Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Mappar på minneskortet

Produkter
(logga in för att koppla)

cakon

Aktiv medlem
I kameran finns ju möjlighet att skapa olika mappar. Är det någon som använder sig av denna möjlighet och i så fall varför? Det vore intressant att höra för- och nackdelar med detta eftersom jag själv har lite svårt att komma på någon riktig fördel. Själv lägger jag bilderna i olika mappar efteråt i datorn men det kanske ändå har ett visst värde att knäppa i olika mappar direkt i kameran.
 
om jag är ute en lång dag å tar många olika bilder med olika objektiv så vill ja ibland organisera bilder redan i kameran, vad ja då gör är att när ja byter och vill läga nästa gång bilder i en annan map stänger ja av kameran, sen sätter ja igång den igen medans ja håller nere ? knappen, så skapas en ny mapp där alla nya bilder läggs i då..

på så sätt så har ja ett par olika mappar från början på minneskortet å fördelen är om ni kanske är 2 som båda använder samma kamera, eller som ja gör och helt enkelt föredrar att bara eventuellt byta namn på mapparna istället för att gå in och leta å flytta i efterhand
 
Efram skrev:
om jag är ute en lång dag å tar många olika bilder med olika objektiv så vill ja ibland organisera bilder redan i kameran, vad ja då gör är att när ja byter och vill läga nästa gång bilder i en annan map stänger ja av kameran, sen sätter ja igång den igen medans ja håller nere ? knappen, så skapas en ny mapp där alla nya bilder läggs i då..

på så sätt så har ja ett par olika mappar från början på minneskortet å fördelen är om ni kanske är 2 som båda använder samma kamera, eller som ja gör och helt enkelt föredrar att bara eventuellt byta namn på mapparna istället för att gå in och leta å flytta i efterhand

Hur gör du sa du? Gäller detta D70S eller nån annan modell? Jag kan fixa mappar på kortet via MENU-funktionen, men du har tydligen hittat en annan dold fkn (á la Windows??)
 
Intressant. Dock verkar inte snabbalternativet fungera i D80, tyvärr.

Tveksam till om jag behöver mappar när jag fotar men det är bra att funktionen finns. Kör med flera minneskort istället. Fick det senaste idag. Även det ett Sandisk Extreme 3 på 2 GB för endast 324 kr inkl. frakt.
 
Jag gör så ibland när jag tar många bilder utan att orka lägga in dom på datorn, så det slipper ta så lång tid innan man kommer till rätt bild när man bläddrar i kameran osv osv. Dom mapparna hamnar inte så i datorn så det kvittar för mig hur jag gör i kameran.
 
ja vet inte om det funkar på alla, men på min D200 fungerar det iaf

vad du gör är att du stänger av kameran, sedan trycker du på knappen med ett frågetecken på och håller den knappen nedtrykt medans du sätter igång kameran igen.

obs, kamera ger dig ingen information om att den har gjort något alls, utan du bara tar ett par bilder och sen när du bläddrar ser du att mappnamnet har bytt till en siffra högre
 
Jag skulle önska att det fanns möjlighet att ka,eran automatiskt skapade en mapp för den dagen då jag tar bilden. Framför alltdå man är ute och reser (vilket jag aldrig är) så bilderna kom i "rätt" datummapp även på datorn.
Vet någon om det är möjligt.
visst kan jag sortera efter datum i datorn osv.. och alla andra förslag som kommer dyka upp. Men önskan ligger i att få detta gjort på kortet med kameran !
 
kör du med adobe Lightroom så importerar den juh dina bilder och sorterar efter datum per automatik
 
partajare skrev:
Jag skulle önska att det fanns möjlighet att ka,eran automatiskt skapade en mapp för den dagen då jag tar bilden. Framför alltdå man är ute och reser (vilket jag aldrig är) så bilderna kom i "rätt" datummapp även på datorn.
Vet någon om det är möjligt.
visst kan jag sortera efter datum i datorn osv.. och alla andra förslag som kommer dyka upp. Men önskan ligger i att få detta gjort på kortet med kameran !

Precis så fungerar programvaran som jag fick med min Canon-kompakt som jag haft några år. Inte så att det skapas mappar på minneskortet men vid övertankningen till datorn skapas en mapp per fotodatum. Mycket praktiskt. Lite besviken blev jag när jag upptäckte att Nikons progam inte fixar denna simpla sortering.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.