Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Manuell Pentax

Produkter
(logga in för att koppla)

jolo

Aktiv medlem
Jag använder en Pentax MZ5n och tänkte komplettera med ett manuellt hus för s/v.
Krav är K-bajonett och ljusmätning genom objektivet, tips?
LX ska vara fin men dyr och en smula ovanlig, hur är det med K1000?

mvh
Johan Lorin
 
Hej Johan!

Pentax K1000 är inte alls dum. Stryktålig (haft som slit-o-släng kamera) och enkel att använda. Jag sålde min för ett tag sedan, då jag tröttnade på att ha flera kameror. P K1000 använde jag till svart/vitt samt till Macrofotografering med Pentax-100objektivet som var mycket bra.

Är man duktig på manuella inställningar, så är saken biff. Kamerans ljusmätning funkar bra. Tja, vad mer ska man säga? Köp och se glad ut!:D
 
Hej

jag har ägt Z1p, Mz5, LX, K1000 o MX. LX utrustad med motor är en mycket fin kamera - toppklass. Men, se upp fö slitna ex och ex som använts för lite (!). Tydligen oxiderar kontakterna i den då och ger opålitliga resultat. Jag råkade ut för detta med massor av felexp som följd. Tröttnade och gjorde mig av med systemet. Fick sedan denna förklaring. MX är lite för liten och har inte samma positiva känsla vid hantering jmf med LX. Det är dock en fin liten kamera som mår bäst av att utrustas med motor. K1000 är en rejäl sak, basic, funktionell.

Skulle jag köpa så skulle jag tveklöst köpa LX - en professionell kamera med mycket fin känsla. Förvisso ligger beg priserna högre än de andra men man får en hel del för pengarna. Lycka till

Mvh
Johan
www.motljus.com
 
Hej!

Pentax LX är minsann en fin kamera kanske en av de bästa som Pentax tillverkat. Problemet är att de är högt prissatta och oftast rejält slitna.

Själv är jag ägare till två Pentax MX som är en trevlig helt mekanisk kamera. Med motor på kameran känner man sig som ett proffs. Kamerans akilleshäl är ljusmätningen som ibland behöver justeras. Jag har haft båda inne på reparation för just ljusmätningen som slutade fungera.

En annan Pentaxkamera som jag kan rekommendera är Pentax Super Program som känns lika gedigen som MX men är något modernare. Den går att "köra" helt manuellt och man kan använda både SMC A eller SMC M objektiv. Med M objektiven fungerar ej automatiken men jag fotograferar mest i manuellt läge så detta är inget problem för mig.
Har man tur kan man fynda ett Pentax S Program för 1000-1500 kr hos någon fotohandlare som inte lever på att bara sälja begagnade kameror.

Mvh
CHEESE
 
Vad menar du med manuellt? Manuell fokus eller manuell exponering?

MX, ME och ME Super är små och trevliga modeller från sent 70-tal. MX har manuell inställning av tid/bländare med följevisare i sökaren, alltså ingen exponeringsautomatik. ME har bländarförval och tidsautomatik samt exponeringskompensation +-2 steg. ME Super har dessutom manuell tidsinställning.

Super A är en annan bra modell från tidigt 80-tal. Aningen större än MX/ME men ändå liten. Pentax' första modell med TTL-blixtljusmätning.

P30 och P50 är bra modeller från sent 80-tal, dock inte lika små och snygga som MX/ME.
 
Det var manuell fokusering som var tanken, har ett antal manuella objektiv som jag trivs bra med.
Någon form av automatik är välkommet, gärna både bländar och tidsförval. Då behöver det inte bli så långsamt och besvärligt.
Gillar äldre kameror och tycker inte om modeller som saknar möjlighet att ställa tiden. Det som lockade mest med Mz5:an var den gamla hederliga tidsratten.
Vet någon om någon bra site med Pentax kameror?
Underlättar ju att se dom också.

mvh
Johan Lorin
 
Ägde en Pentax p30t tidigare, den kunde ställas in på både slutar och bländarautomatik eller köras helt manuellt. Den fungerade helt perfekt och så här i efterhand ångar jag att jag sålde den:(
Du kan nog få tag på en sådan i bra skick runt tusenlappen...
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.