Håkan Bråkan
Aktiv medlem
Råkade på en loppmarknad där de hade ett spännande kamerafodral för 350 kr. Visade sig innehålla en gammal Yaschica J-7 som i sig var rätt ointressant för mig. Desto roligare var objektivet, ett Asahi Super-Multi-Coated Takumar 35mm F/2 i näst intill nyskick. Bländare och allt utan oljeläckage och som nytt. Dessvärre, som med alla dessa gamla objektiv med radioaktivt Thorium i någon lins så var den VÄLDIGT brun i tonen, på gränsen till oanvändbar. Detta var igår. Lät den stå över natten med en IKEA ledlampa med baklinsen mot ljuset och staniol runt frontlinsen. Idag i solen. Gissa om jag blev förvånad över att så kort tid blekte bort det bruna i så hög grad. Ikväll var objektivet klart användbart och antar att det om några veckor kommer att bli rätt klart. Gjort detta tidigare med Hexanon 57/1.2 och Canon 35/2, men har tagit längre tid, så det här var jättekul. Kanske så när det är så brunt som denna var, då går det snabbare i början. I vart fall, testade lite. Den är klart softare fullt öppen än Canon, men har sin speciella karaktär och känns som väldigt kul, särskilt som jag kan använda den på Canon fullformat, om än enbart i live viewläget.