Annons

Manuell blixtfotografering

Produkter
(logga in för att koppla)

J. S-g.

Aktiv medlem
Hej!

Ibland får jag lust att börja använda blixt till min Hasselblad 500 CM. Helt manuell blixt, alltså.

Finns det någon här som har något tips på litteratur eller hemsidor som går igenom grunderna i manuell blixtfotografering?

Tar även tacksamt emot tips på lämpliga blixtar som jag kunde använda mig av!

Tack på förhand.

Joakim

En bit ner i denna artikel finner du kort information om att köra blixt helt manuellt: http://www.fotosidan.se/doc.htm/3693/

När det gäller tips på specifik blixt så tycker jag personligen att det spelar mindre roll om du nu ändå bara kör manuellt. Leta reda på billigast möjliga. Det du är ute efter är, i prioriteringsordning, 1) möjlighet att ställa ned effekten 2) högt ledtal (dvs kraftig blixt) och 3) hyffsad laddningstid.

Tänkte du på artikeln eller mitt klena blixtrekommendationer?

Manuell blixt är faktiskt inte svårare än formeln om ledtal, avstånd och bländare. Sedan är det klart att man kan göra en massa roliga saker med blixt, men det handlar mer om att vara kreativ vid ljussättning. Formeln ger dig svaret på hur du får "rätt" exponering på bilderna.

När det gäller att vara kreativ: du kan studsa ljuset i något eller diffusera det Du kan låta slutaren vara öppen länge för att registrera mer av scenen. Eller så låter man bländaren vara öppen, kameran på stativ och så springer man runt i en mörk scen och lyser upp den med mängder av blixturladdningar. Att ha en lång sladd mellan blixt och kamera möjliggör fler möjligheter att variera ljuset som du vill. Lägg på flera blixtar/reflektorer och variera i oändlighet.

En kompis körde med sin Nikon SB-28 tillsammans med bladaren och var nöjd. Du kan hitta sådana för en billig penning i dagens digitalkameravärld. Eller titta på tidigare generationer, SB-24 tex. Vivitars 283 och 285 verkar vara populära om man får tro på våra vänner i forumen på Photo.Net.

Metz gör bra och rejäla blixtar som kan köpas billigt idag. Jag har en Metz CT45 som jag tycker funkar mycket bra när man kör manuellt, eller med blixtens inbyggda automatik snarare.

Du behöver ingen blixtljusmätare om du kör med den manuella formeln. Låter du blixten själv beräkna exponering (som Arvid nämner) med en inbyggda sensor som finns på blixten så klarar den sig själv.

Vill du använda en blixtljusmätare så går det bra, dock funkar inte din Digisix då det är en vanlig ljusmätare. Den är inte byggd för att kunna mäta så snabba ljuspulser. Modellen över, Gossen Digiflash, kan det. Men jag tycker inte du ska bry dig om blixtljusmätare till att börja med.

Automatiken i mina Metzblixtar fungerar förvånansvärt bra - även för dia i många fall. För svartvitt är det klockrent.

Här följer ett snapshot på skalan på min gamla Sunpak blixt satt i manuellt läge, jag tycker detta förklarar rätt illustrativt.

Den är här inställd på 200 i filmkänslighet, vill jag då fota något som är 2 meter bort så skall jag använda bländare 22 för "rätt" exponering. Är motivet 11 meter bort så är det f4 som gäller. Sedan kan man givetvis göra sina kompenseringar med bländaren utifrån detta. Man kan ju också studsa blixten i taket eller annorstädes, å då måste man givetvis kompensera, öppna upp bländaren för detta, hur mycket beror givetvis på avstånden vi talar om och hur reflektivt det är i taket t ex. Man kan ju också sätta något framför blixten som sprider/dämpar ljuset, å givetvis då kompensera detta med bländaren.

Vid autoläge på min blixt så använder den en egen inbyggd ljusmätare som bryter blixten vid "rätt" mängd. Detta visas med de gula och gröna linjerna, ställer jag knappen längst ned, som i bild står på "M", istället på gula punkten. Då skall jag använda bländare 8 som då räcker upp till 5,5 meter (vid iso200), i gröna autoläget gäller f4 vid iso200 och då grejar den 11 meter. Blixtkompensering i autoläge fixas då givetvis genom att "fuska" med bländaren.

Slutartiden har inget med blixtexponeringen att göra, blixten är i alla fall snabbare än kamerans snabbaste slutartid, man fryser en pistolkula med blixten. Slutartiden reglerar bara mängden befintligt ljus. Dock får man inte köra för snabb slutartid (synktiden), då får man bilder där blixten fyrats av när slutaren inte längre är helt öppen, ser inge kul ut, typ. halva bilden är rätt och andra halvan kolmörk.

Hoppas att jag spred lite ljus ;-)

Bilagor

• img_1831.jpg
    img_1831.jpg
    21.5 KB · Visningar: 592
kan någon "sprida lite ljus" hur själva synken går till?

Jag har en Canon 580 blixt och en 500c/m och skulle vilja använda den blixten om möjligt. Vad jag hört så ska man koppla synkkabel mellan objektivet och blixten på något sätt - hur?

1: Vad för synkkabel? Hur ser de ut och var köper man?
2: Hur sätter man synkabeln på objektivet? Ser inga direkta "slots" där det finns plats för en synkkabel?

Mvh
Bengt - newbee delux på Hasselbladsystemet

En helt vanlig synksladd med PC-kontakt (till Hbl-objektivet). Exakt vilken du skall använda vet jag inte, då jag aldrig har fotograferat med Canons blixtar.

På CF-objektiv, som jag använder, finns en kontakthona att sticka PC-hanen i.

Så vitt jag förstår kortsluter objektivet synksladden när slutaren utlöses, vilket utlöser blixten.

ANNONS