Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Manualer och instruktionsböcker till Nikonprodukter

Igentligen borde man väl inte förvânas över nâgot längre.
Men hur kan ni sitta o gnälla över att ni inte fâr svenska manualer gratis när ni medvetet har valt att köpa kamera mm frân t ex USA?
I AnnaKarins fall är det väl solklart att manual pâ svenska skall ingâ.
Som det pâpekades i ett tidigare inlägg sâ är kostnad för manual, support, garantireparationer mm inräknat i det svenska priset.
Väljer du att inte betala den merkostnaden sâ ska du inte heller ha den hjälpen.
Om sedan priset är rimligt i förhâllande till omvärlden är en annan frâga.
Jag undrar om ni är samma personer som sitter o gnyr över att era bilder kan användas av andra utan ersättning till er?
 
Re: Re: Någon

Dajo skrev:
Dom gör absolut ingenting med din kamera, inte ens kostandsförslag utan du hänvisas till den som importerat kameran dvs dig själv.


Saxat från Nikon.se
http://www.europe-nikon.com/newsdetail.aspx?countryid=12&languageid=12&editorialId=596

Vad innebär det för dig att äga en Nikon-produkt från den grå marknaden?

Nikons europeiska kontor kan inte tillhandahålla teknisk support eller garantiservice för varor som kommer från den grå marknaden. Nikons europeiska kontor kan inte heller utföra avgiftsbelagt reparationsarbete på varor från den grå marknaden. Du får inte kontakta det lokala Nikon-kontoret för hjälp med produkter från den grå marknaden.


Det där låter lite överdrivet sniket. Vad händer om jag är på resande fot och behöver service i ett annat land? Om jag bott i ett annat land och väljer att ta med mig min nikonutrustning till sverige?
Att de inte tar garantijobb kan jag förstå, men om man betalar för servicen, det är ju fortfarande nikongrejor, man har ju fortfarande gynnat nikon istället för tamron, sigma eller canon.. hmm.. sådana disclaimers får mig och undra om man valt att gynna rätt företag, men jag antar att canon har liknande disclaimers.

/E
 
Jag har pratat med Nikon nu, det var inga som helst bekymmer, visst frågade de var jag hade köpt kameran men så fort jag sa det så tinade de upp betydligt. Jag får en manual med posten. Men nu är det ju helg så den dyker väl upp tidigast nästa vecka.
 
AnnaKarin skrev:
Jag har pratat med Nikon nu, det var inga som helst bekymmer, visst frågade de var jag hade köpt kameran men så fort jag sa det så tinade de upp betydligt. Jag får en manual med posten. Men nu är det ju helg så den dyker väl upp tidigast nästa vecka.

Du kan alltid downloada en engelsk från Nikons supportwebb.
 
Ja det kommer jag göra, att vara utan manual nu till helgen är ju tortyr, det klarar jag inte, vill ju komma igång och plåta.
 
Personligen har jag menyer inställda på engelska och läser alla manualer och fotolitteratur på engelska. Välden är stor och Sverige är litet. Det finns många bra fotoresurser därute, och vet man bara att

Aperture = Bländare
Shutter = Slutare
Focal length = Brännvidd
Bracketing = Gaffling

kommer man lång även med risig skolengelska som min :)
 
Re: Manual till D70s? Någon som har?

AnnaKarin skrev:
Jag väcker den här tråden igen. Jag har precis fått hem min D70s. Och det finns ingen manual alls i boxen, inte i pappersform och inte på CD. Finns det någon mer som varit ute för detta? Jag har alltså inhandlat min D70s här i Sverige av Svensk försäljare som i sin tur tagit hem den från Nikon Svenska AB.

Det som hänt är att butiken glömt att lägga ner manualen i kartongen. Kamera och manual kommer inte packade.

Sedemera till den övriga diskusionen så är det så att Nikon Sverige AB inte är samma bolag som Nikon USA eller stora Nikon för den delen. Det innebär att om vi köper kameran i USA så tillfaller vinsten USA. Varför ska då Nikon Sverige skicka en manual gratis? Det är ju liksom inte så att de ägnar sig åt välgörenhet. Vissa producenter vägrar att skicka ut manualer annat vid fel och hänvisar istället till butikerna direkt.

Detta för att butikerna skall köpa kameran av Nikon Sverige. De kan ju annars ägna sig åt gråimport de också, vilket det finns butiker som gör. Varför är det då intressant? Jo, för att en del av de kostnader som då uppstår för kunden syftar till att täcka bl a garantireperationer. Skulle då extremfallet uppstå att Nikon Sverige inte får någon inkomst utan bara en massa kostnader som är relaterade till gråimport så kommer Nikon Sverige snabbt att läggas ner. Resultatet av det är att servicen flyttas utomlands, dit där ersättningen las från början. Det är inte Nikon så värst intresserade av heller egentligen eftersom de vill hålla en hög servicenivå i likhet med de andra producenterna. Tvivlar man på det kan man ju funderar över huruvida det finns Nikon Angola t ex eller i vilket annat land som helst med en minimal marknad där det ändock finns kameror.

Det är heller inte en slump att t ex KonicaMinoltas service legat i Tyskland under en tid. Nu är den tillbaks i sverige men de har en underleverantör. Få se hur länge det varar.

Så saker hänger ihop och perspektivet är lite större än den enskilda konsumentens plånbok. Manualens bidrag till den skillnad i pris mellan sverige och t ex tyskland och USA är minimal. Jag gissar att produktionskostnade ligger på max 100:- per manual. Kanske 150:- men inte mer.

I AnnaKarins fall så hade det gått bra att vända sig till butiken där hon köpt den och så hade de löst problemet.

/Maverick
 
Fast att kamera och manual levereras separat till butik kan man som vanlig konsument inte veta om man inte varit ute för att detta hänt tidigare. Alltså kontaktar man ganska naturligt (i detta fall) Nikon. Dessutom om det är så att butiken (Dustin) skulle lagt med manualen så tycker jag att det bara är bra om Nikon får reda på att de missat.
 
Någon som kan affärsjuridik eller konsumentlagen?

Att Nikon skulle vägra reparera en kamera även mot betalning verkar minst sagt märkligt.

Jag kan förstå att de inte lämnar garanti men att vägra befatta sig med en gråimport överhuvud taget verkar inte bara korkat utan känns som att någon lag borde reglera detta - Om inte annat ett fall för DO :)

"Jasså du köpte din Volvo i Norge, ja seru då blir det att åka dit å reparera den för vi reparerar bara Volvo sålda i EU."

Känns verkligen som man skulle vilja åka med den bilen på semester i annat land än där den köptes :)

Det lär inte stävja gråimporten
Canon kör en mjukare linje = Nikon riskerar tappa kunder dit
Skapar dåligt rykte och badwill

Angående manualer så har jag full förståelse för att de sätter ett högt pris på den. Det är ett helt lagligt och ganska fair sätt att hämta in några kronor den vägen. Sedan kan man alltid fundera på om de ändå inte i det långa loppet vinner mycket godwill på att släppa svenska manualer i PDF format.
 
AnnaKarin skrev:
Fast att kamera och manual levereras separat till butik kan man som vanlig konsument inte veta om man inte varit ute för att detta hänt tidigare. Alltså kontaktar man ganska naturligt (i detta fall) Nikon. Dessutom om det är så att butiken (Dustin) skulle lagt med manualen så tycker jag att det bara är bra om Nikon får reda på att de missat.

Naturligtvis vet man inte det som konsument i vanliga fall. Det var därför jag upplyste om det. Butiken har antagligen en manual ligger och skräpar nu. Det var inte kritik på något sätt utan en upplysning till dig och alla andra som kan tänkas råka ut för det igen.

Mvh
Maverick
 
När det gäller reperationer mot betalning så är det okänt för mig att Nikon skulle vägra. Dock så handlar det oftast om garantireperationer och då brukar kunder gnälla över att de får betala frakten, så att betala för reperationen brukar vara uteslutet. I synnerhet som väldigt få saker kostar under 1500:- att åtgärda.

Återigen så kommer det tillbaka på ekonomi, det är inget större problem att få saker och ting gjorda om man betalar för det. När det gäller gråimport är problemet att någon annan än den som förväntas utföra jobbet fått pengarna.

En verkstad skulle inte vara så intresserade av att utföra en garantireperation de heller om det inte var så att de fick betalt från producenten av bilen, t ex Volvo.

/Maverick
 
Rimligen har varje Nikon-representant i varje land ett avtal med Nikon rörande kostnadstäckning för garantireparationer. Annars hade inte Nikon kunnat tillhandahålla världsvid garanti.

Det verkar uppenbarligen vara så att en amerikan som kommer till sverige för att fotografera med sin amerikanska Nikon får den reparerad. Av någon anledning får dock inte en svensk person som inhandlat kameran i USA den reparerad. (Förmodligen skulle man kunna be en amerikansk vän att gå in med kameran....)

Att Nikon inte vill reparera kameror som är inköpta i annat land är inte annat än en REN konkurrensminskande åtgärd. Nikon har gett Nikon Sverige ensamrätten att sälja kameror i Sverige genom avtal. För att kunna hålla priserna så höga inom varje region som möjligt gör man allt för att minska konkurrensen och detta är ett sätt. Massor av företag gör på detta sätt, tex Lewis osv. (I Lewis-fallet var man dock tvungen att ta hjälp av EU-lagstiftningen för att hindra out-let import).

Jag antar vidare att en till sverige från usa grå-importerad kamera inte kan repareras i tex Tyskland (om Nikon Tyskland skulle komma på att den är grå importerad från USA till Sverige). I det fallet finns ingen skillnad för Nikon Tyskland.

I detta fall liksom i fallet med amerikanen i sverige finns inte något argument som på ett försvarbart sätt kan förklara att Nikon inte vill reparera kameran. Det är *nästan* lika vidrigt som att "kryptera" vitbalansen.

Jag kan däremot absolut förstå att Nikon Sverige inte lämnar ut svenska manualer till grå-importerade kameror, men att de inte lagar dylika kameror är rent TRAMS och går INTE att försvara.
 
...om man slarvar bort en manual...(SB-800)

Jag letade efter min manual till min SB-800 i morse och kunde bara inte hitta den..förhoppningsvis kommer den fram efter jag vänt uppoch ner på allt...men OM den skulle vara borta...går det att få tag i en ny?
 
Du kan med all säkerhet beställa en från Nikon. Det lär väl kosta en liten slant dock.
Den kan ju även finnas för nerladdnin på deras hemsida, men det vågar jag inte svara på. Manualen till D70:n och D50:n har jag iaf laddat ner från deras amerikanska sida (jag ville ha en manual på engelska och inte den svenska som följde med min kamera).
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.