Annons

Manuella gamla objektiv på NEX

Produkter
(logga in för att koppla)
Råkade på en loppmarknad där de hade ett spännande kamerafodral för 350 kr. Visade sig innehålla en gammal Yaschica J-7 som i sig var rätt ointressant för mig. Desto roligare var objektivet, ett Asahi Super-Multi-Coated Takumar 35mm F/2 i näst intill nyskick. Bländare och allt utan oljeläckage och som nytt. Dessvärre, som med alla dessa gamla objektiv med radioaktivt Thorium i någon lins så var den VÄLDIGT brun i tonen, på gränsen till oanvändbar. Detta var igår. Lät den stå över natten med en IKEA ledlampa med baklinsen mot ljuset och staniol runt frontlinsen. Idag i solen. Gissa om jag blev förvånad över att så kort tid blekte bort det bruna i så hög grad. Ikväll var objektivet klart användbart och antar att det om några veckor kommer att bli rätt klart. Gjort detta tidigare med Hexanon 57/1.2 och Canon 35/2, men har tagit längre tid, så det här var jättekul. Kanske så när det är så brunt som denna var, då går det snabbare i början. I vart fall, testade lite. Den är klart softare fullt öppen än Canon, men har sin speciella karaktär och känns som väldigt kul, särskilt som jag kan använda den på Canon fullformat, om än enbart i live viewläget.

Topp 3 objektiv någonsin?

Fortsätter elda i denna tråd istället för att starta en ny, då ämnet fått förnyat värde iom Sony A7/A7r

Om ni bara får välja tre objektiv - vad har ni för personliga favoriter som ni ägt och brukat genom åren - oavsett märke?

Mina i kronologisk (jo, faktiskt) ordning:

1. Nikon 50mm f/1,2 AIs (mysigt gammaldags bokeh, full av snurr och krusiduller)
  2. Nikon AF-S DX 35mm f/1,8 (lika soft som 50:an vidöppen, men liten, lätt och fantastiskt användbar på APS-C, tecknar dessutom nästan ut FF med mysig vinjettering)
  3. Canon FD 100mm f/2,8 SSC (se inlägg #94 ovan)

Not: För bruk på NEX skulle jag inte rekommendera 2:an på min lista. Då är det bättre att hosta upp för Sonys egen 35:a. Den är mindre, skarpare på full glugg - och har OSS. Men för bruk på annan spegellös kamera, absolut.

Jena s och Aperture pin problem

Hej
Jag har några frågor angående detta objektiv.
Bakgrund:
Jag hittade i dag ett svart objektiv för 50kr av metall och tillsynes i mycket bra skick. Nästan nyskick.Ser inget anmärkningsvärt när jag tittar genom linserna. Ser rent och fint ut. Bländare, fokuseringsring funkar tillsynes helt ok. Objektivet hade bakre och främre lock.Främre objektivlock märkt Pentax Asahi. Linsen är märkt Jena S f 1:4 = 135. Nr 6430621. . Gängad kamerafäste.

Det sk "aperture" stiftet sitter fast. Den är intryckt och går inte att få loss. Det finns en extern knapp för detta, men den fungerar ej. Jag har googlat lite på detta för att se om det har någon betydelse för att användas med adapter på min nex.. Men hittar inget svar.

Går det att använda trots att "pinnen" är intryckt.
Om ja, Är det- M42-Nex - adapter jag skall använda/köpa?
Har förstått att det är ett Zeiss objektiv, men hur gammalt är det?

//Kenneth

Ja, det bör gå att använda trots fastsittande nedbländningspinne, så länge bländaren rör sig när man vrider på bländarringen.

Av beskrivningen skulle jag skulle tro att det är ett efterkrigsobjektiv tillverkat i Östtyskland, men det vore kul om du kunde lägga upp en bild på det. Det skulle antagligen göra det lättare att datera det.

Hej
Hoppas att jag fick med bilderna. Är inte så haj på detta.
Men, går det inte att härleda åldern med hjälp av tillverkningsnr som står på objektivet?
/Kenneth

DSC01370.jpg

DSC01371.jpg

FrankenZeiss

Ett "FrankenZeiss"-objektiv för Fuji X-fattning.

Det är alltså ett Contax G Planar 45/2.0 som är monterat i en fokuseringssnäcka från ett Olympus OM 50/3.5 och sen är en Fuji X-bajonett påhakad baktill.

Någon är riktigt duktig på finmekanik (eller så är det ett för tidigt aprilskämt :).

Jag tycker nog att mina Fotga-adaptrar sitter "som en smäck" (eller åtminstone som en toppluva :), och de var inte speciellt dyra.

Vad man köper när man köper en dyr Novoflex-adapter är väl en säkerhet att just det exemplar man får är bra. Antagligen är tillverkningsvariationen större bland de billiga adaptrarna.

Mina har inte suttit bra från början. De har varit perfekta mot kameran men inte mot objektiven, så jag har skavt in mina med skavstål. Men det är nog inget jag rekommenderar för man kan säkert ha otur med spån och det är ju inget man vill ha på sensorer. Dock har jag inte haft några sådana problem själv.

Inte på Nex den här gången, men på en Sony a7, men måste flagga lite för det bästa (utom möjligen Zeissen som har f/4.5 och väger 4,5 kg mot denna på drygt 700 g) gamla spegeltelet från förr, Canon FD 500/8. Kostar ca 3000 kr begagnat och ger faktiskt enastående bildkvalitet. Den är av gamla tester (vill ni se testdata i svenska fototidningar från förr så har jag dem) bäst av alla och det märks faktiskt, sätter man fokus så är det enormt. Här en bild från mitt sovrumsfönster på DN-skrapan. Hade faktiskt Sonys 500/8 med autofokus ett tag men var långt ifrån nöjd, af är trevligt men skärpan var inte bra, långt ifrån detta fantastiska objektiv, har man tid att ställa skärpan kan man inte bli annat än tillfredställd.

Bilagor

• DN.jpg
    DN.jpg
    433.7 KB · Visningar: 38
Senast ändrad:
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar