Annons

Manuell fokusering med Sony A7r

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej.

Kan man få sin A7r att bara lägga fokusen där man satt fokuspunkten?
Jag använder small fokuspunkt vid manuel fokusering men det röda områdena som dyker upp vid manuel fokusering markerar både framför och bakom.
Jag skulle vilja att de röda områdena lyser upp då jag har fokus i min fokuspunkt.

Går det?

Mvh
Ola

Är det Canon-objektiv du använder? Jag vet inte men funderar på om det är så att dessa objektiv mäter fokus vid inställd bländare, dvs nedbländat och därmed större skärpedjup.

Jag har märk detta fenomen som du beskriver när jag använder manuella objektiv. Det blir stor skillnad på fokuspeakingen när jag fokuserar på full bländaröppning eller nedbländat.

Jag upplever inte detta när jag använder Sony FE-objektiv. Det verkar som att dessa bländar ner när bilden tas.

Så vitt jag vet är inte det möjligt tyvärr. Du skulle kunna använda Focus Magnifiern för att zooma in på en speciell punkt dock.

---
Jag använder small fokuspunkt vid manuel fokusering men det röda områdena som dyker upp vid manuel fokusering markerar både framför och bakom.
Jag skulle vilja att de röda områdena lyser upp då jag har fokus i min fokuspunkt.
---
Det du talar om kallas för Focus Peaking. Det viktigaste att ha klart för sig är att de rödmarkerade (alternativt gul eller vitfärgade) områdena blir starkare ju större KONTRAST det finns just där.
Vill du minska utbredningen av markeringen går du in i menyn till Custom (Kugghjulet) där du kan välja Peaking Level mellan High, Mid, Low eller Off. Du kan ju prova med Low.

Blir det fortfarande för mycket rött/gult/vitt så kan du i stället prova med Focus Magnifier, som redan nämnts.

Det du talar om kallas för Focus Peaking. Det viktigaste att ha klart för sig är att de rödmarkerade (alternativt gul eller vitfärgade) områdena blir starkare ju större KONTRAST det finns just där.
Vill du minska utbredningen av markeringen går du in i menyn till Custom (Kugghjulet) där du kan välja Peaking Level mellan High, Mid, Low eller Off. Du kan ju prova med Low.

Blir det fortfarande för mycket rött/gult/vitt så kan du i stället prova med Focus Magnifier, som redan nämnts.

Tack för klargörandet. Hade inte riktigt koll på vad focus peaking var egentligen.

Mvh
Ola

Hej.

Kan man få sin A7r att bara lägga fokusen där man satt fokuspunkten?

Går det?

Mvh
Ola

Egentligen visar ju det röda i sökaren skärpedjupet med vald inställning och inte vad du "lagt fokus på" (siktat på). Om du vill ha kortare skärpedjup och slippa bred rödmarkering i din sökarbild så får du väl börja med att följa Gunnars råd och ställa ner markeringen i menyerna eller så kan du öppna upp bländaren mer eller fullt för att få ett kortare skärpedjup. Då kommer en mindre del av motivet "rödmålas".

Om du tycker rött är jobbigt så kan du testa gult istället. En del föredrar det då det är mindre störande kanske.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar