Annons

Manuella gamla objektiv på NEX

Produkter
(logga in för att koppla)
Efter att ha fotat och testat de över 100 gamla och nya manuella, både dyra och billiga, och diverse brännvidder från 20mm till 500mm, kan jag torrt konstatera att jag nog anser Canon FD vara den helt överlägsna optiken sett till pris och kvalitet, samma uppfattning jag hade i slutet av 70-talet då jag valde system första gången. Var lite inne på Konica Hexanon, som är så hypat av vissa, men den är verkligen inte lika skarp och kontrastrik. Däremot kanske lite som gamla Leicaobjektiv, de tecknar vackert men kontrastlöst, Canon är definitivt överlägset. Minoltas MD är okey, likaså gamla Nikkor, men de slår faktiskt inte Canon. Talar vi total skärpa och kontrast så är det mitt Elmarit 28/2,8 Asph och Summarit 90/2,5 som är bäst, inget snack om saken, men då moderna och dyra objektiv. Fick jag göra om skulle jag sälja all gammal skit och bara ha kvar de nya Leicaobjektiven. Tänk så det kan bli.

Håkan, hur upplever du skärpeplanet med Leica 28/2,8 ASPH? Jag använde flitigt ett 28/2 ASPH på min NEX-5N och det var gruvligt bra. Förutom det otäcka faktum att skärpeplanet var välvt som ett äpple och jag därför hade svåra problem att få skarpa hörn vid lite mer närgångna bilder och/eller vid stora bländaröppningar.

Jag skulle tro att detta beror på att UV/IR-filtret framför sensorn var tämligen tjockt, vilket påverkar avståndet från utgångspupill till sensorhörn mer ju längre bak pupillen sitter. Och 28/2 har en utgångspupill som ligger väldigt nära sensorn jämfört med till exempel spegelreflexkameraobjektiv.

Edit: Faktiskt var detta den enskilt största bidragande orsak till att jag sålde utrustningen. I övrigt har jag inte fått bättre bildkvalitet än så annat än med samma objektiv på Leica M8, där skärpeplanet inte verkade buktigt alls. Därav min slutsats att det berodde på NEX-sensorn.

Kan faktiskt inte svara, tar vanliga bilder, tittar på dem och bedömer hur jag upplever dem, det mesta tredimensionellt, då kan det nog vara svårt att uppfatta en välvt skärpeplan. Vad fotar du för grejer där det syns? Men kontrasten och skärpan och till viss del färgåtergivningen är i en klass för sig vad gäller de motiv jag har den till, dvs vanligt gatufoto i huvudsak.

Kan faktiskt inte svara, tar vanliga bilder, tittar på dem och bedömer hur jag upplever dem, det mesta tredimensionellt, då kan det nog vara svårt att uppfatta en välvt skärpeplan. Vad fotar du för grejer där det syns? Men kontrasten och skärpan och till viss del färgåtergivningen är i en klass för sig vad gäller de motiv jag har den till, dvs vanligt gatufoto i huvudsak.
Jag fotar mest plana objekt, pang på liksom. Och då avslöjas vilka små knepigheter som helst tyvärr. Det är inte så att jag sitter med näsan mot skärmen i 100% och avgör om det duger eller inte, utan det kan mycket väl synas att stora delar av bilden är oskarp redan i smått format. Och det känns inte direkt så skoj hos objektiv i den prisklassen.

För övrigt vad gäller adaptrar till Nex vill jag främst rekommendera Novoflex, men de kostar ju rätt mycket, men värt varenda krona enligt mig. Har Canon FD och Leica M. Tysk precision och gör det mycket roligare att använda, lite som att stänga en Mercedesdörr från förr om ni förstår vad jag menar.

Om man vill komma billigare undan så kolla www.kamda.se. Den killen är jätteseriös, super bra att ha att göra med om något är fel, snabb, och dessutom de Kiwi-adaptrar han säljer för några hundringar är riktigt bra. De är välgjorda och ger oändlighet och funkar finemang med de jag köpt (m39, m42, Minolta MC/MD, Olympus OM). De billiga jag köpt från Ebay, som skickas direkt från Kina till dig fast du handlar från ett amerikanskt företag, har varit sådär. M39 har inte gett oändlighet och Konica AR-adaptern är sladdrig och oprecis, även om den funkar. Canon FD-adaptern hade som de flesta en vridring för att blända ner, värdelöst eftersom man ofta glömmer den i öppetläge, trots man bländat ner på objektivet. Bara det gör att man bör köpa Novoflexvarianten. Har slutligen en Kiponadapter för Nikkorobjektiv, och den fungerar jättebra, har den som även funkar med de senaste objektiven. Någon som vet en bra Konica-adapter får gärna tipsa mig om det.

Canon FD-adaptern hade som de flesta en vridring för att blända ner, värdelöst eftersom man ofta glömmer den i öppetläge, trots man bländat ner på objektivet. Bara det gör att man bör köpa Novoflexvarianten.

Vad gör Novoflexadaptern bättre när det gäller nedbländning?

Jag gillar s.k. preset-objektiv för användning på spegellösa digitalkameror. En ring för att ställa in bländaren och en annan ring för att blända ner. Eftersom man fokuserar bäst vidöppet är det bra att ha ett snabbt sätt att blända ner till vald bländare utan att behöva räkna klick eller titta på bländarringen.

Vad gör Novoflexadaptern bättre när det gäller nedbländning?

Jag gillar s.k. preset-objektiv för användning på spegellösa digitalkameror. En ring för att ställa in bländaren och en annan ring för att blända ner. Eftersom man fokuserar bäst vidöppet är det bra att ha ett snabbt sätt att blända ner till vald bländare utan att behöva räkna klick eller titta på bländarringen.

Då ska du ha varianten som på de billiga Kinaadaptrarna. Novoflexen har bara ett läge, dvs det man ställt in på objektivet. Jag glömde vrida hela tiden, så Novoflexen funkar bättre för mig. Dessutom tycker jag fokus Peking funkar bättre när objektivet är lite nedbländad.

Då ska du ha varianten som på de billiga Kinaadaptrarna. Novoflexen har bara ett läge, dvs det man ställt in på objektivet. Jag glömde vrida hela tiden, så Novoflexen funkar bättre för mig. Dessutom tycker jag fokus Peking funkar bättre när objektivet är lite nedbländad.

Mina billiga Kinaadaptrar fungerar som dina Novoflexadaptrar. :)

Jag har inte Nex, utan Olympus m4/3, så focus peakingen är kanske inte riktigt lika bra. På min kamera fungerar den bäst med öppen bländare.

Mina billiga Kinaadaptrar fungerar som dina Novoflexadaptrar. :)

Jag har inte Nex, utan Olympus m4/3, så focus peakingen är kanske inte riktigt lika bra. På min kamera fungerar den bäst med öppen bländare.

En Trabant fungerar som en Mercedes, den tar dig, oftast, dit du skall! Sen är det fråga om på vilket sätt. Utifrån det håller jag med dig.

Har du använt manuella objektiv på m4/3 så att du kan jämföra med Nex? Det har inte jag (fast tvärtom då förstås).

Eller, aha? Du menar kanske jämförelsen av billiga Kinaadaptrar med Novoflexadaptrar? Jo, jag är nog av åsikten att dörrstängarljudet inte är så viktigt.

Har du använt manuella objektiv på m4/3 så att du kan jämföra med Nex? Det har inte jag (fast tvärtom då förstås).

Eller, aha? Du menar kanske jämförelsen av billiga Kinaadaptrar med Novoflexadaptrar? Jo, jag är nog av åsikten att dörrstängarljudet inte är så viktigt.

Finns olika grader i helvetet, adaptrar kan hålla olika kvalitet, finns antagligen bättre Kinaadaptrar, men de jag köpt är oprecisa, sladdriga och har inte alltid oändlighet. Blev glad när jag upptäckte att Kiwi höll ganska bra kvalitet gentemot de jag köpt, men att Novoflexarna var bäst. Säger du emot detta?

Jag kan ju knappast säga att dina erfarenheter är felaktiga. De är ju vad du har upplevt. :)

Novoflex har jag aldrig provat, men jag har en bunt adaptrar av flera andra märken. Ingen av dem är oanvändbar, men om man jämför dem så stämmer det nog att vissa är lite bättre än andra, men det handlar mer om finish än om funktion.

Jag har kanske haft tur?

Jag har en Novoflex Leica till MFT-adapter (som inte används och är till salu), som jag inte tycker är något speciellt. Det är en fräst aluminiumring med en knapp och lite lack bara. Fattar inte hur de kan ta så mycket betalt.

Plåtade en hel del idag med mitt Leica 28mm f/2.8 Asph. Kan väl bara konstatera att den blåser skiten av ALL gammal legacy objektiv jag har, Canon, Nikon, Konica, Minolta m fl. Och den skall dessutom vara underlägsen Summicronen. Jaja, något skall man väl få för sjuttontusen, men den är faktiskt i en klass för sig,

Bilagor

• leica.jpg
    leica.jpg
    9.1 KB · Visningar: 244
Plåtade en hel del idag med mitt Leica 28mm f/2.8 Asph. Kan väl bara konstatera att den blåser skiten av ALL gammal legacy objektiv jag har, Canon, Nikon, Konica, Minolta m fl. Och den skall dessutom vara underlägsen Summicronen. Jaja, något skall man väl få för sjuttontusen, men den är faktiskt i en klass för sig,
Summicronen är det enskilt mest fantastiska objektiv jag har ägt eller provat av ett sjuttiotal, så om två-komma-åttan kommer i närheten så lär den vara rysligt bra.

Mitt största "problem" med marknadens kameror är att det för närvarande inte finns en enda med större än APS-C-sensor som är intressant. Och då måste man tyvärr skaffa apdyra objektiv för att brännvidden behöver vara kort. 28 mm på detta sensorformat är helt idealt för min del. Därför sneglar jag lite på den där grunkan, fast jag ska nog hålla mig.

Kommer det en FF-kamera i stuk med NEX-6 så blir det fest!

Jag kan ju knappast säga att dina erfarenheter är felaktiga. De är ju vad du har upplevt. :)

Novoflex har jag aldrig provat, men jag har en bunt adaptrar av flera andra märken. Ingen av dem är oanvändbar, men om man jämför dem så stämmer det nog att vissa är lite bättre än andra, men det handlar mer om finish än om funktion.

Jag har kanske haft tur?

Ja du kanske har haft det.
Jag har ingen Novoflex men några Fotga. Novoflex har jag inte hittat till Konica Hexanon och det var främst det jag letade efter. Både Fotga och de adaptrar av annat märke jag sett till Hexanon har varit väldigt hårda i fattningen mellan objektiv och adapter märkligt nog, eftersom själva bajonetten mot kameran aldrig varit några problem. Toleranserna har varit alldeles för små och jag var rädd för att det skulle slita loss skruvarna i objektivfästena på objektiven. Så hårda var de faktiskt. Jag löste detta genom att skava in dem med ett gammalt skavstål jag brukar ha till att grada rör med.

Mina adapters har varit tröga med både Hexanon- och exv. Pentax SMC-objektiv utan undantag, så det är toleranserna i adaptern som är väl små. Det är ju lite konstigt med tanke på att bajonetten mot kameran varit perfekt i samtliga fall.

Varför är alla sådana kameror ointressanta?
För att de är ämnade för sport- och fågelfotografer, med Leica M-systemet som enda undantag. Jag är fullständigt ointresserad av apfula, stora och tunga kameror som är späckade med massa skit som jag aldrig ens skulle fundera på om jag behöver.

NEX-systemet är utmärkt med en mängd modeller som skulle kunna passa mig, men där saknas vettiga objektiv till sensorstorleken. Med "vettiga" menar jag små, manuella med någorlunda hög ljusstyrka och bra prestanda som inte kostar mer än kanske tio lax styck. Zeiss ZM-serie kommer skapligt nära men är ju för FF och har därför låg ljusstyrka vid allt under 35 mm brännvidd (det vill säga normalobjektiv på APS-C). Dessutom klarar sensorerna inte av att hantera dessa objektiv särskilt bra.

Så, det jag vill ha är en liten, spegellös FF-kamera utan nonsens, med vinklingsbar skärm och bra EVF. Med några adaptrar kan man sen sätta lite vad som helst frampå, förmodligen med utmärkt prestanda till lågt pris om man håller sig till spegelreflexobjektiv, till exempel Olympus OM.

Detta är en himla intressant tråd! Jag har precis fått hem min NEX-6 och avser övergå från Canon EOS D till denna. Innan EOS D körde jag en del Canon FD och tror mig ha en å annan glugg ruvandes i någon låda. Har ropat in en billig kinaadapter som beräknas levereras vilken månad som helst.

Jag gillar att pilla, så jag tror inte att det blir något problem med manuell fokusering. Det ska bli riktigt trevligt att testa. Kommer jag fram till att detta är min grej så är denna tråd en guldgruva inför eBaykamning. Som glad hobbyist är det skönt att kunna spara några tusenlappar här och där utan att bli ledsen. Och måste jag ha autofokus så är jag väldigt glad åt kitgluggen.

Ledsen för ett inlägg som inte tillför någonting, men jag vill efter förmåga uttrycka min tacksamhet till alla som så utförligt beskriver sina erfarenheter. Har läst denna tråd rakt igenom fyra gånger nu. :)

Har införskaffat en billig adapter till min NEX-6 och kör nu med mina gamla Canon FD gluggar.
Adaptern kostade 10$ så det var lite errorandtrial men jag blev förvånad.
Dels av att jag helt hade missat att objektiven blir låsta till största bländare,
men även att det faktiskt fungerar alldeles utmärkt.

Dessutom tog det mig ½-timme innan jag fattade jag skulle in i menyn för att aktivera
"Kör utan objektiv" eller vad nu den inställningen kallas.

Objektiven jag grävde fram från källaren är:
Canon FD 50/1,4
Kiron 135/2,8 Macro

Lite gallerier på ovan objektiv samt bilder med dito finns på:

http://allan.in/?cat=42

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar