Advertisement

Annons

Manuella inställningar, "begrepp"

Produkter
(logga in för att koppla)

Kingkong1

Aktiv medlem
Hej!
Jag är ganska ny inom kameravärlden och håller på att lära mig. Håller på att läsa manualen och lärt mig en hel del. Har en NIKON D7000/18-105 VR.

Jag har försökt ge mig in på P, S, A, M. Lite mer manuella inställningar men har kommit fram till att jag måste förstå mig mer på vissa begrepp, Det var inte alls lätt och hoppas jag kan få lite hjälp.

ett citat ur manualen om ISO som fick mig att gå vilse:
"Ju högre ISO-känslighet desto mindre ljud behövs för exponeringen, vilket ger möjlighet till längre slutartid eller mindre bländare.

Jag undrar om det finns någon som kan vägleda mig vart jag kan läsa om dessa begrepp eller om det finns någon som kan ta sin tid och förklara det på ett enklare sätt.

exempel på begrepp som jag inte har direkt koll på som jag märker är väldigt viktiga:

- ISO
- Exponering
- Slutartid
- Bländare
- Vitbalans
- Gaffling
- Brännvid

//Tack på förhand
 
Mera på FS:

http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=115978

En grundläggande kunskap om exponering är att ett exponeringssteg innebär en fördubbling eller halvering av ljusmängden.

Att tiderna är bråk, dvs 100 på tidsskalan betyder 1/100-dels sekund. 200 eller 1/200 är hälften så kort tid som 100 eller 1/100 sekund.
Stegen är tex 1/25-1/50-1/100-1/200-1/400-1/800 osv men kan avvika lite från dessa värden. Kamerorna kan välja tider däremellan.
Kortare tider "fryser" rörelser hos både den darrhänte fotografen och det rörliga motivet. Längre tider kan framhäva en rörelse.

Att bländarvärdena också egentligen är bråk, dvs högre siffror betyder mindre bländare vilket betyder mindre hål som ljuset ska slinka igenom. Skalan kan tex se ut så: 2-2,8-4-5,6-8-11-16-22. Det finns dessutom halva och tredjedels bländarsteg. Här är det inte uppenbart att varje steg är en fördubbling eller halvering eftersom talen representerar en relativ diameter, men arean på bländaröppningen fördubblas eller halveras i varje steg. 2,8 är ett dubbelt så stort.hål som 4.
Mindre bländare, tex bl 11 ger ett större skärpedjup än bl. 2,8. Stor bländare kan användas för att göra bakgrunden oskarp pg kort skärpedjup. Det blir särskilt påtagligt vid längre brännvidder.

ISO (i fotosammanhang) är ursprungligen en standard för hur ljuskänsligt det fotografiska materialet är, men i en digitalkamera betyder det hur mycket signalen från sensorn förstärks. Stegen är till exempel 50-100-200-400-800-1600-3200 osv. Även här ser du en fördubbling eller halvering av värdena. Varje steg är ett exponeringssteg.
Generellt blir den tekniska bildkvaliten bättre på låga ISO (100-400), vid högre ISO börjar brus bli märkbart, först i de mörka partierna, senare i allt ljusare partier. Gränsen för när brus blir besvärande flyttas ständigt uppåt av kameratillverkarna och beror också på motiv och vad man tolererar själv. Större sensor medger vanligen användning av högre ISO.

Det är de här tre parametrarna tid, bländare och ISO-värdet ,som bestämmer exponeringen.

Om du ska experimentera med hur tid och bländare påverkar dina bilder så rekommenderar jag att du i början låser ISO till ett fast värde, annars kan det vara svårt att förstå vad som händer.

Att gaffla innebär att man tar flera exponeringar med lite olika tid eller bländare för att vara säker på att få rätt exponering. Ofta kan kamerorna ställas in att göra tex tre exponeringar med tex ett halvt steg mellan varje exponering. Ett halvt steg under resp ett halvt steg över vad som antas vara rätt exponering.
 
Man måste inte bli så jättevetenskaplig..

Jag brukar se det som såhär:

slutartid = används för att frysa rörelse eller visa rörelse.

bländare = används för att bestämma hur mycket som ska vara i fokus

ISO = styr hur ljus eller mörk bilden blir

din d7000 bör hantera iso rätt bra utan för mycket brus så det är inte nån större risk att ta den till iso3200 och ändå få användbara bilder.

alla tre värden sitter ihop i en triangel, alla påverkar varandra.. släpper du in mindre ljus genom bländaren måste antingen iso ökas eller slutartid bli längre för att exponera sensorn för lika mycket ljus. ökar du slutartiden till snabbare, så måste bländaren öppnas upp (större hål, mindre värde) eller iso höjas. och om iso höjs måste bländaren minskas eller slutartiden höjas osv.

men eftersom iso är det enda värdet som inte påverkar komponeringen av bilden så kan det få styra hur ljust eller mörkt det blir och så låter man bländaren styra hur stort skärpedjup man vill ha och slutaren hur mycket/lite rörelse man vill visa.

Det är bara att sätta kameran på manuellt och prova att ändra en sak åt gången och se vad som händer med bilden, och vad du behöver göra för att kompensera. cause and effect, hela tiden :)

brännvidd betyder vilken zoom du har på objektivet.. 18mm är en brännvidd, 105mm är en brännvidd osv.

exponering brukar folk använda som synonym för att ta en bild.. dvs att göra en exponering och det är precis vad det låter som, man exponerar bildsensorn för ljus under en väldigt kort stund (allt från 30 sekunder till en 8000-del av en sekund) och den tiden (slutartiden) bestämmer hur ljus bilden blir.. dvs rätt exponerad, underexponerad(för mörk) eller överexponerad (för ljus)

Vitbalans kan jag inte förklara hur det fungerar mer än att det handlar om att kompensera eller balansera färgerna i kameran gentemot ljuset i scenen. dvs vid en solnedgång blir allting ganska gult, och då kan man kompensera bort detta gula med hjälp av vitbalansen.

och gaffling betyder i korthet att du tar tre bilder i snabb följd. en på den inställningen du har bestämt, en mörkare och en ljusare. detta kan man ställa in så att kameran gör automatiskt men jag vet inte hur man gör i en nikon. kan vara bra om man vill göra HDR-bilder, eller om man fotar JPEG och det är riktigt överviktigt att få en kanonbild direkt ur kameran (sport och pressfotografer tillexempel, som snabbt måste leverera bra bilder utan en massa redigering)

så bara prova på, fota mycket och ofta så får du snart kläm på det :)
 
ett citat ur manualen om ISO som fick mig att gå vilse:
"Ju högre ISO-känslighet desto mindre ljud behövs för exponeringen, vilket ger möjlighet till längre slutartid eller mindre bländare.

Om du har skrivit av alldeles helt korrekt här så skulle jag också bli förvirrad av den citerade formuleringen. Och då har jag ändå hållit på i 20 år..
Skulle nog snarare förklara det så här: Att ju sämre ljusförhållandena är desto mer måste du höja ljuskänsligheten (ISO) för att få en godkänd exponering. Jag föredrar att vända på förklaringen eftersom i varje fall jag sedan analoga tiden undviker att höja ISO, eller rättare sagt det gick ju inte från ena bilden till den andra. Men digitalt brus (som ju också tillkommer vid högre ISO) är å andra sidan inte snyggt heller.
Mitt resonemang här går ut på att den som (förmodligen) översatt manualen inte är någon fotoexpert heller.


Gaffling är nog något begrepp som hängt med sedan artilleritiden om att träffa rätt. Jo, det handlar om att hitta en "korrekt" exponering (men kan numera även handla om vitbalans) genom att låta kameran ta tre exponeringar efter varandra i en sekvens med en under-, normal-, respektive överexponering.
 
ett citat ur manualen om ISO som fick mig att gå vilse:
"Ju högre ISO-känslighet desto mindre ljud behövs för exponeringen, vilket ger möjlighet till längre slutartid eller mindre bländare.


---------------------------------------
Lite fel stavning i det citat, har korrigerat och precis så står det i manualen.

"Ju högre ISO-känslighet desto mindre ljus behövs för exponeringen, vilket ger möjlighet till längre slutartider eller mindre bländare.




tack alla som svarat och hjälpt mig...
 
Tusen tack till Er alla som hjälpt mig.
Måste säga att Jag har läst manualen och det var inte direkt lätt att förstå men med Era egna ord hjälpte det verkligen. Ska börja forska och prov fota så jag lär mig mer.

Speciellt tack till Sten och Mikael som förklarade med ord som passade mig perfekt och även Kenneth med den underbara oldschool Gaffling förklaring.

Hoppas en vacker dag jag kan hjälpa andra , tusen tack : )
 
- ISO
- Exponering
- Slutartid
- Bländare
- Vitbalans
- Gaffling
- Brännvid


Du har ju redan fått en del bra (och mindre bra) tips, men det här är min tolkling av begreppen:

ISO
Det ljusupptagande materialets förmåga att samla in ljus. Ett högre värde gör att att du kan använda kortare slutartid eller större bländaröppning, men du får mer brus i bilden (eller korn om du fotograferar analogt.

Exponering
Lite oklart vad du menar, men om du menar "rätt" exponering så är det en kombination av det ISO-värde, slutartid och bländare som gör att du får en bild som ser ut som du vill. En digitalkamera ger bäst bildresultat om sensorn får så mycket ljust som möjligt, så med stor bländaröppning, lång slutartid och lågt ISO kan det bli riktigt bra, men det fungerar inte alltid i praktiken.

Slutartid
Den tid som slutaren är öppen för att se till att du får rätt exponering enligt ovan. Slutartiden måste vara tillräckligt kort för att du ska kunna hålla kameran stadigt under tiden slutaren är öppen, och samtidigt tillräckligt lång för att att exponeringen ska bli rätt.

Bländare
Bländaren är en fysisk mojäng i objektivet som kan öppnas eller stängas på samma sätt som när du öppnar eller stänger en vattenkran. Med en liten bländaröppning får du mindre ljus till sensorn (eller filmen) och måste kompensera detta med en längre slutartid och/eller högre ISO-tal. Bländaren påverkar också skärpedjupet i bilden, och här blir det lite lurigt i och med att också sensorstorleken påverkar (viilket den också gör i allt annat som har med exponering att göra, men inte lika påtagligt). Ett högre bländarvärde (alltså 16 jämfört med 2,8) ger ett större skärpedjup.

Vitbalans
Det här är något jag aldrig bryr mig om, då jag fotograferar i råformat och justerar i efterhand. Kortfattat innebär det att det som är ser vitt ut i verkligheten också ser vitt ut på bild.

Gaffling
En inställning som finns i en del kameror som gör att kameran automatiskt gör flera exponeringar när du trycker på avtryckaren, med olika bländare eller slutartid. Poängen är att någon av dessa exponeringar "borde" bli rätt.

Brännvidd
Räknas i mm och säger inte så mycket om du inte redan vant dig vid olika värden. På en kamera med FF-sensor räknas en brännvidd på ungefär 50 mm som normalobjektiv, 24 mm blir vidvinkel och 100 mm är tele. Brännvidden hänger ihop med skärpedjupet - med kort brännvidd blir skärpedjupet större om du använder samma bländare som med en längre brännvidd. Här kommer åter igen sensorformatet in - ett objektiv med brännvidden 70 mm på en liten sensor som i t.ex. Nikon D7000 ger ett större skärpedjup än ett objektiv med brännvidden 105 mm som ger samma vinkel på en kamera med småbildssensor.

Nikon DX_2008-02-06.jpg
Nikon DX (motsvarande D7000 med 70 mm och f/2,8)

Nikon FX_2008-02-06.jpg
Nikon FX (motsvarande D800 med 105 mm och f/2,8)

Bilderna ovan är tämligen lika i utsnitt, men med det mindre DX-formatet blir skärpedjupet något större i och med att jag måste använde en kortare brännvidd iom jag fotograferar på samma avstånd.

Vet inte om min utläggning hjälper, men det är i alla fall så jag uppfattar de olika begreppen :)
 
Råkade posta innan jag var klar, men här kommer ett exempel på lång slutartid:

_2006-03-25.jpg

och ett med väldigt kort slutartid (1/2500 sekund).

Marathon_2008-05-31.jpg

Med liten bländare (alltså ett högre värde) får man ett större skärpedjup:

_2005-05-28.jpg

Och med ett lågt värde (som t.ex. 1.4) blir skärpedjupet väldigt kort.

_2011-11-12.jpg

Vet inte om dessa exempel hjälper som sagt, men så blir det i alla fall med lite olika inställningar.

Skillnaden i de två porträtten av Felix har dock inte bara med teknik att göra :)
 
Lite fel stavning i det citat, har korrigerat och precis så står det i manualen.

"Ju högre ISO-känslighet desto mindre ljus behövs för exponeringen, vilket ger möjlighet till längre slutartider eller mindre bländare.

På ett sätt en helt korrekt beskrivning, men i mina ögon lite bakvänd. Om man skulle göra en liknelse med bilkörning så skulle manualen där säga: Ju bättre antisladdsystem desto högre hastighet kan du hålla.
Jag får intrycket av manualens förklaring att målet är att ha så högt ISO som möjligt, istället för att använda sig av högre ISO när det är nödvändigt på grund av sämre ljusförhållanden.
Som sagt, lite bakvänd beskrivning även om jag är medveten om att tycke och smak kan skilja sig åt mellan olika fotografer.
 
"Ju högre ISO-känslighet desto mindre ljus behövs för exponeringen, vilket ger möjlighet till längre slutartider eller mindre bländare.


Borde det inte vara, "Ju högre ISO-känslighet desto mindre ljus behövs för exponeringen, vilket ger möjlighet till KORTARE slutartider eller mindre bländare."

Har inte läst detta men har kanske inte läst allt i manualen heller..
 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar