vara snäll och utveckla detta? Jag förstod i princip inget av vad som skrevs i Wikipedia förklaringen. Förutom att konstnären skulle signera att utskriften var godkänd av honom. Det samma brukar ju för övrigt vara fallet med Litografi, Serigrafi och all annan form av reproduktion av ett original i begränsad upplaga.
Vad för inkjet printrar använder man för Giglée?
 
Om du vill ha högklassigt tryck ska du förstås köra giclée. Jag kan inte se på Crimsons sajt att de erbjuder det. Men det finns andra som gör det. T ex Fotokonst.se

Jag har ingen praktiskt erfarenhet själv av vare sig Crimson eller Fotokonst, men jag har sett giclée-tryck som varit högklassigt.

Kan Giclée va detsamma som Digigraphie? Det senare verkar bra annars, de uppger livstid på 400 år...
 
Kan du vara snäll och utveckla detta? Jag förstod i princip inget av vad som skrevs i Wikipedia förklaringen. Förutom att konstnären skulle signera att utskriften var godkänd av honom. Det samma brukar ju för övrigt vara fallet med Litografi, Serigrafi och all annan form av reproduktion av ett original i begränsad upplaga.
Vad för inkjet printrar använder man för Giglée?

Giclée är således en reproduktionsteknik som delvis håller på att tränga undan serigrafi. Därför kan man jämföra med serigrafi. Ett konstverk i serigrafi framställs vanligen i en begränsad upplaga och förses med ett nummer, storleken på serien och konstnärens signatur. Därmed betraktas det som original, fastän det tekniskt sett är en reproduktion. Det är egentligen samma sak med litografi, där ju originalet finns på en stenskiva. Seriösa konstnärer förstör originalet när de har tryckt den planerade (begränsade) upplagan.

De som jobbar med och för giclée propagerar för att man hanterar utskrifterna på samma sätt som serigrafi, d v s numrerar och signerar upplagan -- eller kanske bara gör en enda utskrift. Originalet är ju digitalt, jag vet inte om de brukar kassera det efter utskriften. Men varför skulle den förstöras? Jo, för att säkerställa att inga fler utskrifter kommer till stånd, vilket gör de ursprungliga utskrifterna mer värdefulla för samlare.

Tyvärr vet jag inte precis vilka printrar som är populärast för giclée, bara att det är printrar som från början tagits fram för provtryck på reproanstalter. Eller så var det från början. Iris vet jag har använts. Det är knappast sådan utrustning man har som privatperson, den är dyr, service- och utrymmeskrävande. Det rör sig således om bläckstrålskrivare som kan skriva ut i stora format och på olika material och med mycket hög färgkvalitet. Jag vet inte vad en giclée-utskrift kostar (det beror ju också på leverantör och format), men för en A3-utskrift skulle jag vänta mig flera hundra kronor, kanske en tusenlapp. Detta är en grov gissning, så ta det med en nypa salt.

Det bästa, om du är intresserad, är att kontakta ett företag som gör giclée. Teoretiskt sett kan antagligen vilken ambitiös reproanstalt som helst göra det, men du får säkert veta mer om du går till en speicalist.
 
ANNONS