Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Manuella Nikonobjektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

Zarabande

Aktiv medlem
Har sökt lite på forumet, men inte hittat någon bra tråd för vilka manuella Nikonobjektiv, som går till vilket kamerahus.

"Hittade" ett fint och billigt F3 HP hus, utan objektiv, så är egentligen frågan hur jag ska hitta rätt i djungeln av manuella Nikonobjektiv. Vilka passar och vilka inte? Vilka beteckningar ska man kolla efter? D? E? AI?

Annars är det någon som har tips på några bra objektiv??
Tänkte mig 50mm, 85mm och 105-135 mm.
Tack på förhand och Trevlig helg!
 
Hej!

Jag har skrivit några kommentarer om Nikons objektiv på fotosidan, du hittar den här.

Till en F3a skulle jag välja manuella objektiv, dessa har en mycket bättre känsla att fokusera med. Dessutom finns det många att välja bland idag till bra priser då "alla" byter till zoomar och AF objektiv. Men dessa ger ingen ljusmätare med Nikons "lågpris" kameror, till exempel F75, F80, D70 eller D100. Om du har tänkt att införskaffa någon av dessa kameror inom en snar framtid skulle jag satsa på AF objektiv.

En bra början skulle vara en 50/1.8 eller 50/1.4 som normalobjektiv. Jag skulle inte ta både en 85:a och en 105;a dessa är "för lika", bättre är då 50 + 85 + 135 eller 50 + 105, jag skulle välja det senare, och då Nikons mycket fina 105/2.5 (senaste versionen med stort bakre linselement). Om du väljer att satsa på AF en 50/1.4 eller 50/1.8, och en 85/1.8.

Till detta skulle jag senare eventuellt kompletera med en 24/2.8, och en 180/2.8 ED (finns både i AF och i MF version), men börja lite smått och känn efter vad du saknar och komplettera då.

'D' finns bara på Nikons AF objektiv, och den överför avståndsinformationen till en AF kameran (då endast kameror från och med F90).
'E' var Nikons lågprisobjekiv, men några är mycket bra av dessa, bland annat 75-150/3.5. Dessa är oftast mekaniskt enklare och kan ha en sämre coating än de "vanliga" objektiven.
'Ai' är Aperture Index, dvs ett objektiv som har ett spår i objektivfattningen för att föra över informationen till kameran vilken bländare som den är inställd i, tidigare användess "kaninöronen" på objektiven. Denna ersattes senare av Ais, men funktionsskillnaden mellan dessa är det endast några få kameror som märker (till exempel Nikon FA).

-- Nicke
 
Senast ändrad:
Det finns flera nivåer av mekanisk kvalitet hos Nikonobjektiv.

Bäst är manuella objektiv.

Mycket bra är påkostade AF-objektiv med AF/M-omkopplare, typ 28/1,4.

Acceptablet är objektiv typ 24/2,8.

Skräp är billiga zoomar (men de är bra optiskt).

Till F3 ska man helst ha kategori 1 eller 2 ovan.
 
Personliga kommentarer till manuella Nikkor som jag har eller har haft.

20/3,5 bra skärpa, mycket bra motljusegenskaper, låg distortion.

28/2,0 mycket bra skärpa, bra motljusegenskaper, låg vignettering, låg distortion. Användbar på full öppning.

28/2,8 Ais mycket bra skärpa men knappast bättre än 28/2,0. Något sämre motljusegenskaper än 28/2,0. Tydlig vignettering på full öppning. Ultralåg distortion är bästa egenskapen.

28/2,8 E bra skärpa, hög distortion.

35/2,0 mycket bra skärpa, bättre än AF 35/2,0. Användbar på full öppning.

35/2,5 E helt OK.

50/1,4 mycket bra men klart dålig på full öppning.

50/1,8 Ai, Ais typ 1 extremt bra och användbar på full öppning.

50/1,8 Ais typ 2 (kompakt) mycket bra men något sämre än ovanstående på 1,8 och 2,8.

50/1,8 E samma optik som ovanståne men enkel antireflexbehandling. Klarar inte motljus utan motljusskydd!

55/2,8 micro extremt bra på alla bländare, både på långt håll och nära håll.

55/3,5 micro mycket bra, speciellt för närbilder.

85/2,0 mycket bra utom full öppning som är lite mjuk.

100/2,8 E mycket bra skärpa men endast enkel antireflexbehandling kan ge problem i motljus.

105/2,5 klassiker som är mycket bra men inte alls så enastående som ryktena gör gällande.

105/2,8 micro extremt bra på alla bländare, både på långt håll och nära håll.

105/4,0 micro mycket bra på alla bländare, både på långt håll och nära håll.

135/2,0 har bara haft det en vecka men verkar mycket bra.

135/2,8 mycket bra, även på full öppning.

200/4,0 bra men inte klass med 105 och 135.

300/4,5 OK men inte i klass med övriga.

300/4,5 IF-ED Mycket bra men inte i klass med andra ED-telen.

400/5,6 IF-ED Mycket bra.

TC-14B extremt bra telekonverter med kompatibla objektiv. Bästa jag någonsin provat.

TC-301 Bra men synbar förlust. Extremt låg vignettering dock.

35-70/3,3-4,5 mycket bra, klart bättre än motsvarande AF-optik trots identisk optikkontruktion enligt Nikon.

75-150/3,5 E mycket bra nedbländat, helt i klass med 85/2, 105/2,5 och 135/2,8. Mycket bra på full öppning vid 75-100. Inte så bra på full öppningvis 150. Låg vignettering. Full multicoating.
 
Senast ändrad:
Vad många bra svar och tack för listan!!

Kan man hitta några av dessa objektiv begagnade i b-c skick fört en billig peng dvs under 2000 kr??
 
Zarabande skrev:
Vad många bra svar och tack för listan!!

Kan man hitta några av dessa objektiv begagnade i b-c skick fört en billig peng dvs under 2000 kr??
Visst, några exempel på vad jag betalat:

35/2 - 775 kr
50/1,4 - 400 kr
50/1.8 E - 100 kr
105/2,5 - 735 kr
200/4 - 800 kr

Några yttre slitna men perfekta glas. Andra i toppskick.

Köp privat och om du har möjlighet så vänta in rätt pris. Det finns mängder av dessa objektiv ute nu när fler och fler går över till plast (=AF) eller digitalt.
 
Nu är ju det här en fråga om tycke och smak och vad man tänker plåta förstås, men hade jag byggt upp ett system nu, så skulle jag börja med en 35/2,0 och en 105/2,5. De ligger någonstans strax under 2000. Båda objektiven är väldigt allround. Jag använder min 105:a till porträtt och konserter, om man kan komma hyfsat nära. Någon 35:a har jag inte annat än i form av en 35-105:a, som är mycket bra, men som jag inte använder lika gärna som fasta brännvidder. Inte av kvalitetsskäl utan av att jag faktiskt tycker det är bökigare med zoom. Runt 2000 får man ge för en sån också.
 
Zarabande skrev:
Kan man köra "kaninöron-objektiv" dvs, de objektiv som fanns före ai och ais på en F3 Hp??
Ja, med nedbländad ljusmätning. Även Ai och Ais har "kaninöron" så termen "icke-Ai" är bättre. En del äldre objektiv är "Ai-modifierade", dvs bländarringen utbytt mot en Ai-variant. Läs
mer.
 
Olle, För mig som inte är så gammal i gamet... Vad menar du med nedbländad ljusmätning.

Finns det repratörer som modifierar icke ai objektiv? Är det i så fall dyrt?
 
Man kan AI-modifiera själv. Det är inte så svårt, allt som egentligen behövs är en fil. Jag har AI-modifierat mitt Micro-Nikkor 55/3.5. Det tog ungefär en halvtimme.

Här finns lite info.
 
Zarabande skrev:
Olle, För mig som inte är så gammal i gamet... Vad menar du med nedbländad ljusmätning.
Ljusmätning vid arbetsbländare. Med F3 får man då trycka in nedbländningsknappen och samtidigt vrida bländarring eller tidsratt för att mäta. Det blir då mörkare i sökaren. Inte en så bekväm metod alltså men det går.
 
Zarabande skrev:
Finns det repratörer som modifierar icke ai objektiv? Är det i så fall dyrt?
Ja, men det är dyrt. Minst 500 kr skulle jag tro.

Man kan fila själv utan att demontera bländarringen. Det blir lite fult och man måste vara försiktig men det går. Se bild på filad icke-Ai 50/1,4. Det tog 10 minuter! Pilen pekar på den uppfilade Ai-klacken.
 

Bilagor

  • ai.jpg
    ai.jpg
    35.6 KB · Visningar: 536
Den danske killen verkar ju ha gjort en AIs-konvertering till och med, med tanke på att han fick info om bländare i S-läget på sin FA. Sneglar på min gamla AI-105a...
 
Ais innebär två saker jämfört med Ai.

1. Bländarstyrningsspaken har linjär gång - en förutsättning för noggranhet i bländar- och programautomatik.

2. En skåra i fattningen talar om för kameran om brännvidden är över eller under 135mm. Detta för att programautomatiken ska välja "lämplig" tid. En tämligen meningslös funktion.

Icke-Ais objektiv fungerar i S-läget på FA men noggrannheten är inte garanterad.
 
Och man får ju inte någon info om bländare. F-- står det bara. Inte något större problem egentligen, men man är ju nyfiken...
 
Hur är det med tvärtom, alltså om ai- och ais objektiv går att använda på äldre kamerahus, som tex en Nikon F2 med sökare Dp-1??
 
Det går bra, om objektiven har öron. AF- och E-objektiv är AI-S-objektiv som saknar öron, men det går att eftermontera. Många objektiv har markeringar där borrhålen skall sitta.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.