Annons

Manuellt objektiv på Samsung GX-10

Produkter
(logga in för att koppla)

Yupiteru

Aktiv medlem
Hej

Jag har köpt ett Chinon 135mm f2,8 till min kamera. Men jag har fått kortslutning i hjärnan idag.

Om jag monterar på den gluggen så måste jag köra kameran på M, så långt hänger jag med. Men ska jag ställa in bländarringen på gluggen på nåt speciellt?
 
Har ingen Samsung men väl en Pentax k100.:)
Vad jag har förstått av GX-10:an som är samma som Pentax K10D så ställer du in önskad bländare och trycker på gröna knappen (den vid avtryckaren) så tar kameran fram slutartiden åt dig.
Dock tror jag att det är samma som på K100, du måste ställa in i menyn C, tillåta "Använding av bländarring".

Eller har du ett A-läge på objektivets bländarring?
 
Manuellt fokus

Något som jag ofta missar när jag sätter på ett M- eller A-objektiv är att ändra vredet till manuellt fokus.

Glömmer man det så går det inte alltid att trycka av och då som många andra gånger så missar man just det önskade tillfället....

mvh Henric
 
Något som jag ofta missar när jag sätter på ett M- eller A-objektiv är att ändra vredet till manuellt fokus.

Glömmer man det så går det inte alltid att trycka av och då som många andra gånger så missar man just det önskade tillfället....

mvh Henric

Om det inte går att trycka av har du inte fokus ;).
 
Nu har jag fått objektivet

När jag sätter på kameran kommer det upp grundinställning optisk bildstabilisering och jag får välja brännvidden. Och tillåt bländarring är valt, i displayen har jag då tid, jag välja tid med den främre ratten. Men under tiden står det bara F - -, någon som har någon idé om vad man mer kan göra.
 
När jag sätter på kameran kommer det upp grundinställning optisk bildstabilisering och jag får välja brännvidden. Och tillåt bländarring är valt, i displayen har jag då tid, jag välja tid med den främre ratten. Men under tiden står det bara F - -, någon som har någon idé om vad man mer kan göra.


Mer än slutartid får du nog inte fram bländaren får du läsa/ställa på objektivet.Det saknas nog strömkontakter på optiken för den infon.
 
se där ja

Alltid lär man sig något nytt =)

På min gamla analoga systemare (OM2) hade jag hjälp i sökaren för att se när det jag riktiade kameran mot var riktigt i fokus. Har för mig det var två halvmånar som skulle "paras ihop" när fokusen var rätt

Finns det något liknande till GX-10/K10D?
 
När jag sätter på kameran kommer det upp grundinställning optisk bildstabilisering och jag får välja brännvidden. Och tillåt bländarring är valt, i displayen har jag då tid, jag välja tid med den främre ratten. Men under tiden står det bara F - -, någon som har någon idé om vad man mer kan göra.

F indikerar bländarvärdet. Eftersom kameran inte kan avläsa bländarvärdet med ditt objektiv, för objektivet är för gammalt för att ha elektriska kontakter som ger den informationen och kameran saknar mekaniskt länkage för att avläsa bländarringens position, så indikerar den '--' för bländaren.

Om du ställer kameran i läge M-anuellt, och trycker ner "gröna knappen" (den heter så därför att den knappen är grön, den enda knappen som är grön på hela kameran så du kan inte ta fel :) ) så bländar kameran ner objektivet till vald bländare och mäter upp ljuset och ställer tiden.
 
Men hu vad dyra de var.. Och kan jag montera det själv?

Jag kan inte svara på om du kan montera själv, men kameran har utbytbara sökarskivor och är alltså förberedd för ett byte. När man köper en originalskiva, exempelvis någon av de Pentax säljer, så får man med ett litet verktyg som underlättar. Men jag vet inte om det ingår vid köp från Katz Eye.
Är man normal-händig så bör man klara av ett byte tycker jag.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.