vealgarden
Aktiv medlem
Jag mindes lite fel. Så här är det:
Min FD->m4/3-adapter[1] är av märket Fotodiox. Den har en räfflad ring med märkningen "LOCK<-->OPEN".
Innan man monterar objektivet på adaptern ska den räfflade ringen stå i "OPEN"-läget. Sen monterar man objektivet på adaptern på samma sätt som man monterar ett objektiv på en kamera.
Sen monterar man adapter/objektiv-kombinationen på kameran. Man kan nu ställa in lämplig bländare med hjälp av bländarringen på objektivet, som vanligt, och när man vill blända ner till vald bländare vrider man på "LOCK<-->OPEN"-ringen på adaptern till "LOCK".
Adaptern kostade £29.95 (plus frakt) från Amazon.co.uk, vilket jag tycker är ett hyfsat bra pris.
[1] Fotodiox gör FD->NEX-adaptrar också, och jag utgår från att de fungerar på likartat sätt.
Jag tackar ödmjukast för bruksanvisningen!
Jag har en adapter med en ring som "heter" ON/OFF och har provat alla möjliga kombinationer utan att klura ut meningen med den ringen. Sen tänkte jag som så att för de kronorna den kostade kunde jag inte förvänta mig annat. Men se där, lite kunskap gjorde susen.
Så nu har även jag bländarval på min adapter. Det är alltså inte som jag skrev innan att objektivet är låst till största bländare.
Tack återigen.