ANNONS
Annons

Manualer och instruktionsböcker till Nikonprodukter

Själv har jag köpt D70, men INTE fått någon manual.

Gå tillbaka till butiken och se till att de fixar en åt dig. Det går att beställa från Nikon men troligen kostar det dig en slant om du inte lyckas övertyga dem om att du inte fick någon vid köpet, så det kan butiken troligen fixa med mindre tjafs.

Manual skall följa med om du köper nytt, annat ska du inte acceptera. Att ladda ned en från nätet är inget substitut om du pröjsat storleksordningen 10000:- för kameran. Speciellt som Nikon anger att manual ingår i D70-paketet.

Hoppas du får en utan för mycket bråk. De fleta kamerabutiker är ganska schyssta faktiskt. Min kompis fick till och med en manual till en blixt han köpt begagnat över nätet när han gick in och pratade snällt med försäljarna i en butik.

Inte heller nån

Hämtade min kamera idag, tog för givet att det skulle vara en manual med, men icke.
Det är alltså bara att gå tillbaka till butiken och säga att jag inte hade någon i kartongen då eller?

Re: Inte heller nån

highutta skrev:
Hämtade min kamera idag, tog för givet att det skulle vara en manual med, men icke. Det är alltså bara att gå tillbaka till butiken och säga att jag inte hade någon i kartongen då eller?

Det tycker jag absolut att du ska göra. Hade du en startguide (ett stort hopvikt ark som visar hur man snabbt kommer igång med kameran) med i lådan? I den svenska startguiden står att följande skall levereras i paketet och att du skall kolla att allt finns med:

- Huskåpa (locket för objektivfästet alltså)
- D70 kamerahus
- DK-16 gummimussla för sökaren (monterad)
- BM-4 LCD-monitorlock (monterad, det genomskinnliga plastskyddet för LCD:n)
- Startguiden (det stora arket)
- Nikon Guide till digtal fotografi (MANUALEN)
- Garanti
- Okularlock DK-5
- Kamerarem AN-D70
- Laddningsbart batteri EN-EL3 med kontaktskydd och tillhörande instruktionsbok
- Snabbladdare MH-18 med kabel och tillhörande instruktionsbok
- MS-D70 CR2 hållare (hållare för 3 st CR2-batterier utifall att det vanliga batteriet är slut)
- Videokabel EG-D100 (för att koppla till tex TV)
- USB-kabel UC-E4
- CD-skiva med Nikon View
- CD-skiva med Nikon View Referenshandbok

Det är möjligt att butiken fått paket från annat land där andra saker ingår, men det bör då finnas en motsvarande lista där och just manual bör alltid ingå när man köper kamera. Det viktiga är att du står på dig.

Visst har jag hört att det ska vara svårt att få tag på D70 på vissa ställen men om det är så att de fått kamerorna från ett annat land och de inte har svenska manualer för tillfället tycker jag att de ska skicka en till dig när de får in en eller om du tycker det är ok med en engelsk levera en sådan.

Även om D70:n var väldigt lik min F80 i handhavandet och de flesta funktioner var lätta att klura ut så är långt ifrån allt självklart. Jag undrar om jag skulle kommit på hur man satte vitbalansen manuellt från neutral yta utan vidare till exempel.

fick ingen startguide heller...
får tyvärr hålla mig till måndag, eller om de har öppet på söndag.
tack för informationen iaf

Tack för infon om att tjata till sig en manual.
Fick min d70 igår och på kvällen läste jag denna eminenta tråd. Idag ringde jag japan photo i gbg och påpekade att det inte var någon manual i kittet. Dom hade tydligen glömt det och skulle skicka den idag med quickstart guiden, den skulle vara framme ikväll sa dom. Fin service & trevlig personal. Att rekommendera.
Mvh Johan

Masquerade skrev:

Fick min d70 igår och på kvällen läste jag denna eminenta tråd... Mvh Johan

Lyckost! Själv har jag nu läst manualen och nu vore det allt skoj att få trycka på lite knappar!

Men min D70 anländer väl lagom till jul eller nåt *snyft*

MF 26 manual på svenska??

Undrar om det finns Svensk bruksanvisning till databakstycke MF 26. Har försökt att få svar från nikons suport i över en vecka nu men får inget svar. Deras manual förfrågan fungerar inte heller.Har försökt komma i kontakt med dom tidigare med andra frågor men inte fått något svar då heller. Det är den sämsta suport jag någonsin varit med om.

Sån tur att du har oss på Fotosidan då!

Jag fick inte heller med någon manual när jag köpte min kamera men efter att ha frågat runt lite fick jag tips på följande adress: http://24.237.160.4/files/photography/Nikon/Manuals/ där bland andra MF26an finns. Den är visserligen på engelska men har du problem att tyda den kan jag hjälpa dig.

Engelska behärskar jag inte och att begära att någon ska översätta hela manualen förutom (snikon) är ju orimlikt. Den verkar ju ganska omständig att handha så en manual skulle vara bra att ha med sig när man är ute och fotar. antar att ni skulle tröttna på mig om jag frågade om varje detalj i MF 26an. Man kan ju fråga sig vad deras manualer är gorda av 450kr

Tack Emil. Jag har den redan på engelska. En svensk manual är nog enda räddningen för mig.

Jag kan ge det ett försök, men inte förrän på tisdag när jag haft min tenta. Jag kommer inte att ge mig på hela manualen men är det nåt speciellt du vill veta just nu kan jag plocka fram och sammanfatta det.

Jag kan säga att jag har inte haft mycket nytta av bakstycket själv. Tyvärr skriver det data i bilden, inte utanför, varför jag aldrig använt den funktionen. Till F5an finns ett bakstycke som kan skriva exponeringsdata och datum på filmkanten, då kan jag tänka mig att man kan ha nytta av det, men inte förstöra bilden med det! Jag har ställt om min kamera så att jag har fokusprioritet även med följande AF, inte avtryckarprio men det är nog allt. Sen finns lite bracketing och annat jox som jag aldrig använt.

Emil.Om du kommer till Gotland någon gång så bjuder jag på kaffe o tårta .Jaoo jag har en fråga vad är Daylight-saving - time set indicator för någonting

Låter som någon inställningsindikator för "Sommartid/Normaltid"

Daylight saving time är väl det engelska uttrycket för detta.

Utan att lyckas hitta det i manualen (jag hittar symbolen, men ingen förklaring) antar jag att det är en markering för sommartid. Om du inte använder print-funktionen (skrift på bilderna) behöver du nog inte bry dig. För att få skrift på bilderna skall det lysa "PRINT" på displayen, sen finns flera alternativ till vad som skall skrivas. Jag skickar dig ett mail i veckan med lite mer info.

Fruktansvärt dåligt användargränssnitt, håll nere knapp A, tryck på B samtidigt som du vrider på ratt C och gal som en tupp med åderbråck...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar