Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Materiel för inramning

Produkter
(logga in för att koppla)

Stoffe69

Aktiv medlem
Jag tar många bilder och skriver ut hel del av dem för att se dem i "vekligheten". En del blir t o m så bra att jag väljer att rama in dem och sätta på väggen.

Nu undrar jag om det finns nån som har bra tips på var man för tag på

1. Ramar i löpmeter ( så som glasmästaren har)
2. Passpartout
3. Bra material att spänna upp bilden på
4. Glas/plexi (kanske enklast att gå till glasmästaren)

Jag är medveten om att det är full möjligt att köpa ramar på t ex IKEA , men vill kunna göra ramar i den storlek jag vill och givetvis och kunna rama in billigt.

Nån butik som säljer konstnärsmaterial kanske du har i din närhet?

Dom har vanligtvis allt det du frågar efter.

Det du söker hittar du i en ramaffär. I lilla Växjö där jag brukar handla finns ett par stycken och de har både ramlist, material för bakstycke och syrafri kartong för montering/passepartout. De kan också stå till tjänst med glas men det kanske blir billigare att gå direkt till ett glasmästeri och få det tillskuret. Tunnare masonit för bakstycke kan man få tag i som spill från snickerier. Arbetar själv i en lådfabrik som har en hel del sådant masonitspill. Finns säkert ramaffärer och något snickeri i de flesta städer av Växjös storlek och större. Men om det passar med en färdig ram så finns ju det i olika storlekar och material både på Ikea, Coop m.fl stormarknader. De är ändå relativt billiga och framför allt snygga. Föredrar själv en enkel, svart eller aluminiumfärgad ram eller helt ren med bara glas och clips. Stl 40x50 tycker jag passar för de flesta förhållanden 3:2, 4:3 eller 1:1 och med bildstorlekar mellan A4 och 30x40.

Tack alla ni som engagerat er att försöka ge ett svar !!

Skall kolla CO samt leta konstnärsaffärer på lunchen imorgon

Nyligen deltog jag i en julsalong i Växhuset, Västerås. Till den hade jag gjort fotoutskrifter i A4. Efter tips från en annan fotograf som hade ställt ut bilder i höst, köpte jag passepartout-ramar med yttermåtten 30x40 cm. Innermåtten var 19x29 cm, vilket räckte precis för att mina A4-bilder skulle täcka dem. Dessutom fick jag en smal, vit kant runt bilderna. Det var också lätt att montera bilderna med små tejpbitar på baksidan. Därför kommer jag att göra på samma sätt nästa gång jag tar fram utställningsbilder. Ni får gärna titta på själva bilderna också, men då utan ramar. Klicka på länken nedan, så får ni se själva!

http://de.pg.photos.yahoo.com/ph/orsobou4/my_photos

Nils: Masonit är rena döden för bilderna. Masonit innehåller mycket lim. Lim innehåller lignin. Lignin gör bilderna gula.

Till bakstycke ska man gärna använda silkboard. Silkboard är ganska billigt.

Rambutik helt enkelt

Min kompis far har en konst- och rambutik. Han köper in lister på löpmeter och annat materiel som han sedan snickrar ihop. Har själv gjort några specialramar hos honom.

... så mitt tips är att ta kontakt med närmsta ramsnickare. Där kan du säkert köpa materiel om du själv vill snickra.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar