Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Manfrotto 055NAT3 vs 055PROB

Produkter
(logga in för att koppla)

avslutat

Aktiv medlem
Hej!

Funderar i stativbanor och har fastnat för de här två stativen. Några tankar om för- och nackdelar? Är NAT3 bara dyrt och snyggt i jämförelse?

MVH

Johnnie

Hade själv funderingar kring dessa då jag köpte stativ.

Lägg märke till att NAT3 inte kan gå ner i spagat för macrofoto eller för foto från låg vinkel. Sammt att NAT3:an väger något mer. Mellan dessa stativ hade jag valt 055PROB och köpt till benvärmare och spikfötter separat.

Köpte ett NAT2 eller (055WNB) vilket jag lämnade tillbaka för det var för klumpigt att bära med sig. Det slutade med ett Velbone Carmange 630, som jag är mycket nöjd med.

Tack för svaret.

De väger en del, det är klart. Min plan är att ha ett tungt och stabilt stativ (typ 055) samt ett monopod för vandringar och andra tillfällen då låg vikt är prioriterad. Så vid detta köp är stabiliteten viktigast.

055NAT3 ska tydligen utgår ur sortimentet (varför Scandinavian Photo nyss sänkte priset 200:). Att det inte kan gå ner i spagat är förstås ett minus vid macrofotografering och annat. Däremot är det något högre utan mittpelare än 055PROB. Petitess kankse. NAT3 är 400g tyngre vilket säkert bidrar till stabiliteten en del. Priset skiljer 300:- till 055PROBs fördel. Trots det säger Manfrotto att 055NAT3 är deras populäraste stativ...

Det lutar lite åt 055PROB men sjutton vad synd på den gröna snygga färgen.

MVH

Johnnie

055PROB är inte grönt (kanske är grönt du vill ha).

055WNB klarar spagat och har NAT3 andra fördelar. Det är dock svart. NAT2 är grönt och kan gå ner i spagat.

Satsa på 055PROB och köp till benvärmare och spikfötter separat.

Hej Björn!

Jag gillar den gröna färgen på NAT3. Därav knorrandet vid tanken på PROB. =) Numera kommer PROB med benvärmare och jag tyckte att det var det mest prisvärda stativet så nu är det inhandlat med en lite kulled och en bärrem. Premiärtur imorgon.

Däremot fungerar 486 rc2 lite sisådär. Med mitt 70-200/4L monterat sjunker kulleden något efter att jag skruvat fast den i läge vilket gör att jag måste komponera bilden några milimeter högre än jag hade tänkt. Med stativfäst på objektivet (testade en kompis fäste) fungerade det däremot utmärkt.

MVH

Johnnie

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar