Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Manuella gamla objektiv på NEX

Produkter
(logga in för att koppla)
Grattis! Vilket klipp! Vad får man för 75 spänn? Knappt en dagens rätt? Det är ju det som är så sanslöst speciellt om man köper objektiv ur den kompakta sena serien för de är ofta i fullständigt fantastiskt skick. Jag har flera som känns helt nya. Man undrar hur det gått till men i och med att Konica tog ner skylten så hamande ett helt system med fina objektiv helt i efterfrågeskuggan. Det var väl bar de som gjordes till Leica-fattning som fortsatte att vara mycket efterfrågade. De betingar fortsatt väldigt höga priser på auktionssiterna.

Jag började snegla mot Hexanon 100/2,8 jag med, men så kom jag ju ihåg att jag hade några gamla Pentax-objektiv från den gamla goda tiden på 70-talet då systemkamerahusen gjordes extra små på. Har bl.a. den lilla pannkakan 40mm också vid sidan av 100:an. Även den blev jag riktigt positivt överaskad av på NEX 7:an. Jag hade inte riktigt väntat mig det.

Det lustiga är annars att jag tycker dessa objektiv presterar bättre ihop med min NEX och NEX / Pentaxadaptern än med min gamla Pentax ME. ME:n hade ju en väldigt fin sökare med både microprismor och snittbild men det är först med focus peaking i NEX 7:an som skärpan sitter där optimalt och jag tror att det är det som gör skillnaden. Bilderna tagna med NEX:en är nästan alltid snäppet eller snäppen vassare t.o.m.

Pentax hade flera smidiga hus exv ME, ME Super och MX, Olympus inte minst den läckra OM-1. Konica gjorde bl.a. Autoreflex T4. Det är först nu digitala systemkamerorna har kört om dessa vad beträffar smidigheten. Det kan dessutom vara viktigt att ha koll på registeravstånden i de olika gamla systemen eftersom ju de bestämmer hur tjocka adaptrarna blir. Hexanon har där en fördel före Pentax SMC-M generellt för den adaptern är tunn. Men å andra sidan så är Pentax-pannkakan tunnare än exv. Hexanon 40mm/1,8, så det jämnar ut sig. NEX:en är verkligt smidig medPentax-pannakan trots adaptern.

Oj oj. Råkade hitta ett gammalt Canon FL 35mm f/3.5 i absolut nyskick med väska på ett loppisbord, betalade 50 kr. Denna lilla fina glugg av yppersta byggkvalitet i metall och glas, från 1968, har tydligen väldigt gott rykte, och när jag nu ser resultatet ser jag att den är hur bra som helst, redan från full öppning. Okey, ljussvag, men går att använda på full öppning. Har svårt att tänka mig att det kan bli bättre än så. Jo, jag har alla tre versioner av Canons FD 35/2.

Nex-7 Macrofotografering med bälg

Hej på er!
Tänkte jag skulle testa Nexen tillsammans med en Konica Autobellows AR + ett Konica Macrostand AR som jag kom över för ett hyfsat pris. Jag hade sedan tidigare ett Konica Macro 105 mm och såg fram emot att testa detta tillsammans med den fina bälgen. Efter vad vår vän Buhla hävdar så ska detta vara ett dedikerat bälgobjektiv. Dock får jag inte objektivet att fokusera på tillräckligt kort avstånd (endast ca 30-40 cm) för att kunna använda Macrostativet som sitter skruvat i bälgen. Har testat att sätta på ett bakvänt Konica 40/1,8 och ett Konica Macro 55 och båda dessa funkar utmärkt, fokuserar på ca 30-40 mm.
Funderar på om det är något vajsing på 105:an tycker att även denna borde kunna fokusera på 30-40 mm då den sitter på bälgen. Någon av er som har någon erfarenhet ni vill dela med er avseende detta lilla problem?

Nu fick jag äntligen tag på ett Canon FD 300mm f/4 L. Hade den utan L förut. Vilken fantastisk skillnad, detta måste vara bland det bästa jag hängt på min Nex-7 tror jag, Två UD-linser tar bort allt skräp, håller toppklass fullt öppen, det bästa jag sett.

Roade mig med att jämföra skärpan på fyra manuella objektiv runt 85-90mm då jag äger fyra som anses topp, Leica Summarit 90/2,5 Vivitar 90/2,5 macro, Canon FDn 85/1,2L och Konica Hexanon AR 85/1.8. Det var en trist jämförelse, de var alla jämbördiga på f/2.5 och på f/5.6, möjligen var Summariten aningens bättre på full öppning, men den kostar å andra sidan 15 tusen, de andra har jag gett mellan 100 kr och 900 kr för, haha. Men Summariten är onekligen minst och trevligast att ha med, även om Canons stora öppning är en tillgång. Mtp de övriga borde jag sälja den, men är ju kärlek.

Har du fått en Hexanon 85:a så pass billigt? Då var du på rätt plats vid rätt tid och tillfälle. Jag tror inte det går att få så billigt idag. Hexanon-objektiven hade väl länge ingen vidare marknad efter Konica slutade bygga systemkameror men det har ju ändrats nu.

Jag insåg idag att gamla manuella objektiv har ytterligare en poäng förutom att eventuellt vara billiga, jämfört med de objektiv som är gjorda för NEX. De har en avståndsskala, och det är enkelt att se att man faktiskt ändrat avståndet.

Jag försökte mig på det här med Focus Stacking, och det visade sig vara inte helt enkelt när man inte har något som helst indikation på objektivet åt vilket håll det ska vridas eller skärpedjup.

http://www.fotosidan.se/blogs/afe/jattestort-skarpedjup-som-vanligt-i-framtiden.htm

Fuji har kommit på att fotografer faktiskt vill ha den här indikeringen på objektiv, så de har petat dit den igen på sin nya 14 mm när man kör den i manuellt läge, men de är än så länge ensamma om det (och deras andra objektiv har det inte).

Har du fått en Hexanon 85:a så pass billigt? Då var du på rätt plats vid rätt tid och tillfälle. Jag tror inte det går att få så billigt idag. Hexanon-objektiven hade väl länge ingen vidare marknad efter Konica slutade bygga systemkameror men det har ju ändrats nu.

Änuu mer rätt plats vid rätt tid och tillfälle måste det ha varit för att kunna köpa ett Canon 85/1.2 L för under 900 kr!

Skrev för snabbt igår, gav 990 kr på Tradera för Hexanonen, i nyskick. Det var 85L jag fick för 900 kr, enormt bra pris.

Jag försökte mig på det här med Focus Stacking, och det visade sig vara inte helt enkelt när man inte har något som helst indikation på objektivet åt vilket håll det ska vridas eller skärpedjup.

http://www.fotosidan.se/blogs/afe/jattestort-skarpedjup-som-vanligt-i-framtiden.htm

Det blev ju bra, trots handikappat objektiv. :)

Makrofotografer använder väl oftast en inställningssläde för sånt här, men i ditt fall skulle den nog behöva vara väääldigt stor.

Nu fick jag äntligen tag på ett Canon FD 300mm f/4 L. Hade den utan L förut. Vilken fantastisk skillnad, detta måste vara bland det bästa jag hängt på min Nex-7 tror jag, Två UD-linser tar bort allt skräp, håller toppklass fullt öppen, det bästa jag sett.
Är den bättre än Nikkor 300/4.5 AI?

Skrev för snabbt igår, gav 990 kr på Tradera för Hexanonen, i nyskick. Det var 85L jag fick för 900 kr, enormt bra pris.

Jag kollar ju ibland på Tradera men där har jag aldrig sett någon 85:a. Man kanske borde frekventera Ebay mer systematiskt för där är väl utbudet bättre.

Såg att det faktiskt fanns 3-4 stycken just nu på Ebay men priserna på dessa är ju nästan 3 ggr högre där med frakt så du är bara att gratulera.

Gör du inget annat än går på gamla loppis? :)

Jag kollar ju ibland på Tradera men där har jag aldrig sett någon 85:a. Man kanske borde frekventera Ebay mer systematiskt för där är väl utbudet bättre.

Såg att det faktiskt fanns 3-4 stycken just nu på Ebay men priserna på dessa är ju nästan 3 ggr högre där med frakt så du är bara att gratulera.

Gör du inget annat än går på gamla loppis? :)

Det var köpnupris, slog till direkt när den lades ut. Finns en ute nu för 1595 kr, men det är för mycket. Älskar loppisar när jag ser någon.

Ja, det är nog lite i överkant. De tycks gå för cirka 1300 kr på Ebay. (Hittade två avslutade auktioner som slutade ungefär där.)

Hur funkar 85:an på din NEX?

Den funkar alldeles utmärkt, liksom alla mina manuella objektiv, dessvärre nog över 100 st nu, jag är en objektivoholic. Nex-7 har ju en liten knapp uppe till höger på baksidan där tummen finns, man trycker in den och får förstoring så att skärpan kan ställas in riktigt snabbt med fokuspeekingen. 85:eek:rna ger ju motsvarande 135mm och är rätt så små (frånsett 85L) och därför behändiga att ha på när man vill ha lite mer tele. Använder en billig Kinaadapter för Konica, men en Novoflex med Canon. Novoflexen är överlägsen i kvalitet, inget glapp alls och så, men finns ju inte för Konica vad jag vet.

Jag vet hur man använder dem, eftersom jag själv har en NEX-7 som jag kör med manuella objektiv. Jag tänkte hus 85L specifikt presterar :)

Jag vet hur man använder dem, eftersom jag själv har en NEX-7 som jag kör med manuella objektiv. Jag tänkte hus 85L specifikt presterar :)

Ok. 85L är kungen, så är det bara, oerhört bra från full öppning, lite sämre kontrast kanske, men skarp. Nedbländad något steg skiner den, fantastisk.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar