Annons

Manuellt eller automatiskt?

Produkter
(logga in för att koppla)

GustafP

Aktiv medlem
Har idag en Fuji S3000 som jag iofs är mycket nöjd med men där de manuella inställningsmöjligheterna är mycket få. Är sugen på att uppgradera till en kamera med full kontroll över exponeringen.

Min fråga är dock: ni som har möjlighet till manuell exponeringen använder ni den eller låter ni fortfarande kameran sköta allt per automatik? Alltså: finns det i regel utrymme att förbättra kamerans inställningar vid varje enskilt tillfälle eller sköter kameran detta på ett tillfredsställande sätt?

De flesta (men inte alla) normala vardagssituationer klarar dagens exponeringsautomatik på ett "ok" sätt.

Jag kör dock nästan uteslutande manuellt. Detta för att jag då har kontroll över hur bilden blir (är film-människa med Canon-systemkamera). Med automatiken har jag ingen aning om vad kameran egentligen sysslar med. Ok, det går iofs. hyfsat att förutsäga ungefär i vilka lägen automatiken inte kommer att ge önskat resultat men för att verkligen kunna göra den bedömningen bör man vara insatt i hur man arbetar manuellt och, ja, då är det ju helt enkelt tryggare att normalt köra just manuellt. :)

Nu gällde det väl iofs. en digitalkompakt. Brukar inte även relativt simpla sådana ha möjlighet till exponeringskompensation som kan aktiveras när resultatet inte blir som önskat?

Hur som helst så är det enda vettiga svaret att om du vill ha kontroll över resultatet så bör du ha manuella inställningsmöjligheter.
Ibland kan det ju också vara bra att kunna välja olika kombinationer av bländare och slutare för att uppnå önskad effekt.

Har man inte tid att tänka efter och situationen är flycktig så gör Automatiken helt klart ofta ett fint jobb.

Jag tillhör dem som förespråkar ett "bländarprioriterat autofotande" med aktiv (överstyrning) manuell kompensation när situationen kräver det. Jag själv kallar det det smarta manuella fotandet.

Det INTE tabu att fota i "AUTO". Tendenser till dessa åsikter tycks tyvärr frodas,,,

Har man inte hittat sin egen rutin så är det testande av olika metoder vid olika tillfällen som gäller.
Enligt mig.

Mvh Niclas,

GustafP skrev:
Alltså: finns det i regel utrymme att förbättra kamerans inställningar vid varje enskilt tillfälle eller sköter kameran detta på ett tillfredsställande sätt?

Det handlar ju också om vilka krav och förväntningar man har. Ju mer jag personligen utvecklats som fotograf desto mer har jag övergått till manuella inställningar. Jag som prisade autofokusen i början på grund av en inte helt skarp syn använder nu manuell fokusering mer och mer.
Jo, jag skulle nog säga att det finns utrymme för dig att förbättra kamerans inställningar.

Auto fungerar ju också olika beroende på vilken kamera du har. Jag, som har Nikon D70, använder ofta P-läget eftersom det ger både snabbhet och frihet. Det är bara "en utgångspunkt" för exponeringen som jag själv kan förändra nästan hur jag vill.

Natt- kväll- foto, blixtfoto och ett flertal andra situationer kräver dock ofta andra moder. Kväll och natt nästan uteslutande helt manuellt. Blixtfoto ofta A men inte alltid.

Det är en stor fördel med moderna hus att Auto inte låser fast dig vid kamerans beslut.

Kameran fattar ju inte, t.ex. om den hamnar på stativ eller om du tar ett träd eller staket som stöd. Automatiken försöker ju ändå att begränsa tiden till 1/brännvidden.

Ju mer du lär känna din kamera, ju säkrare blir du på när den tar snabba riktiga beslut. Då vet du också när du bör välja själv.

Men vid nästan alla kort jag tagit har jag varit helt medveten om bländare och tid. Det påverkar ju bilden så mycket.

/AnWi

Använder också en Fuji, fst S7000, den har enligt mig helt klart tillräckligt med inställningsmöjligheter, och dessutom semiautomatik och såklart helautomatik.

Själv använder jag oftast halvautomatiken, främst för att kunna ställa in bländartalet, och kameran då själv väljer tid

// Anders

Jag föredrar att fota i med slutarpriovtet.Då ställer kameran själv in bländaren oftast blir detta bra. Men det är inete ovanligt att man ökar eller minskar bländaren något steg. På sätt och viss sulle jag vilja kalla detta för manuell fotaografering. Det är dock väldigt snabbt och ger ett bra resultat.

Många rynkar på pannan när man påpekar att det är fotografens hjärna som arbetar manuellt och ingen kamera eller ljusmätare.
En separat ljusmätares automatik är ju rätt uppenbar;)!! (Förnekar inte fördelarna med den, bara så det är sagt!)
Manuellt kan man jobba med även i AUTO,läget under förutsättning att den går att överstyra på ngt sätt.
Den som är uppmärksam på ljuset kan med tanken fota manuellt i AUTOläge, helt klart!

Det är den männskliga hjärnan som gör det hela mer eller mindre manuellt inte om det står AV, TV, M eller AUTO på kameran.

/Niclas,

Niclasfoto skrev:
Många rynkar på pannan när man påpekar att det är fotografens hjärna som arbetar manuellt och ingen kamera eller ljusmätare.

Tyst sa jag! ;-)

Nej, allvarligt. Givetvis kan man jobba även i "halvautomatisk" läge. Det går alldeles utmärkt att köra tidsautomatik, mäta mot något och sedan kompensera beroende på hur man vill återge det man mäter mot (pluskompensera om man mäter mot något ljust som man också vill ha ljust t.ex.). Problemet jag ser är bara att det är svårare att med spot- utsnitts- eller centrumvägd mätning mäta på något, ställa in rätt exponering för det man mäter mot och sedan mäta mot andra motivdelar för att kolla att de t.ex. inte blir urfrätta.

Det blir alltså svårt att rikta runt kameran om skapa sig en bild av scenen då exponeringsskalan visar hur mycket de inställda exponeringsvärdena är kompenserade från medelgrått på vad nu ljusmätaren senast mätte på. Om du jobbar så, då måste du ha en riktig einsteinhjärna för att hålla kolla på vad alla data i sökaren egentligen säger dig.

Att jobba med evaluerande mätning och kompensera är osäkert (fakta) då du inte har någon aning om vilka val kameran redan har gjort. Kameran kanske redan har kompenserat? Eller så har den inte det... -- Det vet du inte.
Centrumvägd mätning, tids- eller bländarautomatik och exponeringskompensation kan vara vettigt och snabbjobbat, speciellt med lite erfarenhet, men är trots allt ganska grovt.
Dessutom har du i halvautomatik med kompensation precis lika många kontroller att hålla reda på som i manuellt läge.

Jag hävdar alltså fortfarande att det enklaste och säkraste, iaf. vid diaexponering, är att köra med spotmätning i manuellt läge.
Då har du i princip en liten zonsystemskala i sökaren med indikation om var på skalan det du mäter mot kommer att hamna.

/ Erik -- spotmätarfundamentalist

ANNONS