Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Manuell fokus

Produkter
(logga in för att koppla)

Gixxer 1000

Aktiv medlem
I min 300s så finns ju fokuspricken som lyser när man är rätt, och har fokuserat manuellt.
Om jag köper ett objektiv med manuell fokus, tex Samyangs ljusstarka, funkar "pricken" även med det?
Det finns ngt som heter mattskiva o nån grej till som man kan använda för att lättare kunna fokusera manuellt, hur funkar det? Måste man lämna in kameran för byte?

Är det bättre på ngt sätt att fokusera manuellt?

Om jag köper ett objektiv med manuell fokus, tex Samyangs ljusstarka, funkar "pricken" även med det?

Ja, på de "större" Nikonhusen så funkar det utmärkt.

En mattskiva med splitprisma kan underlätta, men den stjäl ljus. Man KAN byta själv, men det är ett precisionsjobb, och man kan skada sin kamera genom att fumla till det.

Åtminstone hos Canon så är pricken ganska "liberal" med sitt blink. Dvs den är mer gjord som en visuell signal för vilken punkt som har fokus AF än som ett MF-verktyg.

Så om man har dålig syn som jag, så är det bättre att köpa objektiv med AF, eftersom pricken inte är att lita på ?

Nä, Samyangs objektiv är väldigt bra (de jag provat eller har: 14, 35 & 85). Men jag har bytt mattskiva vilket är lätt i en 5D2.

Mattskivan är överlägsen 35mm och uppåt, men för 14 är den mindre användbar (för mig iaf). Där använder jag AF-confirm, med lite träning och alltid dra fokusringen från närfokus och uppåt sätter man den 2 av 3.

Det beror helt enkelt på vilket objektiv du tänker på.

Mattskiva med snittbild/prisma tycker jag inte är särskilt bra i jämförelse med dom "släta" - eftersom det ju kräver du fokuserar i centrum - vilket liksom förtar en stor del av vitsen med MF, att fokusera var man vill. Fast jag vet inte vad som finns att tillgå till en 300s, det är antagligen lite mer begränsat liksom med 7D.

Åtminstone hos Canon så är pricken ganska "liberal" med sitt blink. Dvs den är mer gjord som en visuell signal för vilken punkt som har fokus AF än som ett MF-verktyg.

På Nikon kan man dock lita på den även med helmanuella gluggar. Du får tillochmed reda på åt vilket håll fokus ligger fel. Jag skulle få spader på mitt 85/1.4 om jag inte kunde lita på det.

Nä, Samyangs objektiv är väldigt bra (de jag provat eller har: 14, 35 & 85). Men jag har bytt mattskiva vilket är lätt i en 5D2.

Mattskivan är överlägsen 35mm och uppåt, men för 14 är den mindre användbar (för mig iaf). Där använder jag AF-confirm, med lite träning och alltid dra fokusringen från närfokus och uppåt sätter man den 2 av 3.

Det beror helt enkelt på vilket objektiv du tänker på.

Mattskiva med snittbild/prisma tycker jag inte är särskilt bra i jämförelse med dom "släta" - eftersom det ju kräver du fokuserar i centrum - vilket liksom förtar en stor del av vitsen med MF, att fokusera var man vill. Fast jag vet inte vad som finns att tillgå till en 300s, det är antagligen lite mer begränsat liksom med 7D.

Det finns leverantörer av mattskivor till 7D och andra konsumentkameror. Exempelvis Katzeye optics.

Petter ...

På Nikon kan man dock lita på den även med helmanuella gluggar. Du får tillochmed reda på åt vilket håll fokus ligger fel. Jag skulle få spader på mitt 85/1.4 om jag inte kunde lita på det.

Hur då?

Jag litar inte på AF:n , objektivet stannar på olika ställen om man testskjuter av flera ggr, bara halvt ner.

I en 7D sitter indikatorn nere till höger i sökaren. Den säger inget om vilken punt som har skärpa. Det får man lösa genom att välja fokuspunkt först.
Jag vill påstå att det går att använda indikatorn för att fokusera manuellt. Men det ger inget som inte AF ger, och lyktans placering gör ingen glad. För manuella objektiv Kan det vara en nödlösning. Däremot är ju liveview med full förstoring ett bra redskap för att manuellt sätta skärpan exakt där man vill ha den.

Petter ...

ANNONS