Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Master- och slavlixten synkar inte – Slaven syns på bilden
- Trådstartare Kingston
- Start datum
eskil23
Aktiv medlem
Jag tycker att de ser ut att synka perfekt. Slaven kan inte vara snabbare än mastern eftersom den utlöses av mastern. Om den skulle vara det så hade den inte gjort någon nytta alls om den går av innan ridån gått upp.
När jag precis hade skaffat radioutlösare provade jag att utlösa kameran och blixten med samma sändare. Då inträffade precis det; blixten brann av innan slutaren öppnade vilket gav en nästan helt svart bild. Enda tillfället jag kan tänka mig att man skulle ha någon nytta av det är om man vill fota något fluorecerande och vill exitera fluorecensen så nära inpå exponeringen som möjligt.
När jag precis hade skaffat radioutlösare provade jag att utlösa kameran och blixten med samma sändare. Då inträffade precis det; blixten brann av innan slutaren öppnade vilket gav en nästan helt svart bild. Enda tillfället jag kan tänka mig att man skulle ha någon nytta av det är om man vill fota något fluorecerande och vill exitera fluorecensen så nära inpå exponeringen som möjligt.
Kingston
Aktiv medlem
Under tiden slutaren är öppen tänder slavblixten som syns i bild och brinner klart innan slutaren stängs. Den syns då I bild.
Det verkar fullt normalt.
Missar jag något i bilden?
Det kanske ska vara så. Jag trodde att om båda blixtarna tänds samtidigt så borde inte slavblixten lysa som en lampa. Jag kanske tänker fel.
Jag har inte fotat med slavblixt på flera år men jag kommer ihåg att när jag gjorde de sist blev det inte så här.
Ska testa en annan variant.
Kingston
Aktiv medlem
Jag tycker att de ser ut att synka perfekt. Slaven kan inte vara snabbare än mastern eftersom den utlöses av mastern. Om den skulle vara det så hade den inte gjort någon nytta alls om den går av innan ridån gått upp.
Vad bra . Jag var rädd att jag det var fel på blixten.
l1nd3c0n
Aktiv medlem
Det kanske ska vara så. Jag trodde att om båda blixtarna tänds samtidigt så borde inte slavblixten lysa som en lampa. Jag kanske tänker fel.
Ja du tänker nog fel. Båda blixtarna skall ju avge ljus under tiden slutaren är öppen för att bidra med blixtljus till din bild.
Om blixtarna skulle blixtra före kamerans slutare öppnar för bilden skulle ju blixtljuset hinna försvinna från rummet innan bilden togs. För mig veterligen är ljusets hastighet betydligt snabbare än den snabbaste slutare
Prova att fotografera så även huvudblixten syns i en spegel eller liknande så skall du se att både master och slav kommer att synas i bilden.